راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چیزهایی که قبل از خرید سهام سپ در بورس باید بدانید!

نمی‌شود درباره صنعت پرداخت الکترونیک صحبت کرد و از «سپ» حرفی به میان نیاورد؛ شرکتی که اولین ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی، اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد و اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران بود که هرکدام به‌نوبه خود خدماتی تأثیرگذار بودند. همچنین سپ از اولین شرکت‌هایی بود که راهکار کارت‌خوان فروشگاهی در ایران ارائه کرد و اکنون این صنعت با چنان رشد و نفوذی در زندگی روزمره مردم مواجه شده است که تصور ایران امروز بدون فناوری‌های پرداخت، غیرقابل‌تصور است.

 

جایگاه سپ در مقابل رقبا

با وجود پیچیدگی‌های فضای سخت رقابتی صنعت پرداخت، سپ یا همان پرداخت الکترونیک سامان جزو شرکت‌هایی محسوب می‌شود که با خوش‌نامی نه‌تنها توانسته است سهم بازار خود را حفظ کند، بلکه تنها شرکت از 12 شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت الکترونیک دارای مجوز از سوی شاپرک است که در گزارش‌های اقتصادی شاپرک همواره در سه حوزه اصلی تراکنش‌های پایانه فروشگاهی، تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی و تراکنش‌های موبایلی جزو 3 شرکت برتر است؛ به‌عبارت‌دیگر، سپ را می‌توان تنها PSP دانست که در هر سه جبهه اصلی صنعت پرداخت با تمام قوا در حال نبرد است و میدان را به رقبا واگذار نکرده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سپ مسیر متفاوتی را نسبت به رقبای خود در پیش گرفته است و مقایسه آن با سایر رقبا آسانی نیست.

 

ثبات در مدیریت

در کنار داشتن تیم فنی قوی، یکی از رازهای موفقیت سپ داشتن تیم مدیریت ثابت است به‌طوری‌که طی 10 سال گذشته این شرکت فقط یکبار تغییر مدیرعامل داشته و این موضوع باعث شده است استراتژی‌ها و اهداف کسب‌وکاری طولانی‌مدت این شرکت به ثمر بنشیند و از همین رو یکی از قوی‌ترین شرکت‌های صنعت به‌حساب می‌آید.

 

نقطه‌ضعفی که به یک نقطه قوت تبدیل شد

سپ نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری، نقاط ضعف خود را دارد و یکی از این نقاط، محتاط بودن این شرکت در رفتن به سمت بازارهای پرریسک و غیرشفاف است که برخی رقبا به این حوزه‌ها ورود کرده‌اند؛ بازارهایی که ممکن است در کوتاه‌مدت سود خوبی داشته باشند اما در طولانی‌مدت، این شرکت را با خطرات جدی قانونی مواجه کنند و همین امر باعث شده است شرکت سپ با روی آوردن به حمایت از استارت‌آپ‌های دارای ایده، به دنبال راه‌های تازه و کشف‌نشده برای ایجاد خطوط کسب‌وکاری جدید باشد که برخلاف راهکارهایی مانند دستگاه کارت‌خوان، با کمترین هزینه قابلیت مقیاس‌پذیری بالا و درنتیجه سهم سودآوری طولانی‌مدت این شرکت را افزایش دهد. با وجود کسب سود قابل‌توجه در درازمدت از این رویکرد، سپ با این حرکت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کاهش خروج نیروهای نخبه از کشور، افزایش اشتغال‌زایی و تولید داخلی، بهبود کیفیت زندگی مردم و مواردی ازاین‌دست که در زمره مسئولیت‌های ملی و اجتماعی کسب‌وکارها قرار می‌گیرند، نیز کمک می‌کند.

 

سپ در قالب اعداد و ارقام

اگر بخواهیم سپ را با زبان اعداد و ارقام بشناسیم، درباره شرکتی صحبت می‌کنیم با بیش از 1200 نفر پرسنل که از طریق از طریق 32 شعبه و 6 نمایندگی در 31 استان کشور به مردم سرویس می‌دهد و در حال حاضر 17 بانک و موسسه مالی از مشتریان این شرکت هستند. از کسب رتبه نخست شورای عالی خدمات انفورماتیک کشور در 7 حوزه و کسب چندین استاندارد بین‌المللی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و امنیت توسط این شرکت که بگذریم، داشتن رتبه 26 این شرکت در رتبه‌بندی 150 شرکت برتر ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت در جهان، عددی نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت و این رتبه زمانی قابل‌توجه‌تر می‌شود که متوجه شویم از بین 7 شرکت ایرانی که بین 150 شرکت برتر جهان قرار دارند، سپ در جایگاه دوم قرار دارد و با 8 پله رشد نسبت به سال قبل همین رتبه‌بندی، بیشترین رشد را بین رقبای داخلی خود داشته است.

همچنین اگر بخواهید وضعیت فروش این شرکت را با شرکت‌های مطرح و بزرگ دیگر صنایع مقایسه کنید، باید بدانید در آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران یا همان IMI100، سپ در رتبه 196 قرار گرفت و عنوان شرکت برتر از نظر رشد سریع را نیز کسب کرد.

بیش از 800 هزار دستگاه کارت‌خوان سپ در سراسر کشور در حال سرویس‌دهی به مردم هستند و اگر بخواهیم نگاهی به آمارهای گزارش‌های اقتصادی شاپرک داشته باشیم، سپ از لحاظ تعداد تراکنش‌ها به ترتیب در حوزه تراکنش‌های اینترنتی جایگاه اول، تراکنش‌های کارت‌خوان جایگاه دوم و تراکنش‌های موبایلی جایگاه سوم را دارد و به‌طورکلی جایگاه دوم را در بین 12 شرکت PSP دارد.

سرمایه اولیه شرکت پرداخت الکترونیک سامان 100 میلیون ریال بوده و طی آخرین افزایش سرمایه در هفتم دی ماه 95، سرمایه آن به مبلغ 1800 میلیارد ریال افزایش یافته است. 27.78 درصد سهام این شرکت در اختیار بانک سامان، 30 درصد سهام آن تحت مالکیت بانک رفاه، 15.21 درصد در اختیار گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان، 15 درصد متعلق به بیمه سامان، 11.92 متعلق به سایر سهامداران حقیقی و حقوق است.

 

نقطه عطف سپ

یادمان باشد درباره شرکتی صحبت می‌کنیم که در یکی از پرتلاطم‌ترین و پیچیده‌ترین صنایع ایران در حال فعالیت است که در عین سازگاری با محدودیت‌های کسب‌وکاری و قانونی داخلی، باید همواره خود را با دانش روز دنیا همراه کند تا این پیشرو بودن را حفظ کند.

در مجمع عمومی فوق‌العاده 31 تیر ماه 96 شرکت پرداخت الکترونیک سامان از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و نماد آن در سوم آبان ماه 96 با شماره 11541 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد.

اکنون با جدی شدن ورود این شرکت به بورس، به نظر می‌رسد نقطه عطف دیگری در مسیر پیشرفت و ارتقا جایگاه سپ در صنعت، پیش روی این شرکت باشد که با چاشنی چالش‌های بورسی شدن همراه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.