راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیگران درباره کتاب بانک دیجیتال چه می‌گویند؟

اگر خاطرتان باشد چندی پیش مطلبی را در راه پرداخت به نقل از ماهنامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط منتشر کردیم با عنوان «چرا کتاب بانک دیجیتال را باید خواند؟» که در آن ترجمه مقدمه کتاب معروف بانک دیجیتال را منتشر کرده بودیم. اما این کتاب معروف و پرفروش از کریس اسکینر، افرادی متخصص و سرشناس زیادی را جذب خود کرده و بسیاری درباره این کتاب نظر داده‌اند که در ادامه نظر 12 نفر از افراد معتبر بین‌المللی را درباره این کتاب می‌بینیم.

Digital-Bank-Book-Chris-Skinner-Index-way2pay-93-09-05

.

برِت کینگ، نویسنده کتاب بانک 2.0 و بانک 3.0، مؤسس مووِن

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12j

«این نظریۀ کریس که بانکداریِ دیجیتال، قصد ماندن ندارد و وجودش برای بقای بانک خُرد، ضروری و حیاتی است، با برخی ادعاهای کاملاً ابتدایی آغازشده اما درنهایت با دیدگاه پژوهشگرانۀ وی به پایان می‌رسد. کریس، شرکت اَپِل و سایر شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مشابه را مثال می‌زند که با رویکرد مشتری مداری و مبتنی بر بازدهی توانسته‌اند خود را با فضای دیجیتال وفق داده و نوآوری و دگرگونی را برای خود به ارمغان آورند. کریس، معتقد است باید از نو آغاز کرد و گذشته‌ها را فراموش نمود.

امروزه مشکل اساسی بانک‌های خُرد این است که همانند سایر صنعت‌ها نمی‌توانند از طریق موبایل، اینترنت، تبلت و سایر کانال‌های مشابه، درآمد مؤثر و مفید داشته باشند. اگرچه طبق قانون، شعب باید به پیشرفت‌های خاصی دست یابند ولی همان‌طور که کریس نیز خاطرنشان می‌کند، روند پیشین برای سرویس‌دهی به مشتریان از طریق شعب، همچنان وجود داشته و در حال انجام است. این کانال توزیع، به‌طور ناامیدکننده‌ای ناکارآمد و بی‌مصرف بوده و فرایندها و پیچیدگی‌های متعددی وارد سازمان می‌کند که به افزایش نجومی هزینه‌ها منجر می‌شود. بااین‌وجود، ازآنجایی‌که برای استفاده از کانال‌های جایگزین هیچ الزام و تعهدی وجود ندارد لذا سیستم سرویس‌دهی از طریق شعب نیز مدافعان پرقدرت خود را دارد.

کریس علت این سرسختی را به‌خوبی شرح می‌دهد. از مشکلات مربوط به مهارت‌ها گرفته («… شما مجبور به نیرویابیِ مجدد هستید…») تا طراحی فرایندها و ارتباطات متقابل و رفتارهای هوشمندانۀ مشتریان. به عقیدۀ من کریس با این کتاب، مطالب ارزشمند زیادی را بیان کرده و به همین علت است که مطالعۀ آن را اکیداً توصیه می‌کنم.»

.

مایکل مینلی، استاد بازرگانی در کالج گرِشام، لندن

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12i

مرور کتابی که اولاً نویسنده‌اش را بشناسی و ثانیاً بلاگ‌های روزانه‌اش را تقریباً همیشه بخوانی، کار دشواری است. علاقۀ کم به وی، قدرت نفوذ کلامش را کاهش می‌دهد و مطالعه روزانۀ مطالبش، بدان معناست که تقریباً مطمئن هستی دربارۀ چه موضوعی صحبت خواهد کرد.

خب، کریس اسکینر کار بسیار بزرگی کرده است. با هجوم سرسام‌آورِ اطلاعات در عصر حاضر، این کتاب، نگاهی کاملاً به‌روز و شاید به دقیقه بر چالش‌های پیش روی بانک‌ها است. بانک‌ها آمادگی و شایستگیِ لازم را ندارند و این، خوب نیست. اگر آن‌ها نتوانند اطلاعات را مدیریت کنند شاید مجبور به پذیرش شکست شوند. برای همۀ افرادی که گمان می‌کنند بانک‌ها بعد از بحران مالیِ سال 2007 بازهم می‌توانند به سیستم قدیمِ خود بازگردند، مطالعۀ این کتاب بسیار مفید و موثق خواهد بود.

