راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مگنت چگونه به رشد اپلیکیشن‌های فین‌تک کمک می‌کند؟

مهدی واحدی؛ مدیر عامل شرکت مگنت / پتانسیل بالای بازار فین‌تک سبب ورود بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک IT و تقریباً تمامی بانک‌های مطرح کشور به این بازار شده است به‌طوری‌که طبق گزارش بانک مرکزی از سال 93 تا 96 میزان تراکنش‌های آنلاین کشور رشدی 209 درصدی را تجربه کرده‌اند. در بخش اپلیکیشن‌های فین‌تک نیز این رشد قابل‌مشاهده است و بازار اپلیکیشن‌های پرداخت تبدیل به یک اقیانوس قرمز با رقابت‌های بسیار شدید شده است.

به دلیل شباهت کلی عملکرد و خدماتی که بیش از 60 اپلیکیشن پرداخت ارائه می‌دهند، رقابت بر سر رشد و کسب سهم بازار بیشتر، وابستگی زیادی به بازاریابی و تبلیغات این اپلیکیشن‌ها دارد.

تبلیغات آفلاین بله و جیبیمو بر روی بیلبوردهای سطح شهر، تبلیغ تلویزیونی آپ و ۷۸۰ به مناسبت جام جهانی و انواع کمپین‌های تبلیغاتی شبه لاتاری با جایزه‌های بزرگ نشان می‌دهد که نیاز به تبلیغات و بازاریابی توسط بعضی از فین‌تک‌ها به‌شدت احساس شده است؛ اما هزینه بسیار بالای تبلیغات آفلاین، بازدهی پایین و عدم سنجش پذیری باعث می‌شود برای بسیاری از بازیگران این حوزه، این نوع تبلیغات صرفه اقتصادی زیادی نداشته باشد و هزینه جذب مشتری (CAC) بیشتر از ارزش طول عمر مشتری‌شان (LTV) باشد؛ اما آیا راه بهتری برای رشد آگاهی در مورد برند، جذب مشتری جدید و قرارگیری در بالاترین جایگاه بین تمام رقبا در ذهن مخاطبان (Top Of Mind Awareness) وجود دارد؟

تبلیغات درون اپلیکیشنی هوشمند یکی از راه‌هایی است که به خاطر ذات دیجیتالی بودن آن کاملاً سنجش پذیر و هدفمند انجام می‌شود و با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر بازدهی بیشتری نسبت به تبلیغات آفلاین به همراه دارد.

از طریق کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی موبایلی CPC می‌توان به بیش از 40 میلیون نفر نام و برند خود را شناساند و با کمپین‌های نصب CPI می‌توان تعداد نصب اپلیکیشن و در ادامه با تبلیغات کلیکی مبتنی برافزایش تعامل کاربر با مشتری Engagement میزان درآمد از هر کاربر را تا حد مطلوبی افزایش داد.

آمارها نشان می‌دهد در ایران 54 میلیون نفر از موبایل استفاده می‌کنند و بیشتر از نصف صاحبان گوشی‌های هوشمند، موبایل اولین چیزی است که صبح هنگام بیدار شدن از آن استفاده می‌کنند.

به همین دلیل اپلیکیشن‌های گوشی‌های تلفن همراه در حال حاضر ظرفیتی نامحدود برای توزیع و نشر محتوای تبلیغاتی دارند. در همین راستا شبکه تبلیغات مگنت به‌عنوان اولین شبکه تبلیغاتی جامع مبتنی بر تلفن همراه در ایران، ظرفیت مطلوبی را برای نمایش تبلیغات فین‌تک‌ها در تلفن همراه دارد.

 

ویژگی‌های کمپین‌های موفق تبلیغاتی در مگنت

یک کمپین موفق تبلیغاتی مبتنی بر تلفن همراه باید با صرف هزینه‌ای معقول پیام خود را به جامعه هدف مناسب خود برساند به‌طوری‌که برنوشته و محتوای تبلیغاتی نه‌تنها برای کاربران رسانه منتشرکننده آن آزاردهنده نباشد بلکه برای آن مفید بوده و خللی در تجربه کاربری ایجاد نکند. در ادامه یک کمپین موفق باید با نصب باکیفیت و تعامل مناسب با کاربران نصب کننده نرم‌افزار، مشتریانی ارزشمند به مشتریان اپلیکیشن اضافه کند که پس از نصب یک برنامه اقداماتی مثل عضویت یا خرید را در برنامه انجام دهند که این اتفاق در کمپین‌های تعاملی مگنت به‌راحتی امکان‌پذیر است.

