راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گذرنامه الکترونیک چه فایده‌ای دارد؟

زمان صدورگذرنامه الکترونیک کاهش پیدا می‌کند

صدور گذرنامه‌های الکترونیک از اواخر سال ۸۸ آغاز شده است، بر طبق دستور ایکائو همه گذرنامه‌ها باید الکترونیک شوند. در ایران نیز روند صدور این گذرنامه سرعت گرفته است.

هادی معیری‌نژاد اظهار کرد: پیش از این تاخیر در صدور این گذرنامه‌ها که به دلیل لحاظ کردن ملاحظات امنیتی بود، موجب نارضایتی درخواست‌کنندگان گذرنامه شده بود اما گویا قرار است این روند تسریع شود.

به گفته سردار محمود صادقی، رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت زمان صدور گذرنامه‌های الکترونیکی به ۸ تا ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است. در گذشته صدور گذرنامه‌های الکترونیکی با توجه به تهیه چیپ و وارد کردن اطلاعات زمانبر بوده و پس از ۱۵ روز تا یک ماه صادر می‌شد. این درحالی است که با تلاش فراوان این زمان هم اکنون به هشت تا ۱۰ روز کاهش یافته است.

او گفت: در گذرنامه‌های جدید امکان جعل صفر است و تاکنون مورد جعلی نیز گزارش نشده است. برخی از سفارتخانه‌ها ویزا و اجازه سفر به گذرنامه‌هایی که ۶ یا ۹ ماه از اعتبار آن‌ها مانده باشد نمی‌دهند به همین دلیل بهتر است افرادی که قصد سفر به این کشور‌ها را دارند برای جلوگیری از بروز مشکل گذرنامه خود را تعویض کنند تا دچار مشکل نشوند.

سرهنگ صادقی پیش از این درباره گذرنامه‌های الکترونیکی گفته بود: گذرنامه‌ها بیومتریک خواهند شد و اثر انگشت افراد نیز به اطلاعات چیپ گذرنامه افزوده خواهد شد. گذرنامه‌های‌ الکترونیک برای یک نفر صادر شده و ذکر نام دیگری در آن امکانپذیر نیست و برخلاف گذرنامه‌های معمولی نمی‌توان فرد همراهی را در گذرنامه الکترونیک ثبت کرد.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تأکید کرد: گذرنامه‌های غیرالکترونیک تا پایان زمان اعتبار، قابل استفاده هستند و استفاده از این گذرنامه‌ها بلامانع است بنابراین نیازی به تعویض آن‌ها تا پایان اعتبارشان نیست.

 

امکان جعل وجود ندارد

پیش از این عنوان شده بود در آینده نزدیک مرکز گذرنامه ایران با اتصال به بانک‌های اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه و ثبت احوال امکان جعل مدارک را به حداقل رسانده و موجب تسهیل ارائه خدمات به مردم می‌شود. در حال حاضر پلیس گذرنامه کشور به دنبال راهکاری است تا بتواند سرعت صدور گذرنامه را افزایش دهد و میزان مدارک اخذ کرده از متقاضیان را به حداقل برساند.

به گفته کار‌شناسان نیروی انتظامی، اگرچه تاکنون امکان کلاه برداری یا جعل اسناد برای صدور گذرنامه‌های سنتی در ایران وجود داشته الکترونیکی شدن این گذرنامه‌ها باعث می‌شود امکان هر گونه کلاه برداری در این زمینه به صورت کامل از بین برود. از این پس برای صدور گذرنامه در کشور به بانک اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه مراجعه شده و کلیه ورود و خروج‌های افراد از کشور به صورت الکترونیکی در بانک‌های اطلاعاتی موجود ثبت می‌شود.

به گفته سرهنگ صادقی گذرنامه‌های الکترونیکی ایرانی دارای ضریب امنیتی بسیار بالایی هستند و اطلاعات افراد روی تراشه این گذرنامه تحت هیچ شرایط در معرض خطر هکر‌ها و افراد سودجو قرار نمی‌گیرد. هنگامی که مسافران از گیت‌های امنیتی موجود عبور می‌کنند، اطلاعات ذخیره شده روی گذرنامه آن‌ها دریافت و در نمایشگر‌ها قابل مشاهده خواهد بود. مدت اعتبار گذرنامه‌های الکترونیکی ایرانی ۵ سال است

فایده داشتن گذرنامه الکترونیک چیست؟

سالانه بیش از ۳۵ میلیون نفر از کشورکانادا بازدید می‌کنند که دولت کانادا برای افزایش این تعداد، طرح ویزای الکترونیک را اجرا می‌کند. سیستم ویزای الکترونیکی کانادا با بهره گیری از فناوری سیستم‌های SITA و CPS راه اندازی شده است که به تمامی مسافران امکان می‌دهد زمان خرید بلیت ویزای خود را دریافت کنند.

درحال حاضر مسافرانی که به کانادا سفر می‌کنند باید پیش از عزیمت و یا در زمان ورود ویزا دریافت کنند که این فرآیند وقت‌گیر برای مسافران و مسؤولان امور مهاجرتی دردسرهای فراوانی به دنبال دارد و تردد مسافران را در فرودگاه‌ها کند می‌کند. کار‌شناسان ادعا می‌کنند که سیستم گذرنامه الکترونیکی این مشکل را برطرف خواهد کرد، زیرا مسافران می‌توانند ویزای خود را از طریق اینترنت و یا در زمان خریداری بلیت در آژانس‌های مسافرتی دریافت کنند. در این سیستم، زمانی که مسافری تقاضای صدور ویزای الکترونیکی می‌کند، اطلاعات شخصی وی نظیر نام و شماره گذرنامه ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه وارد سیستم می‌شود که بعد از آن به کمک سیستم SITA منتقل می‌شود. پس از ایجاد تغییرات لازم توسط سیستم DITS این اطلاعات بررسی شده و با اطلاعات پایه موجود در وزارتخانه مطابقت داده می‌شود. در صورتی که محدودیت یا مشکلی برای صدور ویزای متقاضی وجود نداشته باشد، این سیستم به صورت خودکار ویزا را صادر می‌کند.

به طور کلی گذرنامه الکترونیکی گذرنامه‌ای با فناوری پیشرفته و قابل خوانده شدن توسط ماشین و شامل یک مدار یکپارچه است که می‌تواند مطابق با شرایط وضع شده در سازمان بین المللی «هواپیمایی کشورهای ملل متحد» اطلاعات بیومتریک و بیوگرافیک شما را در خود ذخیره کند. گذرنامه الکترونیکی کانادا حاوی یک تصویر دیجیتالی از صورت دارنده گذرنامه روی مدار یکپارچه است که با استفاده از فناوری شناسایی چهره با چهره دارنده گذرنامه مقایسه می‌شود و بازدارنده بسیار خوبی برای جعل گذرنامه است.

۴۵۳۰۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.