.

دِبی بیانوچی، مدیرعامل مؤسسه مدیریت امور بانکی

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12k

در صنعت خدمات مالی، افراد معدودی وجود دارند که بتوانند از پسِ پیچیدگی‌های موجود در این کسب‌وکار، بینش و بصیرتِ صحیح و صادقانه‌ای فراهم آورند. کریس در درک شرایط فعلی و پیش‌بینیِ دقیقِ آینده، پیشینه‌ای بسیار ارزشمند و قابل‌توجه دارد. ترکیب دانشِ وی در تغییر اولویت‌های مشتریان با یافته‌های او از اولویت‌های صنعت خدمت‌رسانیِ مالی، نتایج بسیار ارزنده‌ای به همراه دارد.

.

اِمانوئل دانیل، سردبیر اِیشیَن بَنکِر

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12l

در بین نویسندگانی که من می‌شناسم، شاید کریس نخستین نویسنده‌ای باشد که موفق شده نبض صنعت خدمات مالی را تشخیص داده و در دست گیرد؛ آن‌هم از دیدگاهی کاملاً جهانی نه صرفاً اروپایی یا آمریکایی.

.

روی وِلا، متخصص در خدمات بانکداری سیار، سخنران و کارآفرین

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12h

کریس در لندن به خاطر دیدگاه بی‌نهایت بینش آفرین و برانگیزاننده‌ای که دربارۀ آینده خدمات مالی دارد، مشهور است. اظهارنظرت وی همیشه شرایط فعلی و موجود را به چالش کشیده و دریچه‌ای رو به امکانات و موقعیت‌های پیش‌رو باز می‌کند. علاوه بر این، دست‌نوشته‌های وی از یک تغییر سریع در استانداردها و فرضیه‌های موجود در صنعت، حکایت می‌کنند. اگر واقعاً تمایل دارید دربارۀ تغییرات دنیای خدمات مالی، اطلاعاتی کسب نمایید، مطالعۀ این کتاب ضروری است ضمن آنکه از صراحت و بی‌پردگیِ آن لذت برده و منحصربه‌فرد بودنش را تأیید خواهید کرد. موفق باشید!

.

آنی شاو، مقاله‌نویسِ دِیلی اِکسپرس و کارشناس پول در رادیو لندن

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12g

کریس اسکینر یک کارشناس خبره، مفسر رسانه‌ای و وبلاگ‌نویس درزمینۀ امور مالی است. وی در این کتاب شیوۀ تغییر خدمات مالی بانک‌ها در رویارویی با «آیندۀ دیجیتال» را به رشته تحریر درمی‌آورد. کریس با تکیه‌بر سه دهه تجربه در توسعۀ فناوری بانکداری، مستندی ارزشمند تدوین کرده که با مجموعه‌ای از مطالعات موردیِ جذاب، تغییرات مورد انتظار در این صنعت مهم را به تصویر می‌کشد.

 .

کِنِت کلاین، ویراستار ارشد بی.اِی.آی

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12f

کتاب «بانک دیجیتال» کمک مفیدی در مطالعۀ روند نوظهور دیجیتال در خدمات مالی بوده و نویسندۀ آن نیز در این رشته بسیار متمایز و برجسته ظاهر شده است. شهرت کریس اسکینر به خاطر اظهار نظرات گسترده و فراگیر دربارۀ تأثیر فناوری در تغییر مدل‌های کسب‌وکار در بانکداری است. همانند همیشه، کتاب «بانک دیجیتال» اسکینر نیز به زبان ساده و مستقیم، با کنایه‌های ظریف و با شوخ‌طبعی خاص انگلیسی نوشته‌شده و برای همۀ افراد در هر سطحی از تخصص قابل‌درک و فهم است. شما لزوماً نباید یک متخصص مالی و یا حتی یک بانکدار باشید تا کار وی را تحسین کنید! هرکسی بتواند همچون اسکینر یک موضوع خاص را این‌گونه به رشته تحریر درآورد، عمق دانش و آگاهیِ درخشان وی باعث غنا بخشیدن به موضوع موردبحث شده و خواننده را به هیجان می‌آورد. در یک کلمه، برای هرکسی که به‌نوعی درگیرِ آیندۀ خدمات مالی است، مطالعۀ این کتاب واجب است.

.

