راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهترین و ساده‌ترین راه‌های پرداخت الکترونیک فطریه و کفاره

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره یا فطریه بپردازد. اگر شما هم جز کسانی هستید که دوست دارید فطریه یا کفاره خود را بدون زحمت بیرون رفتن از خانه و الکترونیکی پرداخت کنید، ما چند مورد از بهترین و ساده‌ترین راه‌های پرداخت الکترونیک فطریه و کفاره که معتبر هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

.

پرداخت موبایلی فطریه، سریع‌ترین و ساده ترین‌راه

بهترین و ساده‌ترین راه پرداخت غیر حضوری فطریه و کفاره، پرداخت از طریق کدهای ‌USSD است. در این شیوه نه تنها به اینترنتی نیازی نیست، بلکه هیچ هزینه‌ای نیز پرداخت نمی‌کنید.

در حال حاضر برای پرداخت موبایلی فطریه می‌توانید از یکی از دو کد #724* یا #720* استفاده کنید. کار با هر دو آنها ساده است.

.

پرداخت موبایلی فطریه با #724*

در این شیوه ابتدا شماره #724* را با موبایل خود شماره گیری کنید. در منوی باز شده، شماره 5 یا همان گزینه «پرداخت» را انتخاب کنید. در مرحله بعد گزینه «خیریه» و در مرحله آخر گزینه فطریه را انتخاب کنید؛ سپس منویی از موسسات و سازمان‌های خیریه برای شما باز خواهد شد. از بین آن‌ها، موسسه‌ای که دوست دارید مبلغ فطریه را به آن‌ها پرداخت کنید، را انتخاب کنید. در مراحل بعدی مبلغ مورد نظر، شماره کارت بانکی خود و رمز خرید اینترنتی خود را وارد کنید و پرداخت را انجام دهید. همچنین برای اطمینان از پرداخت خود، یک شماره پیگیری به شما داده می‌شود که برای حصول اطمینان واریز مبلغ می‌توانید از آن استفاده کنید. البته یک کد میان‌بر نیز برای هر کدام از موسسات طرف حساب هم وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد.

پرداخت موبایلی فطریه با #724*
پرداخت موبایلی فطریه با #724*

لازم به ذکر است پرداخت موبایلی فطریه برای اولین بار در کشور در سال 91 توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان و با کد #724* ممکن شد.

.

پرداخت موبایلی فطریه با #720*

این شیوه هم از لحاظ ساز و کاری خیلی شبیه قبلی است. در این شیوه می‌توانید مستقیما شماره #555*720* را با موبایل خود شماره گیری کنید. در منوی باز شده برای کمک به بهزیستی می‌توانید فطریه یا کفاره را انتخاب و در مراحل بعدی مبلغ مورد نظر، شماره کارت بانکی خود و رمز خرید اینترنتی خود را وارد کنید و پرداخت را انجام دهید. همچنین برای اطمینان از پرداخت خود، یک شماره پیگیری به شما داده می‌شود که برای حصول اطمینان واریز مبلغ می‌توانید از آن استفاده کنید.

پرداخت موبایلی فطریه با #720*
پرداخت موبایلی فطریه با #720*

علاوه بر این، برای این شیوه می‌توانید از اپلیکیشن اندرویدی پرداخت فطریه و کفاره بربستر #720* شرکن نوپاد استفاده کنید که همین خدمات را بر بستر 720 با شکلی زیبا تر و کاربر پسند تر ارائه می‌دهد. (بیشتر بدانید)

.

شیوه‌های مختلف پرداخت اینترنتی فطریه

هر چند پرداخت موبایلی فطریه راحت‌تر و ساده‌تر است اما در صورت تمایل می‌توانید از طریق سایت‌های مراکزی مثل سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی، آسایشگاه خیریه کهریزک، بانک سامان و … مبلغ فطریه یا کفاره خود را اینترنتی پرداخت کنید.

.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت سازمان بهزیستی

اگر می‌خواهید فطریه خود را به سازمان بهزیستی پرداخت کنید ابتدا به سایت سازمان بهزیستی به نشانی www.behzisti.ir بروید و از منوی سمت چپ سایت، گزینه «سامانه پرداخت الکترونیک» را انتخاب کنید.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت سازمان بهزیستی
پرداخت اینترنتی فطریه از سایت سازمان بهزیستی

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود ابتدا گزینه «بابت فطریه عام» یا «بابت فطریه سادات» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده از جمله مبلغ به ریال (اجباری)، نام، آدرس و … (اختیاری) را وارد کنید و روی گزینه «اتصال به درگاه بانک» کلیک کنید. در این مرحله مبلغ را باید تایید کنید. در صورت تایید به صفحه «دروازه پرداخت اینترنتی پرداخت الکترونیک سامان» هدایت خواهید شد. در این مرحله باید اطلاعات کارت بانکی خود از جمله شماره کارت، رمز اینترنتی، cvv2 و تاریخ انقضای کارت را وارد کنید و روی گزینه پرداخت کلیک کنید. لازم به ذکر است مهم نیست که کارت شما مال چه بانک باشد، فقط باید عضو شتاب باشد.  به همین سادگی، پرداخت انجام شد.

