راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گوگل ولت چیست؟

گوگل ولت یک سیستم پرداخت موبایلی است که توسط گوگل ارائه شده است و به کاربرانش اجازه می‌دهد که کارت‌های اعتباری، کارت‌های پیش‌پرداختی، کارت‌های هدیه و کارت‌های وفادارای خود را بر روی تلفن‌های هوشمند اندرویدی خود ذخیره کنند. گوگل ولت از تکنولوژی NFC استفاده می‌کند تا به مشتری اجازه دهد که پرداخت‌های سریع و امن را فقط با زدن ضربه‌ای کوچک توسط موبایلش بر روی دستگاه‌های reader مورد پذیرش PayPass انجام دهد.

این تنها یک اپلیکیشن پرداختی نیست بلکه قابلیت های بسیاری دارد. کاربر علاوه بر ذخیره کردن اطلاعات کارت‌های بانکی خود، می‌تواند انواع کوپن‌های خرید، تخفیف‌های کالا و پیشنهادهای ویژه که همراه با تخفیف هستند را در موبایل خود داشته باشد و در هر لحظه که اقدام به خرید نماید می‌تواند فقط با نزدیک کردن موبایلش به دستگاه reader موجود در فروشگاه‌ها از آنها به سادگی استفاده کند.

گوگل اولین بار این اپلیکیشن را در ماه می سال 2011 در کنفرانسی مطبوعاتی به معرض نمایش گذاشت و در 19 سپتامبر همان سال شروع به عرضه این اپلیکیشن در سطح عمومی کرد. در حال حاضر تنها دستگاه موبایلی که قابلیت نصب این اپلیکیشن را دارد Sprint Nexus S 4G است؛ اما گوگل برنامه دارد تا قابلیت نصب این اپلیکیشن بر روی موبایل‌های بیشتری را ممکن سازد.

 

دسترسی

همانطور که در ابتدا اشاره شد، در حال حاضر تنها موبایلی که قابلیت پشتیبانی گوگل ولت را دارد Sprint Nexus S 4G است؛ اما گوگل در نظر دارد برچسب‌های NFC تولید کند تا با چسباندن این برچسب‌ها بر روی موبایل‌هایی که حتی NFC هم ندارند قابلیت استفاده از این اپلیکیشن فراهم شود.

در حال حاضر تنها دو نوع کارت، یعنی Citi MasterCard و کارت‌های پیش‌پرداختی گوگل تحت پشتیبانی گوگل ولت هستند؛ علاوه بر این مدیران گوگل اعلام کرده‌اند که در نظر دارند تا این پشتیبانی را بسط دهد و تمامی کارت‌های موجود را پوشش دهند. همچنین گوگل اعلام کرده است که قصد دارد استفاده از این اپلیکیشن را علاوه بر اندروید، به سیستم عامل اپل آیفون، RIM (بلک‌بری) و مایکروسافت ویندوز موبایل نیز گسترش دهد. در حال حاضر استفاده از این سرویس در ۳۰۰ هزار پایانه فروش مورد پذیرش مسترکارت و PayPass امکان پذیر است.

 

شرکا

شرکای گوگل ولت، Citi، مسترکارت و اسپرینت هستند؛ سیتی به عنوان بانک صادر کننده، مسترکارت به عنوان شبکه پرداختی اولیه و اسپرینت به عنوان اولین موبایل پذیرنده این اپلیکیشن.

گوگل ولت که برای آسان‌تر کردن انجام معاملات خرد طراحی شده است بیشتر در کافه‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مک‌دونالد رایج است. گوگل ولت به عبارتی جایگزین پول نقد و کارت‌های اعتباری است و به کاربر این امکان را می‌دهد که دیگر پول نقد یا کارت اعتباری همراه خود این سو و آن سو نبرد و از امنیت بیشتری برخوردار شود.

 

مدل تجاری

گوگل هیچ هزینه‌ای از کاربران موبایلی و صاحبان فروشگاه‌ها برای استفاده از این اپلیکیشن دریافت نمی‌کند و از طریق تبلیغات کردن به کاربرانش درآمد خود را کسب می‌کند. این اپلیکیشن دو نوع مدل پیشنهادی برای کاربرانش دارد؛ اولی پیشنهاد روزانه است که هر روز یک پیشنهاد خرید با تخفیف بالا به کاربر می‌دهد و دیگری پیشنهادهای محلی هستند که در دو گروه “غذا” و “بازی” قرار دارند که پیشنهادهایی به کاربر می‌دهند که در نزدیکی محل جغرافیایی او قرار دارند.