گویدو پُلی، مدیر هوش بازار در سومین بانک بزرگ ایتالیا

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12e

من مدت‌هاست که نوشته‌های کریس را می‌خوانم و به توانایی وی در درک و پیش‌بینیِ عملکرد بانک‌ها و بایدونبایدهای آن‌ها اذعان دارم. هرکس این کتاب را با درک عمیق بخواند و فوراً به‌سوی رهنمودهای آن حرکت نکند احتمالاً طی سه سال آینده پشیمان خواهد شد.

.

استیو ادواردز، مدیر پیشگیری از کلاه‌برداری در ایی.بِی

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12d

خوشحالم که توانسته‌ام بر توانایی‌های اسکینر به‌عنوان فردی تیزهوش و روشنفکر، صحه بگذارم. تأثیر و تهییج وی در صنعت، انکارناپذیر است و متأسفانه امروزه در دنیای کسب‌وکار، چنین افرادی به‌ندرت یافت می‌شوند.

.

جیم ماروس، قائم مقام شرکت نیو کنترل

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12c

در کتاب «بانک دیجیتال» اسکینر نشان می‌دهد که چرا به‌عنوان بهترین پژوهشگر و دانش‌پژوه در صنعت مالی، مطرح است. همزمان با تغییر فرمت فضای بانکداری از یک دنیای پر از شعبه به تجاربی از نوع دیجیتال، با نقش‌آفرینان جدید، مدل نوینی از تجارت و حتی پول‌های جدید، کریس این تغییرات و میزان تأثیرگذاری آن‌ها را به زبان ساده و قابل‌فهم نوشته است. باوجودآنکه هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور قطعی پیش‌بینی کند که کدام‌یک از تغییرات مذکور بر آیندۀ امور مالی تأثیرگذار است اما کریس، نقطه نظرات خود را با دیدگاه‌های برخی از مهم‌ترین کارآفرینان و دگرگون‌کنندگان فضای فعلی ترکیب کرده و همه را در قالب یک کتاب به رشته تحریر درآورده که هم برای بانکداران سنتی و هم دیجیتال، مفید فایده است.

.

رُن شِولین، تحلیلگر ارشد در آیِته گروپ و نویسنده وبلاگ اسنارکتینگ

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12b

باوجود کتاب‌های تجاری زیادی که دربارۀ تغییرات دنیا با ورود فناوری‌های نوین، حرف‌های بی‌ارزشی زده‌اند این کتاب جزء معدود کتبی است که به چرایی و چگونگیِ تدوین چشم‌اندازها پرداخته است. عمقِ مثال‌های اسکینر که بیانگر شیوۀ تغییر بانکداری توسط فناوری‌های دیجیتال است، متحیرکننده است. تحلیل عمیق شیوۀ تغییر بانکداری از چگونگیِ رقابتی شدن شاخص‌ها گرفته تا تأثیر این شاخص‌ها بر فرایند و اقتصاد نوینِ بانکداری، مهم‌ترین مزیت این کتاب است. خواندن این کتاب، نه‌تنها برای مدیران خدمات مالی بلکه برای همۀ گروه‌های مدیریتی مفید بوده و بحث و بررسی دربارۀ فصل‌های آن باید در جلسات مدیران، گنجانده شود.

 .

سیمون تامپسون، مدیر اجرایی مؤسسه چارترد بنکرز

Dig-boo-index-way2pay-93-09-12a

هشدارِ کریس به صنعت بانکداری برای پذیرشِ آیندۀ دیجیتالِ خود. آینده برای بانک‌های فعلی چگونه رقم خواهد خورد و آیا آن‌ها قادر خواهند بود عملکرد و ارتباطات خود را به شیوه‌ای تغییر دهند که در فضای رقابتیِ موجود، محکوم‌به فنا نباشند؟ باوجود عدم اطمینان و اعتماد در بانک‌ها و بانکداران و جستجو برای بانکداریِ نوین، آیا مشتریان موروثیِ بانک‌ها، اعتماد خود را از دست خواهند داد؟ کتاب «بانک دیجیتال»، صراحتاً به این‌گونه موارد و سایر معماهای دشوار می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب، مثال‌ها و مطالعات موردیِ غنیِ آن از سراسر دنیا بوده که نشان می‌دهد بخش عظیمی از آینده، هم‌اکنون رخ داده است. یک منبع مطالعاتیِ مفید برای بانکداران فعلی و آینده و همچنین برای دانش‌آموزان و دانشجویان مالی.

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.