علاوه بر دارندگاه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، دارندگان كارت‌های بین المللی Visa Card و Master Card نیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان بهزیستی به پرداخت زكات، كفارات و نذورات خود به مددجویان مراكز بهزیستی اقدام كنند. همچنین شماره تلفن 88541010 نیز برای مشاوره و راهنمایی در این خصوص آماده اطلاع رسانی به هموطنان است.

.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت کمیته امداد امام خمینی (ره)

اگر می‌خواهید فطریه خود را به کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت کنید ابتدا به سایت کمیته امداد امام خمینی (ره) به نشانی www.emdad.ir بروید و از منوی خدمات الکترونیکی در پایین سایت، گزینه «پرداخت اینترنتی» را انتخاب کنید.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت کمیته امداد امام خمینی (ره)
پرداخت اینترنتی فطریه از سایت کمیته امداد امام خمینی (ره)

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود ابتدا برای گزینه موضوع کمک یکی از دو گزینه «فطریه عام» یا «فطریه سادات» را انتخاب کنید. در این مرحله حتی می‌توانید استان محل خرج را نیز انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده از جمله مبلغ به ریال (اجباری)، نام، آدرس و … (اختیاری) را وارد کنید و یکی از دو درگاه بانک ملی یا بانک ملت را برای پرداخت انتخاب کنید. در این مرحله مبلغ را باید تایید کنید. در صورت تایید به صفحه «دروازه پرداخت اینترنتی بانک مورد نظر» هدایت خواهید شد. در این مرحله باید اطلاعات کارت بانکی خود از جمله شماره کارت، رمز اینترنتی، cvv2 و تاریخ انقضای کارت را وارد کنید و روی گزینه پرداخت کلیک کنید. لازم به ذکر است مهم نیست که کارت شما مال چه بانک باشد، فقط باید عضو شتاب باشد. به همین سادگی، پرداخت انجام شد.

.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت آسایشگاه خیریه کهریزک

اگر می‌خواهید فطریه خود را به آسایشگاه خیریه کهریزک پرداخت کنید ابتدا به سایت آسایشگاه خیریه کهریزک به نشانی www.kahrizak.com بروید و از منوی سمت چپ، گزینه «پرداخت آنلاین کمک نقدی» را انتخاب کنید و به درگاه بانک ملت هدایت شوید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود ابتدا برای گزینه بابت پرداخت یکی از دو گزینه «فطریه عام» یا «فطریه سادات» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده از جمله مبلغ به ریال (اجباری)، نام، آدرس و … (اختیاری) را وارد کنید و روی گزینه تایید کلیک کنید. در مرحله بعد باید مبلغ را تایید کنید حتما در سمت راست صفحه تیک گزینه «صحت اطلاعات تایید می‌گردد» را بزنید. در صورت تایید به صفحه «دروازه پرداخت اینترنتی بانک ملت» هدایت خواهید شد. در این مرحله باید اطلاعات کارت بانکی خود از جمله شماره کارت، رمز اینترنتی، cvv2 و تاریخ انقضای کارت را وارد کنید و روی گزینه پرداخت کلیک کنید. لازم به ذکر است مهم نیست که کارت شما مال چه بانک باشد، فقط باید عضو شتاب باشد. به همین سادگی، پرداخت انجام شد.

برای اطلاعات بیشتر، راهنمای پرداخت آنلاین فطریه به آسایشگاه خیریه کهریزک را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

.

پرداخت اینترنتی فطریه از سایت بانک سامان

برای پرداخت اینترنتی فطریه پس از مراجعه به سایت بانک سامان به نشانی www.sb24.com، با کلیک روی لینک «پرداخت اینترنتی کمک های نقدی زکات فطریه» به صفحه «کمک به مؤسسات خیریه» متصل می‌شوید.

می‌توان با کلیک روی هر یک از موسسات خیریه‌ای همچون بهزیستی کل کشور، بهزیستی استان تهران، آسایشگاه کهریزک، خیریه محک، خیریه اشرف النبیا، کمیته امداد امام خمینی،بنیاد امور بیماری‌های خاص و موسسه بنیاد کودک، کمک های خودتان را از طریق کارت‌های سامان و تمامی کارت‌های عضو شتاب به این مؤسسات اهداء نمایید.

برای پرداخت فطریه همراه داشتن کارت‌های بانک سامان و یا کارت بانک‌های عضو شتاب و یا شماره رمز خرید اینترنتی، کد cvv2 (کد سه رقمی موجود بر روی کارت و یا در پشت کارت) و تاریخ انقضاء کارت الزامی است.

.

احکام زکات فطره بر اساس فقه شیعه

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته اند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی‌شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی‌شوند.

 .

زمان پرداخت

از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود می توان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت نمود.

 .

میزان

معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می خورند یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند اینها باشد. مبلغی که معمولاً هر سال اعلام می‌شود بر اساس نرخ گندم غیر یارانه ای است.

 .

مصرف

این مبلغ تنها بایستی صرف مستمندان شود. کسی که خود سید نباشد نمی‌تواند آن را به سادات پرداخت کند. پرداخت فطریه به موسساتی که معلوم نیست آن را در امور خیریه مصرف کنند، جایز نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.