راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنجیره بلوک (BlockChain) چیست و چگونه کار می‌کند؟

زنجیره بلوکی یک تکنولوژی نرم‌افزاری فردبه‌فرد است که از یکپارچگی اطلاعات دیجیتال فرد حفاظت می‌کند. این تکنولوژی به جهت ایجاد ارز جایگزین بیت کوین ابداع شد اما می‌توان از آن برای دیگر ارزهای رمزگذاری، سرویس‌های امضای دیجیتال، سیستم‌های رأی‌گیری و دیگر اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. در این مطلب چگونگی کارکرد و اهمیت آن شرح داده شده است:

  • همه از پول کاغذی استفاده می‌کنند. وقتی یک ده‌دلاری دریافت می‌کنید، به‌سادگی می‌توانید به اصل بودن آن اعتماد کنید و همچنین می‌توانید تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. اگر در عوض فردی به شما ایمیلی ارسال کند و در آن بگوید که این ده دلار برای شما به‌احتمال زیاد شما آن را باور نمی‌کنید اما در زنجیره بلوک بجای اینکه آن پول را با استفاده از یک عابربانک یا کارت‌های اعتباری ارسال کنیم. پول را بر پایهٔ یک پیغام دیجیتال ارسال می‌کنیم.
  • برای کسب اطمینان از اینکه کسی دراین‌بین تقلب نمی‌کند و یا به‌دروغ پولی را ارسال نمی‌کند، این پیغام‌ها از طریق بانک‌هایی مورد اعتماد ردوبدل می‌شوند و مسیر مشخصی از خود به‌جای می‌گذارند. آن‌ها خبر دارند که هرکس از چه مقدار پول برخوردار است و این اطلاعات را برای هر تراکنش در نظر می‌گیرند؛ اما وقتی ما در هر دقیقه با یک‌میلیون تراکنش در سراسر جهان روبرو باشیم این کار هزینه‌بر خواهد شد. مجله اکونومیست برآورد کرده است که بانک‌ها برای انجام این پرداخت‌ها در سال 2014 رقمی حدود 1.7 تریلیون دلار را از جیب ما خارج کردند. این رقم چیزی در حدود 2 درصد از کل اقتصاد جهانی است.
  • با زنجیره‌های بلوکی می‌توانید از بسیاری از این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم این کار به ما اجازه می‌دهد که پول را درست همانند ارسال یک ایمیل، ارسال کنیم. به‌جای ارسال اطلاعات پرداختی بسیاری از طریق سرورها، زنجیرهٔ بلوکی از هزاران کامپیوتر شخصی بر روی اینترنت استفاده می‌کند. تمامی تراکنش‌ها مابین تمامی کامپیوترها در یک دفتر حسابداری گسترده به نام دفتر کل کپی و بررسی می‌شوند. دفتر کلی که در آن مقیاس از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.
  • تنها مزیت زنجیرهٔ بلوکی ارسال آنلاین پول نیست. بلکه به ما اجازه می‌دهد که از تمامی اطلاعات دیجیتال ارسالی خود محافظت کنیم. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات سامانه‌های رأی‌گیری، قراردادها و دیگر ابزارهای ردوبدل شده در سیستم بروکراسی قرن بیست‌ویک شود.
  • به‌کارگیری زنجیره بلوک برای ثبت داده‌هایی از قبیل تبادلات بانکی، قراردادها و تعاملات تجاری بدین معنا است که این فناوری می‌تواند تحولات عظیمی را در گستره وسیعی از صنایع به وجود آورد.

خرید آنلاین کتاب کسب‌وکار بلاکچین

۵ گام عملکرد زنجیره بلوک

  1. قصد تراکنش مالی از A به B
  2. وارد شدن درخواست تراکنش در قالب یک بلوک در شبکه
  3. تأیید و ثبت درخواست تراکنش در شبکه
  4. پیوستن بلوک به زنجیره و ثبت شفاف و غیرقابل‌بازگشت درخواست
  5. واریز نهایی تراکنش درخواستی به‌حساب B

منبع: شرکت ایران ارقام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.