راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی شتاب‌دهنده‌های فین‌تک در ایران

پری‌ناز قاسمی؛ ماهنامه عصر تراکنش / شتاب‌دهنده‌ها چند سالی هست که همراه با استارت‌آپ‌ها راه خود را در کشور بازکرده‌اند و توسعه قابل‌توجهی نیز داشته‌اند. حالا تعداد و تنوع استارت‌آپ‌ها به‌قدری افزایش داشته که شتاب‌دهنده‌های تخصصی تشکیل‌شده‌اند و ترجیح می‌دهند تنها حوزه خاصی از استارت‌آپ‌ها را دنبال کنند. در ادامه‌ی این مطلب شتاب‌دهنده‌های فین‌تک در ایران را معرفی کرده‌ایم.

 

فینووا

فینووا حاصل همکاری ارتباط فردا و دانشگاه امیرکبیر است. فینووا (Finnova) مخفف Fintech Innovation Nova است و فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده. این مرکز خدمات خود را در چهار بخش فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری متمرکز بر حوزه فین‌تک، آکادمی و توسعه شبکه همکاری به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهد. فینووا مکانی است که استارت‌آپ‌ها، منتورها و مشاوران، شرکت‌های بزرگ و تخصصی و سرمایه‌گذاران گرد هم می‌آیند تا با هم‌افزایی و مشارکت در این اکوسیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها فراهم نمایند. فینووا با تمرکز بر سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک (فناوری‌ها و نوآوری‌های مالی) در تلاش است تا حمایت همه‌جانبه‌ای از استارت‌آپ‌های مستعد و فعال این حوزه داشته باشد. همچنین فینووا با ایجاد فضای کار اشتراکی، تلاش دارد به ترویج فرهنگ کار گروهی بپردازد تا استارت‌آپ‌ها در کنار یکدیگر چالش‌های کار تیمی را در محیطی که متناسب با نیازهای خاص این دوره از کسب‌وکارشان پیش‌بینی‌شده است، تجربه کنند. درهای فینووا به روی تیم‌های خوش‌فکر و فعال باز است.

 

فارابی

شتابدهنده فارابی در سال 1395 فعالیت خود را در حوزه فناوری‌های مالی آغاز کرده است. آن‌ها به استارت‌آپ‌های این حوزه کمک می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. تیم‌های مستقر در شتابدهنده فارابی می‌توانند از شبکه گسترده مربیان در حوزه‌های مختلف استفاده کنند و محصول خود را توسعه و با بازار تطبیق دهند. همچنین این تیم‌ها می‌توانند از فضای کاری اشتراکی به‌صورت ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته همراه با چای، قهوه و اینترنت رایگان استفاده کنند. شتابدهنده فارابی به تیم‌ها کمک می‌کند تا از منابع انسانی این مجموعه استفاده و تیم‌های خود را در زمینه‌های مختلف مانند برنامه‌نویسی کامل کنند. تیم‌های مستقر در شتابدهنده فارابی می‌توانند از API تخصصی بازار سرمایه نیز استفاده کنند.

 

نوین‌تک

نوین‌تک شتابدهنده تخصصی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های فین‌تک، اینترنت اشیا و تجارت الکترونیکی است. این شتاب‌دهنده زیرمجموعه PSP پرداخت نوین است و هدفش کمک به تحقق رویاهای افرادی است که با تمام توان خود حاضرند برای تحقق رویایشان تلاش کنند.

 

تریگ‌آپ

فناپ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی فعال در فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است. آن‌ها که زمانی خود یک استارت‌آپ بودند تلاش کردند این روند را در طی فرایند رشد و توسعه شرکت همواره ادامه دهند و طرح‌ها و شرکت‌هایی از قبیل داتین، داتکس، به پویش و … که ارائه‌دهنده محصولات و برندهای مختلفی در بازار هستند بر اساس ادامه همین رویه در قالب فناپ به وجود آمده‌اند. با توسعه فضای کسب‌وکار دانش بنیان و خصوصاً فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، مرکز نوآوری فناپ با مدیریت یکی از مؤسسین این شرکت با دو هدف عمده: آینده پژوهی و رصد فناوری‌های آینده و کمک به طرح‌های فناورانه و نوآورانه ایجاد گردید.

