راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده‌ی ۸ میلیارد دلاری صنعت فین‌تک ویتنام تا سال ۲۰۲۰

فین‌تک مرتبا در حال توسعه و نفوذ در مقیاس جهانی است. طبق گزارش موسسه پرایس‌ واتر کوپرز (Price Water Cooprers) استارت‌آپ‌های مبتنی بر فین‌تک در طی ۴ سال اخیر موفق به جذب بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه شده‌اند و مراکز شتاب‌دهنده علاقه‌ی خاصی به شراکت با شرکت‌های استارت‌آپی فعال در حوزه‌ی فناوری‌های فین‌تک دارند. از ژانویه ۲۰۱۶ تا فوریه ۲۰۱۷ در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به میزان ۱۵ میلیارد دلار در زمینه‌ی فین‌تک جذب سرمایه صورت گرفته است. نیازی به تأکید نیست که شانس‌های نهفته‌ی بی‌شماری در حوزه‌ی فین‌تک وجود دارد و صنعت فین‌تک ویتنام با پتانسیل بالقوه‌اش در مسیر این شانس‌ها قرار گرفته است.

مرزهایی بدون محدودیت

براساس گزارشاتی که موسسه ای‌پی‌ای‌سی (APAC) ارائه کرده است، ارزش بازار فین‌تک ویتنام در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴.۴ میلیارد دلار رسید و این مقدار تا سال ۲۰۲۰، به ۷.۸ میلیارد دلار خواهد رسید. بنابه گزارشی با نام «شروعی بر رشد بالقوه‌ی فین‌تک در ویتنام» که اخیراً منتشر شده است، این پیشرفت مدیون چندین مورد هست، مواردی ازجمله:

  • وجود اینترنت و نرخ نفوذ بالای گوشی‌های هوشمند در مناطق شهری
  • افزایش میزان محبوبیت کیف پول‌های الکترونیکی
  • سیستم تجارت الکترونیک در حال رشد
  • افزایش درآمد مردم و میزان مصرف آن‌ها

شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فین‌تک برای دولت نیز ارزش‌آفرینی می‌کنند. آن‌ها با ایجاد «چهارچوب مقررات حمایتی در حال گسترش» و کمیته‌ی اجرایی فین‌تک ویتنام، ارزش بسیاری برای این کشور فراهم کرده‌اند.

اگر دولت ویتنام در طرح خود که دستیابی به میزان نفوذ ۷۰ درصدی بانک‌ها در ۲ سال آتی است موفق شود، سرعت رشد صنعت فین‌تک ویتنام را چندین برابر خواهد کرد. از سوی دیگر، استارت‌آپ‌های بسیار نوآوری آماده هستند تا خدمات بهتری از جمله ارائه‌ی خدمات بانکی هماهنگ با سبک زندگی افراد را ارائه کنند.

میشل سیبورگ، عضو فعال موسسه Solidiance می‌گوید: «در ۵ سال آینده قوانین بسیار خوب و حمایت‌گری در رابطه با این پیشرفت‌ها تصویب خواهد شد که موجب اعتماد ملی می‌شوند. پیشرفت‌های کمیته‌ی اجرایی فین‌تک ویتنامی که مدیون کمک‌های بانک دولتی ویتنام است، جدا قابل‌تقدیر است. این‌یک حرکت نوید‌بخش است که نشانگر رویکردی جدی از طرف دولت برای پیشبرد این صنعت با چهارچوبی مناسب است.»

زمان طولانی موردنیاز برای تائید مجوز‌ها، بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و گسترش تکنولوژی فین‌تک ویتنام است. سیبورگ در این مورد بیان می‌کند: «یافتن نقطه تعادل بین حمایت از این نوآوری‌ها و نگرانی در ارتباط با خطراتی که ممکن است این نوآوری‌ها منجر شوند، نقطه‌ی ایده آل این فرآیند است.»

