راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری ولث‌تک در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸

سرمایه‌گذاری ولث‌تک با سرعت بسیاری در سطح جهانی در حال رشد است و به زودی با سرمایه‌ی ۲ میلیارد دلاری که در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ روی این حوزه گذاشته شده است رکورد  سال ۲۰۱۷ را خواهد شکست. ولث‌تک به زیرشاخه‌ای از فین‌تک گفته می‌شود که به مدیریت سرمایه‌گذاری و دارایی‌ها اختصاص دارد.

سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های ولث‌تک از ۹۲۸.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ با رشد متوسط سالانه ۲۸.۵٪ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه داشته باشد. سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ معادل ۲ میلیارد دلار است که برابر ۷۹.۳٪ از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کل سال ۲۰۱۷ است. تقریبا ۶۰٪ از کل این سرمایه‌گذاری از ۶ معامله‌ای بود است که هر یک بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند.

برخلاف میزان سرمایه‌گذاری کلی صورت گرفته، تعداد معاملات در رتبه پایین‌تری نسبت به سال گذشته قرار دارد. ۵۱ معامله صورت گرفته در سه ماهه اول ۲۰۱۸ تنها برابر با ۲۱.۲٪ از تعداد معاملات سال ۲۰۱۷ است.

سرمایه‌گذاری ولث‌تک: به دنبال ثبت رکورد جدید در سال ۲۰۱۸

آمار سرمایه‌گذاری ولث‌تک طی سال ۲۰۱۷ و سه‌ماهه اول ۲۰۱۸
آمار سرمایه‌گذاری ولث‌تک طی سال ۲۰۱۷ و سه‌ماهه اول ۲۰۱۸

سرمایه ۲ میلیارددلاری جذب شده در سه ماهه اول ۲۰۱۸، این بازه زمانی را به قدرت‌مندترین بازه زمانی جذب سرمایه‌گذار این حوزه تا به امروز تبدیل کرده است. این به معنای رشد ۵.۵ برابری نسبت به بازه مشابه در سال گذشته است.

بزرگ‌ترین معامله صورت گرفته در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ مبلغ ۵۰۰‌ میلیون دلار بود که بر روی شرکت کردیت کارما (Credit Carma) صورت گرفت. شرکتی که بستری برای مدیریت مالی و دارایی طراحی کرده است. این سرمایه‌گذاری ارزش این شرکت‌ را ۲۳٪ افزایش داد و به ۴ میلیارد دلار رساند.

شتابدهنده‌ها در صدر لیست سرمایه‌گذاری ولث‌تک

برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ولث‌تک
برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ولث‌تک

دو شتابدهنده آزمایشگاه راهکارهای مالی (Financial Solution Labs) و وای کامبینیتور (Y combinator) با ۱۶ معامله بزرگ از سال ۲۰۱۴ تا سه ماهه اول ۲۰۱۸ در صدر لیست سرمایه‌گذاری ولث‌تک قرار دارند.  آزمایشگاه راهکارهای مالی ۵ سال است که راه‌اندازی شده است و توسط مرکز نوآوری خدمات مالی جی پی مورگان مدیریت می‌شود.

دیگر شتابدهنده سطح بذری (Seed Stage) یعنی 500Startups در کنار شرکت سرمایه‌گذاری ریبیت (Ribbit) در رده بعدی قرار گرفته‌اند. تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری این لیست در آمریکا واقع هستند، بغیر از شرکت گروه آنتمیس (Anthemis Group) که دفتر مرکزی آن در لندن است. در پورتفولیوی این شرکت بزرگ تعداد بسیاری شرکت‌های ولث‌تک از جمله بانک اتم(Atom Bank)، تاید (Tide) و مونس (Monese) مشاهده می‌شود.

۱۰ سرمایه‌گذاری برتر ولث‌تک در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار جذب کردند

شرکت‌هایی که بیشترین میزان سرمایه‌ را در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ در حوزه ولث‌تک جذب کردند
شرکت‌هایی که بیشترین میزان سرمایه‌ را در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ در حوزه ولث‌تک جذب کردند

۶ مورد از ۱۰ شرکت ولث‌تک بالا شرکت‌هایی هستند که خدمات آنلاین بانکی ارائه می‌دهند که سه‌تایشان بانک‌های رقیب قدرتمندی چون اتم بانک (Atom Bank)، نوبانک (NuBank) و ان۲۶ (N26) هستند. از این بین تنها سرمایه‌گذاری که خارج از آمریکای شمالی یا اروپا صورت گرفته است در برزیل و بر روی نوبانک (NuBank) معادل ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: Fintech.Global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.