کافه IT به‌عنوان اولین خروجی ملموس این مرکز به‌منظور بسترسازی برای رسیدن به این اهداف ایجاد گردید و سعی شد با ایجاد محلی برای تلاقی نخبگان و صاحبان فکر و ایده، خلاقیت‌های مناسب فعالیت‌های نوآورانه در آن شکل‌گرفته و با تبدیل آن‌ها به طرح‌های قابل‌اجرا، زمینه پیگیری جدی‌تر و عملی‌ترشان در مرکز نوآوری فراهم گردد. در ادامه این زنجیره ایجاد مرکزی برای کمک و تسریع در تبدیل طرح‌های خروجی کافه به طرح‌های ملموس و قابل‌ارائه به سرمایه‌گذاران برای اجرای واقعی و اقتصادی آن‌ها ضروری به نظر می‌رسید که بر این اساس طرح ایجاد مرکز شتاب‌دهی حمایت از استارت‌آپ‌های ICT ارائه گردید. در حال حاضر این مرکز آمادگی پذیرایی و پشتیبانی هم‌زمان از 8 تیم استارت‌آپی را دارد.

 

شریف

شریف اکسلریتور اولین برنامه شتاب‌دهی برخاسته از نهاد دانشگاه در ایران است. این شتابدهنده در مجتمع خدمات فناوری شریف در دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد و در حال ارائهٔ خدمات به استارت‌آپ‌ها است.

 

دیموند

شتابدهنده دیموند از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرده است. هدف در دیموند کمک به رشد و پیشرفت کارآفرینان، توسعه‌دهندگان وب و موبایل و طراحان بصری است که می‌خواهند در دنیای اطراف خود تغییری ایجاد کنند، کسب‌وکاری در سطح جهانی خلق کرده و دنیای بهتری بسازند.

 

آواتک

آواتک هرسال دو دوره شتاب‌دهی ۶ ماهه را اجرا می‌کند و در هر دوره ۲۰ تیم را شتاب‌دهی می‌کند.

 

توسن بوم

بوم مارکت، اکوسیستمی برای پیشبرد نوآوری و خلاقیت در صنعت بانکداری است. امروزه با گسترش ابزارها و گوشی‌های هوشمند در بین مردم و وابستگی روزافزون مشتریان به این ابزارها، خلأ ارائه آپ های جدید، کاربرپسند و متنوع در حوزه بانکی و مالی به‌شدت احساس می‌شود. بوم مارکت، زیست‌بوم فناوری توسن برای پاسخگویی به این نیازمندی‌ها و مدل‌های جدید کسب‌وکار است.

امروزه سرعت تغییرات در حوزه تکنولوژی و کسب‌وکار بالاست و بانک‌ها برای پاسخگویی به این تغییرات، نیاز به بستری چابک و مطمئن دارند تا اثربخشی خود را در جامعه و زندگی روزمره مردم بهبود ببخشند. این اکوسیستم متشکل از چهار بخش بانک‌ها، استارتاپ‌ها، توسن و مشتریان است. هدف این است که همه این اجزاء در این اکوسیستم سود کنند و از منافع آن بهره‌مند شوند. به‌طور خلاصه بوم مارکت یک اکوسیستم کامل بانکداری باز است که مشتریان، استارت‌آپ ها و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند؛ توسعه‌دهندگان، نرم‌افزارهای خود را پس از تست‌های دقیق و اخذ گواهینامه از توسن، در فروشگاه نرم‌افزارهای کاربردی بوم قرار می‌دهند و مشتریان بانک‌ها می‌توانند از این نرم‌افزارها برای رفع نیازهای بانکی و مالی خود استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.