پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
الكترونيكي شدن اوراق مشاركت بدون كاغذ و با نام
رييسكل بانك مركزي خبر داد كه در آينده نزديك اوراق مشاركت بدون كاغذ به صورت الكترونيكي و با نام منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني در اولين همايش بينالمللي بانكداري الكترونيكي و نظامهاي پرداخت با بيان اينكه انتشار اوراق مشاركت كاغذي همواره اين چالش را به همراه داشت كه نظام بانكي را به پولشويي متهم ميكرد، گفت: با انتشار اوراق مشاركت الكترونيكي در آينده نزديك اين اتهام از نظام بانكي برطرف خواهد شد.
وي همچنين به تحولات چند سال اخير در حوزه فنآوري در سيستم بانكي اشاره كرد و با بيان اينكه استفاده از فنآوري از 40 سال پيش در نظام بانكي كشور در دستور كار قرار خواهد گرفت، گفت: رشد جهشي در كاربري ابزارها و تجهيزات مبتني بر فنآوري در دهه 80 رخ داد.
بهمني با اشاره به اينكه هم اكنون مسيرهاي خدمت رساني الكترونيك مستقيما در اختيار مشتري قرار گرفته و بخش بزرگي از خدمات بانكي بدون نياز به مراجعه به متصديان بانكي قابل انجام است، گفت: با اين وجود بانكداري الكترونيكي چالشهاي جديدي را براي نظام بانكي پديد آورده است.
رييس كل بانك مركزي در تشريح چالش اول با اشاره به اين كه افزايش اثر بخشي زيرساختها و امكانات در حال حاضر ايجاد شده است گفت: با وجود اين كه در سالهاي گذشته سرمايه گذاريهاي سنگيني در مقوله فنآوري در حوزه بانكي ايجاد شده است اما برآيند فعاليتها با موانع جدي در ساختار و شيوه عملكرد سنتي روبرو شده است به گونهاي كه در بخش بزرگي از فعاليتها، كاربرد فنآوري به جاي تحول در فرآيندها صرفا به بهبود كارآيي آنها منجر شده است.
او ادامه داد: اگر در حال حاضر تعبير از كارمند بانك به عنوان متصدي عمليات دريافت و پرداخت در ذهن عموم مردم نقش بسته در آينده اين مفهوم به مشاور مالي براي اخذ خدمات مالي و پولي استحاله ميشود.
به گفته بهمني حفاظت و مراقبت از مشتريان و نظام بانكي در مقابل تهديدات بالقوه كاربري فنآوري چالش دوم در عرصه بانكداري الكترونيك است.
رييس كل بانك مركزي اين تهديد را مخاطرهاي سيستمي براي مشتريان بانكها دانست و تاكيد كرد كه آموزش و راهنماي مشتريان براي كاربري ابزارهاي فنآوري و ارتقاي سطح آگاهي آنها بايد در دستور كار قرار گيرد.
وي همچنين گردش سريع وجوه و افزايش حجم مبادلات بين بانكي از طريق بانكداري الكترونيك را چالشي را پيش روي بانك مركزي اعلام و خاطرنشان كرد: اين چرخش سريع چشم ناظر سنتي كه به روشهاي قديمي خو گرفته را كور كرده است. بنابراين فنآوري نوين، ناظر نوين هم ميطلبد چرا كه در غير اين صورت كاربري فنآوري در نظام حساس بانكي مي تواند تيغي در دست زنگي مست باشد.