راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌ها زیر فشار تحریم‌ها / شروع تحریم‌های آمریکا روی استارت‌آپ‌ها چه تأثیری خواهد داشت؟

تنها چند روزبه اجرای دور اول تحریم‌های آمریکا باقی‌مانده است و دراین‌بین به نظر می‌رسد بسیاری از کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپی هم در کشور تحت تأثیر شروع تحریم‌ها قرار خواهند گرفت و علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری با کاهش و حتی توقف رشد مواجه خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، به اعتقاد کارشناسان اگرچه کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها به‌صورت مستقیم ارتباط چندانی با خارج از کشور ندارند و یا بیشتر شرکت‌های استارت‌آپی (به‌جز شرکت‌هایی که در حوزه‌های دارویی یا دانش‌های نوین بیوتکنولوژی و غیره فعال هستند) از مواد اولیه خاصی بهره نمی‌برند اما به‌صورت غیرمستقیم این شرکت‌ها هم با شروع تحریم‌ها می‌توانند با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.

واقعیت این است که در دنیایی که ارتباطات و اینترنت در آن حرف اول را می‌زند، نمی‌توان از آثار این تحریم‌ها بر حوزه نوینی همچون استارت‌آپ‌ها چشم پوشید به‌خصوص اینکه با شروع تحریم‌ها عملاً اکوسیستم اقتصادی کشور آسیب‌پذیر می‌شود.

 

از همکاری‌های مشترک تا سرمایه‌گذاری‌ها

بسیاری از شرکت‌های فعال و بزرگ استارت‌آپی ایران دریکی دو سال گذشته به‌خصوص بعد از اجرایی شدن برجام تلاش‌های گسترده‌ای را برای همکاری‌های مشترک با استارت‌آپ‌های خارجی، شروع کردند و در کنار این تعدادی از آن‌ها همچون دیجی‌کالا، اسنپ، شیپور و… توانستند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی استارت‌آپ‌های خود را به‌شدت توسعه دهند؛ اما اتفاقی که حالا ممکن است رخ دهد، خروج این سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی است که عملاً باعث می‌شود تا توسعه استارت‌آپ‌های ایرانی با مشکل روبه‌رو شود و حتی آن‌ها گام‌هایی به عقب بردارند.

در کنار ریسک سرمایه‌گذاری اتفاق مهمی دیگری که می‌تواند به استارت‌آپ‌ها به‌خصوص استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط آسیب وارد کند، بی‌ثباتی اقتصادی در کشور است که باعث می‌شود فضا کسب‌وکار برای اسارت آپ‌ها هم گل‌آلود شود و رشد آن‌ها یا کاهش یابد و یا متوقف شود.

فرشاد وکیل‌زاده دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی و تأثیرات آن بر کسب‌وکارهای نوین گفته است: «سال‌های پیش رو، سال‌های سختی برای فعالان این حوزه خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی شاهد ریزش، ادغام و کاهش رشد کسب‌وکارهای مجازی و استارت‌آپ‌ها باشیم. سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در کشور به‌خصوص در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین که جزء سرمایه‌گذاری‌های پرخطر هست، خواهند داشت.»

 

تحریم‌های داخلی مؤثرتر از خارجی

علاوه بر تحریم‌های خارجی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم گفته است: «بیشتر مشکلات در حوزه استارت‌آپ‌ها تفکرات سنتی و غلطی است که در حال حاضر جوانان ما با آن مقابله می‌کنند و بر این قضیه اذعان داریم مشکلاتی سر راه این جوانان قرار دارد که می‌تواند این تحولات را کند، کند. این جوانان باوجود مشکلاتی که در محیط کسب‌وکار دارند بازهم به تلاش خود ادامه می‌دهند و با مشکلاتی نظیر حضور بازیگران سنتی که مزاحم کسب‌وکار جوانان هستند نیز روبه‌رو می‌شوند. یکی از مشکلات ما تحریم‌های داخلی است که بدتر از تحریم‌های خارجی به کسب‌وکار جوانان ضربه می‌زند و ما باید این مشکلات را حل کنیم و در بحث اقتصاد دانش‌بنیان کاری کنیم که بازیگران سنتی کمتر وارد کسب‌وکار شوند و از ایده‌های جدید حمایت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.