راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 پیش‌بینی برتر گارتنر در حوزه فناوری اطلاعات برای سال 2018 به بعد

سوم تا هفتم ماه مارس بود که نشست گارتنر با عنوان ITxpo 2017 در فلوریدا برگزار شد. پیش‌بینی‌ها و مجموعه‌ای از فرضیات مطرح‌شده گارتنر، نشان می‌دهد که چگونه مدیران ارشد اطلاعات در ابتدا باید به دنبال استراتژیست‌های کسب‌وکار باشند و سپس به سراغ متخصصان فناوری بروند.

از سال 2018 به بعد، روی مدیران ارشد اطلاعات برای تولید درآمد، ایجاد ارزش و توسعه و راه‌اندازی مدل‌های کسب‌وکار جدید با استفاده از فن‌آوری‌های اثبات‌شده و در حال ظهور بیشتر از همیشه حساب باز می‌شود. ده پیش‌بینی گارتنر نشان می‌دهد که چطور این مدیران ارشد، به‌عنوان پارتنرهای ایجاد کسب‌وکارهای جدید، برای رسیدن به اهدافشان از فناوری‌های منتخب استفاده می‌کنند.

ده پیش‌بینی گارتنر درباره سازمان‌های فناوری اطلاعات برای سال 2018 به بعد:

1- تا سال 2021، برندهای به‌روز با بازطراحی وب‌سایت خود برای پشتیبانی از جستجوی تصویری و صوتی، درآمد تجارت دیجیتال را تا 30٪ افزایش می‌دهند.

گارتنر به این نتیجه رسیده است که جستجوی مبتنی بر صدا، در بین انواع جستجوها در تلفن همراه رشد قابل‌توجهی دارد. جستجوی صوتی و تصویری، تراکنش‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های موبایلی را سریع‌تر می‌کند و این روند تا سال 2018 و بعد از آن هم ادامه خواهد یافت. تراکنش‌های مبتنی بر مرورگرهای تلفن همراه و اپلیکیشن‌های موبایلی تا امروز 50 درصد تراکنش‌های بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهند.

سرمایه‌گذاری‌های اپل، فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت درزمینهٔ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نشان می‌دهد که در طی دو سال آینده شتاب استفاده از فناوری‌های جستجوی تصویری و صوتی بیشتر خواهد شد.

2- تا سال 2020، پنج غول از هفت غول دیجیتال به‌طور اتفاقی «خود مختل» خواهند شد تا فرصت دیگری برای رهبری خود ایجاد کنند.

غول‌های دیجیتال علی‌بابا Alibaba، آمازون، اپل، Baidu، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و تنسنت هستند. نمونه‌هایی از خود مختل شدن شامل AWS Lambda در مقابل ماشین‌های مجازی ابری سنتی، الکسا در مقابل تجارت الکترونیک مبتنی بر صفحه‌نمایش و تشخیص چهره اپل در مقابل شناسه Touch ID است.

3- تا پایان سال 2020، صنعت بانکداری با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر زنجیره بلوک یک میلیارد دلار ارزش کسب‌وکاری ایجاد خواهد کرد.

گارتنر تخمین می‌زند که در اکتبر سال 2017، ارزش فعلی ارزهای رمزنگاری‌شده موجود در گردش در سراسر جهان 155 میلیارد دلار است و این ارزش همچنان رو به افزایش است، زیرا توکن‌ها و علاقه بازار، این روزها در حال افزایش است. بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های گارتنر تا سال 2023 ارزهای رمزنگاری‌شده بیش از نیمی از ارزش‌افزوده کسب‌وکار جهانی زنجیره بلوک را در خود جای می‌دهد.

4- تا سال 2022، اکثر مردم در اقتصادهای تکامل‌یافته با داده‌های نادرست بیشتری نسبت به داده‌های درست مواجه خواهند بود.

گارتنر هشدار می‌دهد هوش مصنوعی همان‌طور که در ایجاد اطلاعات جدید بسیار مؤثر است، در تحریف داده‌ها به‌منظور ایجاد اطلاعات غلط نیز مؤثر است. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که قبل از سال 2020 اطلاعات نادرست موجب یک تقلب بزرگ مالی خواهد شد که از طریق جعلیات باکیفیت بالا در بازارهای مالی سراسر جهان امکان‌پذیر می‌شود.

تا همان سال هم تقریباً هیچ شرکت اینترنتی برای مقابله با این مشکل موفق نخواهد بود.

5- تا سال 2020، ایجاد «واقعیت تقلبی» یا محتوای جعلی توسط هوش مصنوعی، از توانایی‌اش برای تشخیص آن سبقت خواهد گرفت و بی‌اعتمادی دیجیتالی را ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشین امروز می‌توانند محتوای تصاویر را سریع‌تر و دقیق‌تر از افراد طبقه‌بندی کنند. در سال بعد، با توجه به مطالعات انجام‌گرفته، پروژه‌های تجاری برای شناسایی اخبار جعلی افزایش 10 برابری خواهند داشت.

