راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسانی در حد ملی از عدم برگزاری رویداد پرداخت ایران ضرر کردند؟

برخی از رسانه‌ها با شادی از به تعویق افتادن رویدادی گفتند که به‌زعم آن‌ها عامل نفوذ است و برگزاری آن باعث می‌شد، اطلاعات حساس مالی مردم به دست بیگانگان بیفتد. برخی به این می‌پردازند که با عدم برگزاری این رویداد چه کسانی سود می‌برند و احتمالاً همان‌ها پشت‌پرده مطالبی بودند که دستاویزی برای لغو مجوز برگزاری رویدادی شده که از ماه‌ها پیش مجوز آن صادر شده است.

برای برگزاری رویداد «پرداخت ایران» از ماه‌ها پیش مجوز برگزاری از اماکن گرفته شده بود و در این چند ماه تغییری در کم و کیف رویداد ایجاد نشده بود جز این که در چند ماه گذشته ناگهان فشار رسانه‌ای جریانی خاص این رویداد و هرکسی که به‌نوعی مرتبط با آن بود را مورد نوازش قرار داد. یک روز قبل از برگزاری رویداد بااینکه دو روز از کار غرفه‌سازی شروع شده بود، ناگهان در برج میلاد تهران اعلام شد که کسی حق غرفه‌سازی ندارد و پیگیری‌ها تا پایان ساعت اداری هم به نتیجه نرسید جز این که مجوز رویداد لغو شده و برای برگزاری آن باید دوباره مجوز گرفته شود. شاید اگر بخواهیم به دنبال این بپردازیم که چه کسی یا چه کسانی پشت این حمله‌های بی‌امان رسانه‌ای بودند، راه به‌جایی نبریم. این راه نهایتاً ما را به دعوایی کوچک در حد دو کسب‌وکار برگزاری رویداد می‌رساند. راه درست‌تر این است که ببینیم چه کسانی در حد ملی از عدم برگزاری این رویداد ضرر کردند و چرا.

.

۱. ایران

این روزها فضای ایران هراسی در خارج از مرزهای ایران بیداد می‌کند. کشورهای مختلف سعی می‌کنند با لطایف‌الحیل نشان دهند که ایران کشور امنی نیست و خصوصاً جهنم سرمایه‌گذارها است. سرمایه ترسو است و هرگز به‌جایی نمی‌رود که عدم اطمینان در آن بالاست. وقتی در ایران رویدادی که از ماه‌ها پیش برگزاری آن اعلام عمومی شده، به مراجع امنیتی و نهادهای مرتبط اطلاع‌رسانی شده و همین‌طور مجوز اماکن برای آن دریافت شده است، درست شب قبل از برگزاری، به دلایل نامعلوم لغو می‌شود چه پیامی به دنیا از طرف ایران صادر می‌کند؟ این خبر خوراک خبری خوبی برای رسانه‌های ضدانقلاب است. گفته می‌شود بیگانگان قرار بوده با برگزاری این رویداد اطلاعات حساس مالی ایرانی‌ها را به یغما ببرند! چگونه می‌توان با برگزاری رویداد اطلاعات حساس مالی را سرقت کرد؟ اگر برگزاری رویداد در خاک این همه خطرناک است، برگزاری رویدادهای خارجی که ایرانی‌ها در آن حاضر می‌شوند چگونه است؟

.

۲. کسب‌وکارهای خصوصی

در این رویداد هیچ مقام دولتی حضور نداشت. اندک حمایت‌های دولتی از برگزاری رویداد هم با عتاب برخی رسانه‌ها مواجه شد. پول برگزاری این رویداد را شرکت‌های خصوصی می‌دادند. خودشان حاضر بودند و مخاطب هم خودشان بودند. در دورانی که دولت حاکم تلاش می‌کند برای ارتباط گرفتن با دنیا هزینه کند، وقتی کسب‌وکارهای خصوصی در راستای سیاست‌های دولت، به دنبال ایجاد ارتباط‌های کسب‌وکاری هستند، دولت کوچک‌ترین حمایتی نکرده است. فشارهایی با منابع نامعلوم، بر کسب‌وکارها، چرا در بدنه دولت صدای کسی درنیامد در این مدت؟ آیا زدن انگ جاسوس و نفوذی چنان قدرتی به هر کس می‌دهد که کسی را یارای ایستادن در برابر آن‌ها نیست؟

.

۳. کسب‌وکارهای کوچک و دانش‌بنیان ایرانی

در ماه‌های گذشته با جریانی که به‌طور خلاصه به آن «شب‌نامه» گفته می‌شود جو ناامیدی و یاس بر فضای کسب‌وکارهای کوچک، خصوصی و دانش‌بنیان ایرانی حاکم شده است. بسیاری از نخبگان و فعالان ایرانی که ترجیح داده‌اند در ایران بمانند و ایران را بسازند، این روزها در معرض اتهام‌های پراکنده و کور قرار گرفته‌اند.

.

۴. دولت

دولت حاکم با انواع فشارهای طبیعی و غیرطبیعی مواجه است. نهاد دولت در چند سال گذشته تلاش کرده است که اقتصاد را متحول کند. بازوی اجرایی دولت بخش خصوصی واقعی است. وقتی بخش خصوصی این‌چنین تحت فشارهای ناجوانمردانه قرار می‌گیرد، چگونه می‌توان انتظار داشت که دولت بتواند قدم از قدم بردارد؟

.

۵. اقتصاد مقاومتی

برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که با دنیا هیچ ارتباطی ندارد. در شرایطی که ارتباط شفاف و روشن با کسب‌وکارهای جهان وجود نداشته باشد، این دلال‌ها هستند که واسطه‌گری می‌کنند و ما برای تأمین ساده‌ترین موارد هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شویم. برخی تصور می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی هیچ ارتباطی با جهان نداشتن. درحالی‌که بسیاری معتقدند در شرایط فعلی ما باید از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال کنیم.

.

۶. فعالان اقتصادی

جو امنیتی، پلیسی، حراستی و حاکم شدن ادبیات نفوذ، درنهایت منجر به ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان کسب‌وکاری می‌شود. متأسفانه در حال حاضر بسیاری با پوشاندن لایه‌ای سیاسی بر روی هر چیز، آن را جوری جلوه می‌دهند که گویی اگر همین‌الان از صفحه روزگار محو نشود، مشکلی بزرگ برای همه است. هیچ کسی منکر خدمات و زحمات بی‌دریغ نهادهای امنیتی و حراستی برای حفظ امنیت کشور نیست ولی اینکه برخی از این فضا سوء استفاده کنند و ادبیات کسب‌وکاری و فعالان اقتصادی را تحت شعاع قرار دهند، صحیح نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.