تیم مگنت برای موفقیت اهداف عملکردی تبلیغات مبتنی بر نصب و تعامل اپلیکیشن‌ها، فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد:

 

انتخاب بهترین جامعه هدف

مگنت با توجه به گستره ۲۵ هزار رسانه‌ای خود که مبتنی بر اپلیکیشن‌های تلفن همراه و نسخه موبایل وب‌سایت‌های معتبر کشور است، به بیش از چهل میلیون کاربر ایرانی دسترسی دارد و با تعریف دقیق از رفتار این کاربران، مگنت می‌تواند تبلیغات اپلیکیشن‌ها را به‌صورت کاملاً هوشمند به مخاطبان نمایش دهد؛ برای این کار ابتدا یک یا چند پرسونا مطابق با مشتری هدف تبلیغات برای کمپین انتخاب می‌شود و در ادامه کاربران منطبق با آن پرسونا، تبلیغات را در رسانه‌های منطبق با آن پرسونا در مگنت مشاهده خواهند کرد.

به‌عنوان‌مثال برای اپلیکیشن‌های فین‌تک، مخاطبان مناسب افراد بالغ (18 تا 35 سال) هستند که سابقه خرید با اپلیکیشن‌های موبایل را داشته‌اند و حداقل یک اپلیکیشن که اثبات کند این کاربر خرید آنلاین انجام می‌دهد، در تلفن همراه خود نصب‌کرده‌اند. این افراد با توجه به رده سنی‌شان تراکنش‌های مالی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های سنی دارند و با توجه به اینکه قبلاً با برنامه‌های موبایلی اقدام به خرید آنلاین کرده‌اند اعتماد بیشتری به تراکنش‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های فین‌تکی خواهند داشت.

 

یافتن اقیانوس آبی از مخاطبان

یکی دیگر از مزایایی که صرفاً در تبلیغات دیجیتال وجود دارد و اجرای آن در تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد و تلویزیون امکان‌پذیر نیست انتخاب و هدف‌گذاری مخاطبانی است که هیچ اپلیکیشن پرداخت و مالی در موبایل خود ندارند و البته از کاربرانی که خرید آنلاین انجام نمی‌دهند قابل‌تفکیک هستند.

این افراد اگر به‌درستی انتخاب شوند همانند یک اقیانوس آبی از مشتریان بالقوه‌ای هستند که توسط رقبای شما جذب نشده‌اند و با انتقال یک پیام مناسب با احتمال بالاتری جذب شما خواهند شد. به‌عنوان‌مثال تبلیغ اپلیکیشن به کاربرانی که به‌تازگی گوشی تلفن همراه خود را خریده یا تعویض کرده‌اند و دستگاه جدید خریداری‌شده، از گوشی‌های باقیمت متوسط به بالای بازار باشد، به‌راحتی می‌تواند مشتریان بالقوه را به سمت استفاده از یک اپلیکیشن پرداخت سوق دهد.

 

امکان حمله به رقبا

در اقیانوس قرمز اپلیکیشن‌های فین‌تک ایرانی که رقابت شدیدی برای جذب مشتری وجود دارد یکی از سیاست‌هایی که شرکت‌ها اتخاذ می‌کنند، حمله به رقبا و تبدیل مشتریان رقیب به مشتریان خود است. SDK‌های هوشمند مگنت این امکان را فراهم می‌کند که تبلیغ دهنده مگنت بتواند پیام تبلیغاتی خود را که حاوی ویژگی‌های خاص و متمایزش نسبت به رقیب است، صرفاً برای کاربرانی که اپلیکیشن رقیب را در موبایلشان نصب‌کرده‌اند، نمایش دهد.

 

آزار ندیدن کاربران با تبلیغات شما!

در کنار انتخاب جامعه هدف مناسب، نکته بسیار مهم آن است که مخاطبان تبلیغات شما، حس بدی نسبت به آن پیدا نکنند و آزار نبینند! این مهم در تبلیغات دیجیتال خود را در تجربه کاربری رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ نشان می‌دهد.