فین‌تک ویتنام

پیش به‌سوی جهان دیجیتال

طبق گزارش Solidance حدود ۸۹٪ از بازار فین‌تک ویتنام مربوط به نوآوری‌های پرداخت‌ دیجیتال است، اما این شرکت پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ بخش مالی شخصی و کسب‌وکاری به ترتیب روند رو به رشد ۳۱.۲ درصدی و ۳۵.۹ داشته باشند. رشد ناگهانی در زمینه‌ی پرداخت دیجیتال از این روی صورت گرفت که سال‌های گذشته دولت طرح‌های گسترده‌ای برای کاهش استفاده از پرداخت‌های نقدی در مراکز فروش و خرده‌فروشی‌ها ارائه کرده بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ استفاده از پول نقد در مراکز فروش ویتنام به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

اما قبل از این‌که چنین پیشرفتی رخ دهد، باید میزان مشارکت مالی مردم ویتنام  افزایش یابد. طبق گفته‌ی بانک جهانی، از سال ۲۰۱۴، تنها ۳۱ درصد از افراد بالغ از حساب‌های رسمی استفاده می‌کنند. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد که ازجمله این دلایل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های زیاد
  • لزوم ارائه‌ی مدراک بیشتر از حد و روند تشریفاتی
  • عدم ارائه خدمات مالی در نزدیکی محل زندگی شهروندان
  • بی‌اعتمادی موجود به سیستم مالی ویتنام
فین‌تک ویتنام
فین‌تک ویتنام

موبایل به عنوان یک کاتالیزور برای فین‌تک ویتنام

بنابر گفته‌ی سیبورگ، فرآیند مشارکت مالی مردم با افزایش نفوذ تلفن‌های همراه هوشمند هماهنگ خواهد بود. از سال ۲۰۱۷ حدود ۸۴ درصد استفاده‌کنندگان تلفن همراه، دارای تلفن همراه هوشمند هستند و این افراد به زودی به سمت مشارکت با استارت‌آپ‌های فین‌تک حرکت خواهند کرد. اپلیکیشن‌های پرداخت تلفن‌های همراه هوشمند، خدمات مالی فراوانی را در اختیار شهروندانی می‌گذارد که قبلاً هیچ دسترسی‌ای به این خدمات نداشتند یا دسترسی کمی به این خدمات داشتند. این اقدام قدم بزرگی در جهت حرکت به سمت جامعه‌ای بدون پول نقد خواهد بود.

سیبروگ در این زمینه می‌گوید: «سیستم پرداخت‌های الکترونیک نه‌تنها خرده‌فروشی‌ها و مراکز فروش را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه این تأثیر به پرداخت‌های انجام‌شده از طرف دولت به ملت نیز مؤثر خواهد بود و این مشکلی است که به دلیل عدم نفوذ کافی سیستم بانکی برای شهروندان به وجود آمده است.»

پیشرفت بی‌نظیری در انتظار فین‌تک ویتنام است، اما این پیشرفت‌ها، مستلزم تلاش‌ بسیاری خواهد بود. در این زمینه سیبروگ پیش‌بینی‌های قابل‌توجهی برای آینده‌ی ویتنام دارد. او در این زمینه می‌گوید. «در دهه‌ی آینده، ویتنام تبدیل به پدیده‌ای نوظهور در حوزه‌ی نوآوری‌های فین‌تک در منطقه خواهد بود. انرژی و پتانسیل بی‌نظیری در این منطقه وجود دارد. جمعیتی مشتاق تکنولوژی، پر جنب‌وجوش، جوان و فعال درزمینهٔ خلق نوآوری‌های تکنولوژی‌های هوشمند.» او می‌گوید

بررسی امتیازات موجود در این کشور من را هیجان‌زده می‌کند.

سیبورگ فرصت‌های بی‌نظیری را در این کشور می‌بیند. این فرصت‌ها و امتیازات را می‌توان از جمع‌های استارت‌آپی پرشور تا ابتکارات نوآورانه‌ی موجود در سازمان‌های دولتی ملاحظه کرد. این فرصت‌ها با وجود سیستم نظارتی حمایت‌گر، فین‌تک ویتنام را به موردی جالب برای پیگیری و مطالعه تبدیل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.