گوگل ولت بر روی یک پلت فرم باز (open) طراحی شده است و از شبکه‌های پرداختی، تولید کنندگان موبایل و بانک‌ها دعوت کرده است که به گوگل ولت بپیوندند.

 

امنیت

یک کارت بدهی دزدیده شده در شرایطی می‌تواند بدون داشتن کد رمز مورد سوء استفاده قرار گیرد، اما گوگل ولت به یک پین کد نیاز دارد و موارد امنیتی بیشتر انتخابی نیز دارد که امنیت آن را بالا می‌برد:

• اطلاعات پرداخت در تراشه‌ای که بخش امن نامیده می‌شود در درون تلفن همراه ذخیره می‌شود.

• خود دستگاه موبایل هم می‌تواند قفل گذاری شود و رمز داشته باشد.

• اپلیکیشن گوگل ولت به یک رمز دوم جهت فعال سازی آنتن چیپ NFC نیاز دارد.

• دستگاه موبایلی که از گوگل ولت استفاده می‌کند برای انجام پرداخت باید با reader مسترکارت پی‌پاس تقریبا تماس داشته باشد تا تراکنش انجام شود.

• وقتی یک تراکنش انجام می‌شود آنتن آن خود به خود خاموش می‌شود و برای معامله بعدی دوباره لازم است که رمز وارد شود تا آنتن NFC دستگاه موبایل دوباره روشن شود.

گوگل والت لیست کاملی از تراکنش‌های کاربر نیز ذخیره می‌کند

علاوه بر این‌ها، اطلاعات بانکی و تراکنش‌های کاربر فقط بر روی چیپ بخش امن ذخیره می‌شود و حافظه این چیپ امن کاملا جدا از حافظه دستگاه موبایل است. این چیپ فقط اجازه معاملاتی را می‌دهد که امن باشند. همچنین بخش امنیتی شرکت پشتیبان کارت کاربر، پول جابجا شده بین موبایل کاربر و دستگاه reader را ضمانت می‌کند و مسئولیت هر گونه تراکنش ناموفق را بر عهده می‌گیرد.

نگرانی‌های موجود برای گوگل ولت، حول ذخیره اطلاعات درباره پرداخت‌ها، جزئیات تراکنش‌ها و دیگر اطلاعاتی است که توسط گوگل ولت بر روی بخش امن ذخیره می‌شود. این بخش امن از سیستم عامل اصلی و سخت‌افزار تلفن مجزا است و فقط برنامه‌های مجاز نظیر گوگل ولت قابلیت دسترسی به آن برای انجام یک تراکنش را دارند. اما چندی پیش هکرها موفق شده بودند تا اطلاعات کاربر را حین تبادل بین دستگاه موبایل و دستگاه reader سرقت کنند و به همین دلیل گوگل ولت 2 هفته این اپلیکیشن را از کار انداخت تا مشکل امنیتی موجود را رفع کند.

 

Sprint Nexus S

Nexus S اسمارت فونی است محصول مشترک گوگل و سامسونگ که توسط سامسونگ الکترونیکس تولید شده است. این گوشی اولین اسمارت فونی بود که از سیستم عامل Android 2.3 Gingerbread استفاده کرد و اولین موبایل اندرویدی بود که NFC را، هم از لحاظ سخت افزاری و هم از لحاط نرم افزاری پشتیبانی می‌کرد. همچنین این سومین باری بود که گوگل با یک شرکت سازنده موبایل همکاری می‌کرد تا یک اسمارت فون تولید کند. محصول اولین و دومین مشارکتش محصولاتی شدند به نام‌های G1 و Nexus one که هر دو مشارکتش با HTC بود. Nexus S که محصول سوم مشارکتی گوگل بود با چهار مدل مختلف روانه بازار شد و رم این اسمارت فون 512 است و 1 گیگ حافظه داخلی و 15 گیگ حافظه مموری دارد.

 

راه پرداخت هفته جاری مطالب جذاب و متنوع دیگری در مورد گوگل ولت و پرداخت همراه را منتشر خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.