راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی مقررات جدید مبادلات پولی بین بانکی را به بانک‌ها ابلاغ کرد

بانک مرکزی به منظور اعمال کنترل دقیق‌تر بر مبادلات پولی بین بانکی، فراهم آوردن زمان و امکانات لازم برای رهگیری تراکنش‌ها، جلوگیری از انجام انتقالات مشکوک به کلاه‌برداری و پول‌شویی و از میان برداشتن زمینه سوءاستفاده از زیرساخت‌های پرداخت و تسویه برای فعالیت‌های سوداگرانه، تغییراتی در سامانه‌های بین بانکی اعمال کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تغییرات اعمال شده به شرح زیر است:

۱. انتقالات سامانه «پایا» برای دستور پرداخت‌های مشتریان صرفاً یک بار در روز و در روزهای غیر تعطیل رسمی و در سیکل ساعت 15:45 پردازش و برای اعمال نتیجه به بانک‌های مقصد ارسال می‌شود.

۲. ارسال دستور پرداخت در «پایا» و «ساتنا» با تاریخ مؤثر روز تعطیل رسمی ممنوع است.

۳. انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» به صورت تجمیع مبالغ تراکنش‌های روز قبل برای هر «شبا» صورت می‌پذیرد.

۴. در روزهای غیر تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، صرفاً یک بار در روز و در سیکل ساعت 3:45 بامداد پردازش و برای بانک‌های پذیرنده ارسال می‌شود. ضمناً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت 5:00 بامداد در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.

۵. در روزهای تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، صرفاً یک بار در روز و در سیکل ساعت 15:45 پردازش و برای بانک‌های پذیرنده ارسال می‌گردد. ضمناً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت 17:00 در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.

۶. کارسازی دستور پرداخت مشتری به مشتری «ساتنا» در بانک مقصد، صرف‌نظر از زمان دریافت آن از مشتری توسط بانک مبدأ تا پایان وقت اداری تاریخ مؤثر دستور پرداخت صورت گرفته و تعهد انجام دستور پرداخت در این سامانه به صورت «همان روز» است.

1 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    آخه این چه قوانینیه ؟
    هنوز یاد نگرفتید دیگه قوانین محدود کننده جواب نمیده ؟ وضع قوانین محدود کننده کار آدمهای کم هوش و کم سواده. اونم به این شدت. به جای این که همه در ها رو ببندید ، نظارت ها را اصولی تر کنید و ریشه یابی کنید. میاید ابروشو درست کنید میزنید چشمشم کور میکنید که…. آخه منی که نیاز دارم پولم را منتقل کنم توی یه بانک دیگه چرا باید تا ساعت 4 بعد از ظهر که دیگه پول به دردم نمیخوره صبر کنم ؟ چرا باید روزی یک بار فقط این کار انجام شه ؟
    برگشت به عقب دارید ؟ تو سال 2018 که از اون سر دنیا ، به صورت لحظه ای پول منتقل میکنن یه طرف دیگه ی دنیا، شما از انجام یک تراکنش ساده موندید ؟ متاسفم برای مدیرانی که این قوانین را وضع و تصویب میکنند… واقعا که…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.