راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگ‌ترین PSP ایران برای پایداری شبکه چه می‌کند؟

ازآنجایی‌که شبکه در اسکیمای پرداخت، تمام فرایند زیرساخت را از دارنده کارت تا بانک پذیرنده و صادرکننده شامل می‌شود، می‌توان آن را یکی از حیاتی‌ترین موضوعات در یک شرکت پرداخت دانست.

به گزارش روابط عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، این موضوع اهمیت دو برابری پیدا می‌کند وقتی‌که صحبت از بزرگ‌ترین شرکت PSP ایران و حتی خاورمیانه می‌شود. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با مهندس عباس باغستانی معاون مدیرعامل در امور زیرساخت و شبکه شرکت به‌پرداخت ملت داشتیم که بدانیم به‌پرداخت ملت در این حوزه چه برنامه و فعالیتی داشته و دارد.

 

شبکه در یک شرکت PSP به چه معناست؟

شبکه معمولاً در کنار کلمه زیرساخت معنا پیدا می‌کند. در صحبت و برنامه‌ها معمولاً شبکه و زیرساخت با یکدیگر به‌کاربرده می‌شود. شبکه در اسکیمای پرداخت تمام زیرساخت چرخه گردش اطلاعات را شامل می‌شود که از محل تراکنش دارنده کارت تا شرکت شاپرک و بانک صادرکننده را شامل می‌شود.

این بستر را شبکه پرداخت می‌دانند. در بحث شبکه پرداخت با یک سری تجهیزات و زیرساخت روبه‌رو هستیم. زیرساخت، وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات را بر عهده دارد.

به‌عنوان‌مثال این تجهیزات در پایانه‌های فروشگاهی شامل کارت‌خوان، تجهیزات ارتباطی و اجزایی از مراکز دادهٔ شرکت‌های پرداخت، بانک‌ها و شرکت شاپرک است که درواقع شبکه پرداخت، بستر جریان این تراکنش را فراهم می‌کند.

 

بزرگ‌ترین PSP ایران برای پایداری شبکه چه می‌کند؟

زیرساخت به‌پرداخت ملت شبکه‌ای گسترده به شمار می‌رود که در تمام نقاط کشور گسترش‌یافته است. کارشناسان شبکه و زیرساخت با استفاده از سامانه‌های مانیتورینگ آنلاین، پایش مستمر دارند.

همچنین این شرکت دارای سامانه‌های آفلاینی است که با استفاده از آن‌ها تحلیل داده را انجام می‌دهد و به شناسایی مشکلات می‌پردازد. استفاده از کارشناسان باسابقه و ماهر در حوزه شبکه و زیرساخت که در سریع‌ترین زمان به موضوعات رسیدگی می‌کنند را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های این بخش دانست.

 

فناوری شبکه شرکت به‌پرداخت ملت برون‌سپاری شده یا در داخل شرکت تولیدشده است؟

در شرکت به‌پرداخت از طیف وسیعی از تجهیزات و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود. مشخصاً در بحث زیرساخت و نگهداری مراکز داده از خدمات شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی استفاده می‌کنیم؛ بنابراین تأمین برخی از نیازها برون‌سپاری شده است.

به‌عنوان‌مثال شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی امور توسعه زیرساخت و شبکه WAN ما را به عهده دارد. که نگهداری سرویس‌ها، تجهیزات و راهبری را کارشناسان شرکت به‌پرداخت ملت در مراکز داده انجام می‌دهند.

برای توسعه شبکه در به‌پرداخت ملت چه اقداماتی انجام‌شده است؟

ما به‌واسطه ابزارهای پذیرش متنوع در به‌پرداخت، باید همواره به تکنولوژی‌های ارائه‌شده در کشور توجه داشته باشیم. به همین جهت بنا به نیازهای ارتباطی‌مان، به‌طور پیوسته شرایط را رصد می‌کنیم.

این نیازها به نوع ابزارهای پذیرش به‌پرداخت ملت بازمی‌گردد. به‌عنوان‌مثال برای ابزار پذیرش پایانه فروشگاهی از بسترهای مخابراتی استفاده می‌کنیم همچنین شبکه تلفن مخابرات، بستر اینترنت و سرویس‌های اپراتورهای موبایل ازجمله این بسترها هستند.

هرکدام از زیرساخت‌ها، قابلیت‌ها و مزایای خودشان رادارند که ما با توجه به پایداری زیرساخت و توزیع ابزارهای پذیرشمان از امکانات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

پایداری زیرساخت، شبکه و کیفیت خدمات به‌پرداخت را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

وقتی صحبت از پایداری زیرساخت و شبکه می‌شود؛ معمولاً میزان دسترس‌پذیری و میزان اختلال شبکه پارامترهای مهمی به شمار می‌روند. هرچقدر دسترس‌پذیری بالاتر و میزان اختلال کمتر باشد، ما دارای شبکه پایدارتری هستیم. البته در زیرساخت شبکه به‌واسطه تنوع ارتباطات و تجهیزات و همچنین عناصر درگیر، کیفیت خدمات متفاوتی ارائه داده می‌شود.

منظور از عناصر درگیر، شرکت مخابرات، اپراتورهای موبایل، شرکت‌های FCP (شرکت‌هایی که سرویس ADSL ارائه می‌دهند) و سرویس‌های زیرساختی مراکز داده هستند؛ ازاین‌رو همواره در به‌پرداخت ملت سعی شده تا در قالب تعریف و گرفتن SLA از طرف‌های قرارداد، سطح کیفیت خدمات را کنترل کنیم.

یادآور می‌شوم که پایداری شبکه به‌پرداخت ملت همواره با ارزیابی‌های شرکت شاپرک رصد می‌شود. این پایداری در زمان‌هایی که ترافیک شبکه پرداخت بالاست، مزیت رقابتی شرکت به‌پرداخت ملت به شمار می‌رود.

 

در بحث شبکه، شرکت به‌پرداخت ملت از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند؟

برای سرویس‌های مخابراتی از خطوط E1 و تکنولوژی MPLS و VPLS استفاده می‌شود. البته ارتباطات point to point و ارتباطات point to multipoint نیز در شبکه این شرکت کاربرد دارد. همچنین از اپراتورهای موبایل بر بسترهای 4G و TDLTE استفاده می‌شود.

در مورد شرکت‌های FCP از فناوری ADSL در سرویس اینترنت استفاده می‌شود و پیرو قرارداد با برخی از شرکت‌های FCP و اپراتورهای موبایل از تکنولوژی چتر وای‌فای بهره می‌بریم. همچنین ابزارهای مانیتورینگی داریم که این ابزارها نیز در دسته همین فناوری‌ها به‌حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.