راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجوز قرض الحسنه مهر ایران منقضی شد؛ مشکل چیست؟

معاون نظارتی بانک مرکزی با تایید اتمام مدت زمان مجوز موقت فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: این موضوع با مدیرعامل این بانک مطرح شد تا به دنبال کسب مجوز جدید از بانک مرکزی باشد.

به گزارش فارس ابراهیم درویشی در مورد شرایط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اظهارداشت: شرایط این بانک در شورای پول و اعتبار مطرح شد و این شائبه مطرح بود که این بانک دولتی است اما با اتفاق آرا شورا اعلام کرد که این بانک خصوصی است.

وی در خصوص مجوز فعالیت این بانک، افزود: این موضوع با مدیرعامل این بانک مطرح شد تا به دنبال کسب مجوز از بانک مرکزی باشد؛ برای ما تفاوتی بین بانک‌ها وجود ندارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به این مسائل هم‌اکنون بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مجوز فعالیت ندارد، گفت: یک زمان، موسسه‌ای از بنیان مجوز ندارد، می‌توان گفت که بدون مجوز فعالیت می‌کند اما مهلت مجوز موقتی که برای این بانک صادر شده بود به پایان رسیده که پیگیر اخذ مجوز هستند.

وی با بیان اینکه برای دریافت مجوز به این بانک مهلت داده‌ایم، تصریح کرد: یکی از موسسات به دلیل برخی تخلفات به آن مجوز ندادیم و وقتی برای دریافت مجوز جدید مراجعه کرد، اعلام کردیم که طی سه ماه آینده باید عملکرد خود را اصلاح کند و بعد از آن مجوز صادر خواهد شد.

درویشی ادامه داد: بنابراین دوره‌ای برای تطبیق شرایط موسسه با قوانین بانک مرکزی در نظر گرفته می‌شود و اگر در آن مدت اصلاحات مدنظر انجام شد، مجوز جدید به این بانک هم داده خواهد شد.

 

اما مشکل بانک قرض الحسنه مهر چیست؟

آرزوی محمود احمدی نژاد اسلامی کردن بانک‌ها بوده و هست. او که منتقد جدید سیستم بانکی کنونی است، بارها تاکید کرده باید این سیسم از پایه اصلاح شود. او تلاش کرد یک بانک قرض الحسنه به معنای واقعی را پایه گذاری کند، اما ظاهرا در مدت کوتاهی این بانک با مشکل روبرو شده و بانک مرکزی برای فعالیت آن محدودیت ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، در حالی که این بانک ابتدا به صورت باجه‌های مستقل در شعب بانک ملی فعالیت می‌کرد، پس از مدتی به عنوان یک بانک مستقل اعلام موجودیت کرد. این در حالی بود که جزییات فعالیت این بانک نامشخص بود.

بر اساس قراری از پیش تعیین شده، باید این بانک، تسهیلات قرض الحسنه تام را در اختیار متقاضیان قرار می‌داد. منابع آن هم بخشی از سوی دولت، بخشی از محل سپرده های بدون سود مردمی و بخشی هم از طریق کمک های بلاعوض تامین می شود. ابتدا این بانک به شکل سهامی تاسیس شد و سهامدارن آن را سایر بانک‌ها تشکیل می دادند.

ترکیب سهامدارن این بانک به این شرح است:

  • بانک ملی ایران 21.5%
  • بانک ملت 15.5%
  • بانک صادرات ایران 14.3%
  • بانک سپه %11.3
  • بانک تجارت 11.7%
  • بانک مسکن 9.8%
  • بانک کشاورزی 9.8%
  • بانک رفاه کارگران 3.5%
  • بانک صنعت و معدن 2.04%
  • بانک توسعه صادرات ایران 0.96%

با این وجود ظاهرا توافق شده بوده که حداکثر تا دو سال بعد از تاسیس، این بانک به صورت سهامی عام عرضه شود. اقدامی که تاکنون صورت نگرفته است.

از سوی دیگر چندی پیش این بانک با صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا (ع) ادغام شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیش از این ادغام ۳۷۲ شعبه داشت که با اضافه شدن ۲۰۰ شعبه صندوق قرض‌الحسنه مهر امام رضا (ع)، تعداد شعب آن به 572شعبه رسید. سرمایه این بانک پس از ادغام نیز بیش از هزار و 700 میلیارد تومان شد.

همچنین گفته شده هم‌اکنون منابع اولیه بانک قرض‌الحسنه حدود 15 هزار میلیارد ریال، جمع سپرده ها بیش از 14 هزار میلیارد ریال و میزان تسهیلات پرداختی آن 16 هزار میلیارد ریال است.

با این وجود غلامرضا مصطفی پور مدیرعامل این بانک اعلام کرده که معاون بانک مرکزی در این باره دروغ گفته است!

1 دیدگاه
  1. https://actblog.ir می‌گوید

    احسنت عالی بود
    source:https://actblog.ir
    منبع : در blogsc.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.