6- تا سال 2021، بیش از 50 درصد از شرکت‌ها سالانه بیشتر از نسخه‌های سنتی برنامه‌های موبایل درزمینهٔ تولید ربات‌ها و چت‌بات هزینه می‌کنند.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020، حداقل 55 درصد از تمام شرکت‌های بزرگ، حداقل از یک ربات یا چت‌بات در تولید استفاده خواهند کرد. پیشرفت‌های سریع در پردازش زبان طبیعی (NLP)، چت‌بات‌های امروز را در شناخت اهداف کاربر نسبت به نسل‌های گذشته بسیار بهتر می‌کند.

طبق پیش‌بینی گارتنر، NLP برای تعیین نقطه ورود به درخت تصمیم‌گیری در یک چت‌بات استفاده می‌شود، اما اکثریت چت‌بات‌ها هنوز در درخت تصمیم‌گیری از پاسخ‌های اسکریپتی استفاده می‌کنند.

7- تا سال 2021، 40 درصد از کارکنان فناوری اطلاعات، کارآفرینانی خواهند بود که دارای نقش‌های متعدد هستند، بیشتر آن‌ها کسب‌وکار هستند، نه مرتبط با فناوری.

تا سال 2019، استخدام متخصص فنی فناوری اطلاعات بیش از 5 درصد سقوط خواهد کرد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که 50 درصد از شرکت‌ها مشخصات و توصیف‌های شغلی فناوری اطلاعات را به رسمیت می‌شناسند. 20 درصد از سازمان‌های فناوری اطلاعات برای گسترش کسب‌وکارهای دیجیتال رده‌های شغلی متنوعی را به کار گرفته می‌گیرند. کارکنان متخصص فناوری اطلاعات به 75 درصد مقدار آن در سال 2017 سقوط خواهند کرد.

8- در سال 2020، هوش مصنوعی تبدیل به یک انگیزه شغلی مثبت در خدمت می‌شود درحالی‌که 2.3 میلیون شغل ایجاد می‌کند و تنها 1.8 میلیون موقعیت شغلی را از بین می‌برد.

تا سال 2020، ایجاد شغل مربوط به هوش مصنوعی به قلمرو مثبت متقابل خواهد رسید و در سال 2025 به 2 میلیون شغل جدید ختم می‌شود. شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات جهانی در سال 2018 با شغل‌های فراوانی مواجه خواهند شد و یکصدهزار شغل اضافه خواهند کرد و هشتاد هزار نفر نیز کاهش خواهند داشت.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2021، تقویت هوش مصنوعی 2.9 تریلیون دلار ارزش کسب‌وکار تولید می‌کند تولید و 6.2 میلیارد ساعت بهره‌وری کارگران را بهبود می‌بخشد.

9- تا سال 2020، فناوری اینترنت اشیا در 95 درصد از محصولات الکترونیکی برای طرح‌های جدید محصولات در نظر گرفته می‌شود.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند در اوایل سال 2019 محصولات مجهز به اینترنت اشیا با فعال شدن گوشی‌های هوشمند ظهور خواهند کرد.

10- از سال 2022، نیمی از بودجه‌های امنیتی برای اینترنت اشیا به جبران خسارت، احضاریه و خرابی‌های امنیتی، به‌جای حفاظت، اختصاص می‌یابد.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند هزینه‌های اینترنت اشیا پس از سال 2020 برای استفاده از روش‌های بهتر الگوهای امنیتی در صنعت معماری امنیت اینترنت اشیا به‌شدت افزایش خواهد یافت و منجر به رشد بیش از 50 درصد نرخ رشد سالانه ترکیب (CAGR) نسبت به نرخ‌های فعلی می‌شود.

کل بازار امنیتی اینترنت اشیا برای محصولات 840.5 میلیون دلار تا سال 2020 و 24 درصد CAGR برای امنیت اینترنت اشیا از سال 2013 تا 2020 است.

ترکیب خدمات امنیتی IOT، سیستم‌های ایمنی و امنیت فیزیکی منجر به رشد سریع بازار جهانی خواهد شد. گارتنر رشد چشمگیر در این منطقه را پیش‌بینی می‌کند و تا پایان سال 2020 بیش از 5 بیلیون دلار هزینه‌های جهانی را پیش‌بینی می‌کند.

گارتنر اینفوگرافی خوبی هم در خصوص ده روند برتر فناوری استراتژیک برای 2018 ارائه داده است.

منبع: forbes.com

1 دیدگاه
  1. مهرناز می‌گوید

    لینک مقاله خود گارتنر رو میشه بدین؟ (برای مقاله استفاده میکنم نیاز دارم به منبع اصلی) مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.