راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیلترینگ و تحریم‌ها موانع رشد دیجیتال کشور

وزیر ارتباطات دیروز تحریم‌های فناوری و فیلترینگ‌های غیر کارشناسی را تلاش‌هایی برای توقف توسعه دیجیتال ایران دانست.

به گزارش همشهری، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپای ایرانی هرچند توانسته‌اند در سال‌های اخیر موفقیت‌های بزرگی را ثبت کنند اما هنوز با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حتی باعث انتقادهای تند وزیر ارتباطات شده است. محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ از تلاش‌های خارجی و داخلی برای انزوای حوزه فناوری اطلاعات ایران و جلوگیری از رشد دیجیتال کشور حرف زد.

به گفته جهرمی، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای خارجی وجود دارد تا حوزه فناوری اطلاعات ایران را منزوی کنند و در داخل کشور هم فیلترینگ‌های غیرکارشناسی‌شده و بی‌دلیل، مانع رشد کسب‌وکارها به‌حساب می‌آید.

وزیر ارتباطات خطاب به کسانی که در خارج برای متوقف کردن تلاش‌های جوانان ایرانی به‌صورت تحریم و سایر محدودیت‌ها عمل می‌کنند، گفت: «جوانان ایرانی پشت هیچ در بسته‌ای نمی‌مانند و نخواهند ماند.»

او همچنین خطاب به کسانی که در داخل در قالب فیلترینگ‌های غیر کارشناسی عمل می‌کنند، تأکید کرد: «کدام اقتصاد رانتی به نتیجه رسیده است؟ اجازه دهید جوانان در یک رقابت سازنده تحول ایجاد کنند، هرقدر با ایجاد دادگاه‌ها و فیلترینگ دست‌اندازی کنید بازهم ناگزیر به حرکت به‌سوی تحول دیجیتال هستیم و‌ باید خود را با آن تطبیق دهیم.»

 

جاده پر از مشکلات

کاربران ایرانی ازجمله استارت‌آپ‌ها در کنار فیلترینگ داخلی برای دسترسی به بسیاری از سرویس‌های جهانی مدت‌هاست که با تحریم‌های آمریکا دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند. «فناتحریم» اصطلاحی است که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی برای تحریم‌های فناوری اعمال‌شده از سوی آمریکا برای کاربران ایرانی به‌کاربرده می‌شود.

کاربران ایرانی فهرستی از حداقل ۱۷۰ سرویس آنلاین را تهیه‌کرده‌اند که با آی‌پی‌ ایران نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بسیاری از استارت‌آپ‌ها برای دسترسی به این سرویس‌ها مجبور به استفاده از فیلترشکن‌ها هستند تا با تغییر آی‌پی خود بتوانند از سرویس‌های مهم جهانی استفاده کنند.

پس از فیلترینگ تلگرام اما مسدود شدن فیلترشکن‌ها هم در دستور کار قرار گرفت و مشکلات حوزه فناوری را دوچندان کرد.

پوریا استرکی، فعال استارت‌آپی دراین‌باره می‌گوید: «من شخصاً برای بسیاری از کارهای ساده‌ام از وی‌پی‌ان استفاده می‌کردم و از سرویس‌هایی بهره می‌بردم که دولت آمریکا برای عقب نگه‌داشتن ما، آن‌ها را از دسترسمان خارج کرده بود. این بار خود به‌صورت ناخودآگاه داریم کاری را می‌کنیم که آمریکا در پی انجام دادنش بود. ماجرا از ضرر کردن چند بازی و آپ ساده بسیار فراتر است. بخش‌هایی از صنایع مادر ما آسیب‌دیده‌ و متضرر شده‌اند.»

سوگل ثابت‌فر، بنیان‌گذار یکی از استارت‌آپ‌های حوزه سلامت که از این خودتحریمی مشکلاتی برایش ایجادشده می‌گوید: «وقتی قرار است محصول داخلی ما با نمونه خارجی رقابت کند، باید شرایط بازار را بسنجیم و با آن‌ها در تماس باشیم. بستن راه‌های ارتباطی استارت‌آپ‌ها با جهان، ‌یک گل به خودی بزرگ است که درنهایت به ضرر کشور خواهد بود.»

 

خیانت به کشور

در ماه‌های اخیر چندین مورد فیلترینگ سایت استارت‌آپ‌ها باعث ضررهای هنگفت این کسب‌وکارهای نوپا شده است. آخرین نمونه‌اش فیلترینگ تقریباً یک‌هفته‌ای سایت‌های 3 استارت‌آپ‌ها حوزه تبلیغات بود که پس از روزها پیگیری برطرف شد. فیلترینگ برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی مانند پایین کشیدن کرکره کسب‌وکارهای سنتی است که با سهولت و سادگی بیشتر است. بند آوردن راه کسب روزی‌ استارت‌آپ‌ها این روزها به‌سادگی فشردن یک دکمه است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این رابطه می‌گوید: «پایین کشیدن کرکره کسب‌وکارها خیانت به کشور است. مهم‌ترین نکته این است که ما هزینه کرکره پایین کشیدن را در کشور بالا ببریم. نمی‌شود هرکسی از راه برسد و باافتخار یک کسب‌وکار را تعطیل کند. بعضی‌ها حتی جزو افتخاراتشان می‌گویند مثلاً جلوی فلان مقدار کسب‌وکار را گرفته‌اند و حتی به خاطرش اضافه‌حقوق می‌گیرند.»

او تأکید دارد که در حوزه شرکت‌های استارت‌آپ‌ها تصویب‌شده است که اگر ارگانی در داخل دولت بخواهد یک کسب‌وکار اینترنتی را قطع کند، قبل از آن باید در کمیته‌ای در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مسئله را مطرح کند تا کمیته درباره آن تصمیم‌گیری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.