راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت ملی هوشمند منافاتی با صدور شناسنامه‌های جدید ندارد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم با اشاره به اجرای همزمان طرح هوشمند شدن کارت‌های ملی و صدور شناسنامه‌های جدید از سوی سازمان ثبت احوال، گفت: هوشمند شدن کارت‌های ملی منافاتی با طرح صدور شناسنامه‌های جدید ندارد.

سید جواد زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت درباره طرح تعویض شناسنامه افراد بالای پانزده سال، تصریح کرد: این طرح نیز در راستای آیین‌نامه کارت شناسایی ملی است که از سال ۷۸ به تصویب دولت رسید و این آیین‌نامه سال ۷۹ ابلاغ و از سال ۸۰ کارت شناسایی ملی توسط سازمان ثبت احوال کشور تهیه و بین مردم توزیع شده است.

نماینده مردم هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح صدور شناسانه‌های جدید نیز در راستای ارتقای کیفیت شناسنامه‌ها در دستور که قرار گرفته است که از اسفند سال گذشته تغییر و صدور شناسنامه‌های جدید برای پانزده سال به بالا در دستور کار سازمان ثبت احوال کشور قرار گرفته است.

وی افزود: شناسنامه‌های جدید با طراحی جدید، اندازه کوچک‌تر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ، چاپ عکس روی شناسنامه و داشتن بار کد شمار ملی، عمر و قابلیت‌های امنیتی بیشتری دارد و قابل جعل هم نیست.

این نماینده مردم در مجلس هشتم از مهم‌ترین اقدامات راهبردی سازمان ثبت احول کشور در راستای استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان را ایجاد پایگاه اطلاعات، تخصیص شماره ملی، ارائه کارت شناسایی ملی حاوی شماره ملی، صدور شناسانمه‌های جدید، کدپستی ده رقمی محل سکونت به ایرانیان بالای ۱۵سال تمام، ایجاد بانک اطلاعات عکس، ایجاد بانک اطلاعات نشانی، ارائه خدمات سریع و صحیح به مردم و دستگاه‌های مربوطه و فراهم شدن امکان بهره گیری از فن آوری اطلاعات دانست.

زمانی گفت: البته از امسال نیز طرح هوشمند شدن کارت‌های ملی هم قرار است به عرصه اجرایی شدن برسد اما بهتر بود که این کار پیش از صدور شناسنامه‌های جدید عملیاتی می‌شد تا از دوباره کاری پرهیز شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه از کارت‌های شناسایی افراد در ایران سوء استفاده می‌شود، هوشمند شدن آن‌ها در این زمینه و نقش دولت الکترونیک بسیار مهم است و با مجوز دولت الکترونیک وجود کاغذ حذف خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته هوشمند شدن کارت‌های ملی منافاتی با طرح صدور شناسنامه‌های جدید ندارد.

محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت است: در سال ۹۱ کارت‌های ملی تبدیل به کارت‌های هوشمند ملی تبدیل خواهند شد.

وی افزود: مزایای کارت هوشمند ملی این است که این کارت‌ها قابلیت شناسایی افراد در فضای مجازی را برای سازمان ممکن می‌سازد.

منبع: خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.