راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بانک‌های نظامی ادغام می‌شوند؟

باوجوداینکه ادغام بانک‌های نظامی از برنامه‌های در حال اجرای بانک مرکزی به شمار می‌رود، اما در این فضا برخی شایعات درباره نحوه ادغام‌ها و زمان آن موجب نگرانی سپرده‌گذاران می‌شود. کوثر و حکمت دو موسسه و بانک نظامی هستند که اخیراً خبرهایی در مورد تمام شدن بحث ادغام آن‌ها منتشرشده، اما مورد تأیید هیچ‌یک از مراجع ذی‌ربط نیست.

به گزارش ایسنا، جریان ادغام بانک‌های نظامی از سال گذشته به‌طور جدی‌تری پیگیری و در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. هرچند در آن زمان اعلام رسمی از سوی این بانک انجام‌نشده بود، اما انتشار خبرهایی مبنی بر ادغام موسسه کوثر، بانک مهر اقتصاد و موسسه ثامن باعث ایجاد حواشی شد و حتی سپرده‌گذاران این مؤسسات را درگیر ماجرا کرد.

طولی نکشید که بانک مرکزی اعلام کرد باوجوداینکه برنامه ادغام را دارد ولی این اسامی و روند آن نهایی نشده است. بااین‌حال در اواخر سال گذشته بانک مرکزی به‌طور رسمی از تصمیم خود برای ادغام موسسه ثامن، بانک مهر اقتصاد و بانک انصار خبر داد و دراین‌بین خبری از موسسه کوثر نبود.

بااین‌وجود در ادامه فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد که قرار بر ادغام هر شش بانک نظامی و تبدیل آن به دو بانک و در ادامه یکی شدن آن‌ها است؛ اما این به آن معنا نیست که در یک برهه زمانی و به‌طور هم‌زمان انجام شود. بر این اساس در مرحله اول قرار بر ادغام ثامن، مهر اقتصاد با بانک انصار شد و برنامه بعدی ادغام موسسه کوثر و بانک حکمت و قوامین است.

این جریان در حالی رخ داد که در حدود یک ماه گذشته ادغام بانک انصار و موسسه ثامن به‌طور رسمی کلید خورد و تابلوهای ثامن به انصار تغییر و فرایند آن انجام شد و در ادامه قرار است مهر اقتصاد نیز به این جمع اضافه‌شده و درنهایت در قالب بانک انصار فعالیت کنند.

این در حالی است که اخیراً شایعاتی در مورد ادغام موسسه کوثر و بانک حکمت منتشرشده که بیانگر آن است که این ادغام انجام‌شده است؛ اما پیگیری‌ها از مراجع مربوطه از این حکایت دارد که فعلاً هیچ ادغامی در مورد این دو بانک و موسسه انجام‌نشده و هرچند که برنامه در دستور کار قرار دارد، ولی فعلاً زمان آن نیست و بعدازاینکه ادغام ثامن، مهر اقتصاد و انصار نهایی و تمام شد آنگاه در مرحله بعد در مورد زمان و نحوه ادغام دیگر بانک‌های نظامی یعنی موسسه کوثر، بانک حکمت و بانک قوانین سیاست‌گذاری و اجرایی خواهد شد. بر این اساس در حال حاضر هرکدام از سه بانک و موسسه به‌طور مستقل در حال فعالیت بوده و هیچ جای نگرانی برای سپرده‌گذاران آن‌ها وجود ندارد.

بانک مرکزی پیش‌تر در مورد ادغام موسسه ثامن و مهر اقتصاد با بانک انصار نیز اطمینان داده بود که هیچ اتفاقی برای سپرده‌گذاران و منابع آن نخواهد افتاد، البته در مدت اخیر و در جریان این ادغام نیز این موضوع تأیید شد و مشتریان آن‌ها با مشکلی مواجه نشدند.

1 دیدگاه
  1. رادمان می‌گوید

    بهترین راه حل انحلال بانکهای نظامی و احیای مجدد نقش سنتی بانک سپه است زیرا با ادغام تعهدات بی جا و وعده های طلایی و غیر عملی این موسسات به سپرده گذارن عملا برعهده بانک سپه و به تبع ان برعهده دولت قرار خواهد گرفت که کلاف سردر گمی بدتر از قبل بوجود خواهد آمد و عملا نوک انتقادها و عدم مدیریتهای مدیران این موسسات به سمت دولت و بانک سپه بر خواهد گشت لذا با انحلال و تعدیل نیروهای این موسسات و تعهدات بی پایه و اساس انها جواب قاطع به توقعات بی جای سپرده گذاران هم داده خواهد شد با احترام به همگی….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.