بمباران شدن با نوتیف‌های تبلیغاتی درون اپلیکیشن‌ها و پست‌های بی‌شمار تبلیغاتی در شبکه‌های مختلف اجتماعی یکی از نکاتی است که امروزه بسیاری از کاربران تلفن همراه را آزار می‌دهد و در مقابل با این‌که این نوع تبلیغات نام دیجیتال را یدک می‌کشند اما به‌سختی قابل ارزش‌گذاری دقیق هستند و آمارهای مناسب و تفکیکی از آن‌ها به سهولت قابل‌استخراج و استفاده نیست.

مگنت برخلاف دیگر شبکه‌های تبلیغاتی به‌هیچ‌عنوان از این بسترها برای نمایش تبلیغات به کاربران استفاده نمی‌کند و در مقابل با پیشتازی در ارائه تمامی فرمت‌های استاندارد نمایشی، سعی بر این داشته است که کاربر تجربه مطلوبی را در مواجهه با تبلیغات تجربه کند و اثربخشی نمایش تبلیغات از مرحله شروع آگاهی مخاطب نسبت به برند تا مرحله تعامل مستقیم با برند به شکل مطلوبی اتفاق بیفتد.

همچنین در آینده‌ای نزدیک مگنت برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، راهکارهای روزآمدی را ارائه خواهد کرد که هم باعث افزایش رضایتمندی کاربران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی شود و هم برافزایش اثربخشی تبلیغات در این مدل رسانه‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

 

نصب باکیفیت در مقابل نصب بی‌کیفیت!

شبکه‌های تبلیغاتی برای موفقیت کمپین‌های نصبی سیاست‌های مختلفی را اتخاذ می‌کنند. یکی از این سیاست‌ها که در کوتاه‌مدت بازدهی بالا اما در میان‌مدت به ضرر برخی از تبلیغ دهندگان تمام می‌شود، کمپین تبلیغاتی مبتنی بر جایزه و به عبارت بهتر تبلیغات انگیزشی است.

در این مدل کمپین‌ها که عمدتاً دربازی‌های موبایلی پیاده می‌شوند، کاربران بازی‌ها درازای نصب یک برنامه یا مشاهده یک ویدئو مقدار مشخصی جایزه (سکه، ژتون، بلیت و…) به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند. با توجه به گیمیفیکیشن پیاده شده در این فرآیند، بازدهی این کمپین‌ها در نصب اپلیکیشن به نسبت بالاست و در مدت کوتاهی نصب اپلیکیشن افزایش می‌یابد، اما ازآنجاکه این دست کاربران با یک هدف دیگر و باانگیزه یک جایزه رایگان این اقدام را انجام داده‌اند، پس از مدتی آن اپلیکیشن را از گوشی خود پاک می‌کنند یا اصلاً از آن استفاده نمی‌کنند.

لذا این نوع تبلیغات برای تبلیغاتی که باهدف افزایش تراکنش‌های مستقیم مالی، تبلیغات خود را انجام می‌دهند مناسب نیست و در مقابل برای تبلیغاتی که هدف آن‌ها افزایش آشنایی کاربر با برند و یا ورود به بازار و ایجاد تجربه کاربری استفاده از نرم‌افزار است، این مدل تبلیغات می‌تواند ارزان و درعین‌حال منطبق با اهداف کلان تبلیغاتی‌شان باشد.

به‌عنوان‌مثال یکی از مشتریان مگنت در طول مدت اجرای کمپین خود نرخ CVA سه‌بر ابر بیشتری را نسبت به تبلیغات جایزه در شبکه‌های دیگر تجربه کرده است. به این معنا که کاربرانی که از تبلیغات داخل شبکه مگنت، اپلیکیشن مذکور را نصب‌کرده‌اند، سه برابر بیشتر از کاربران حاصل از تبلیغات در شبکه‌های مبتنی بر تبلیغات جایزه‌ای، اولین خرید را انجام داده‌اند.

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هدف اساسی مگنت در صنعت نوپای تبلیغات دیجیتال ایران ارتقای ارزش‌های خلق‌شده برای سه جزء اصلی و ذی‌نفع زنجیره ارزش تبلیغات آنلاین، یعنی کاربر، تبلیغاتی و ناشران رسانه‌های دیجیتال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.