پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اینالوئی: بزرگترین مشکل بانکها نبود نوآوری در سیستم بانکی است
فرهاد اینالوئی معاون فنآوری اطلاعات بانک ایران زمین در مراسم رونمایی از 10 محصول برتر شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: «در حال حاضر بزرگترین مشکل بانکها این است که نوآوری در سیستم بانکی وجود ندارد.»
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، مراسم رونمایی از 10 محصول برتر شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همزمان با دهه مبارک فجر با حضور جمعی از شخصیتهای دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور، سرمایهگذاران، مشاوران تخصصی، مدیران واحدهای فناور برگزار شد.
در بخشی از این مراسم پنل تخصصی تجاری سازی با حضور کارشناسان این حوزه ازجمله فرهاد اینالوئی معاون فنآوری اطلاعات بانک ایرانزمین برگزار شد.
اینالوئی سخن خود را با این جمله شروع کرد که بین ارائه یک ایده و تبدیل شدن آن به محصول فاصله زیادی وجود دارد؛ در حال حاضر بزرگترین مشکل بانکها این است که نوآوری در سیستم بانکی وجود ندارد؛ اما در این جمع حاضر ممکن است، ایدههای نوآوری وجود داشته باشد که بتواند به ثروت و محصول تبدیل شود.
او با بین این نکته که در حال حاضر با مدل موجود در شبکه بانکی نمیتوان ایدههای خلاق را پذیرفت اظهار داشت: «امروز همه ما با مفاهیم بانکداری باز آشنا هستیم، اما واقعیت این است که در حال حاضر در ایران بانکداری باز وجود ندارد، بنابراین باید مدلی را تعریف کنیم تا مباحث تئوری و خلاق دانشگاهی را بتوان در سیستم بانکی اجرایی کرد.»
معاون فنآوری اطلاعات بانک ایرانزمین، لازمه تعامل شبکه بانکی با محصولات شرکتهای دانشبنیان را حرکت به سمت بستر ایجاد بانکداری دیجیتال دانست و گفت: «سیستم فعلی بانکی کشور بانکداری الکترونیک است و سیستمی که قرار است به آن برسیم بانکداری دیجیتال است که در آن میتوان بستر همکاری بین بانکها و شرکتهای دانشبنیان را تعریف کرد.»
اینالوئی در تشریح چگونگی همکاری سیستم بانکی با شرکتهای دانشبنیان اظهار داشت: «اصلیترین مسئلهای که در بانکداری باز وجود دارد در وهله نخست این است که بانک بتواند سرویسهای خود را در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار دهد به این صورت که ایده از شما و سرویس از بانک است.»
او سخن خود را با یک مثال ادامه داد و گفت: «فرض کنید یک شرکت دانشبنیان نرمافزاری را آماده میکند، چک را اسکن کرده و قادر باشد بعد از گرفتن تصویر چک آن را تبدیل به دیتا و آماده پرداخت کند، ولی هنوز امکان پول شدن این چک وجود ندارد، در حقیقت در اینجا بانک وارد میشود و سرویس پردازش چک را در اختیار آن شرکت قرار میدهد و به این صورت آن شرکت میتواند ایده خود را اجرایی کند.»
این کارشناس حوزه انفورماتیک گفت: «بانک ایرانزمین آمادگی دارد در حوزههای یاد شده با شرکتهای دانشبنیان همکاری داشته باشد.»
بانک ایرانزمین به دنبال نوآوری و محصول جدید است، ما سرویسهای پایه را در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار میدهیم و آنها با ترکیب این سرویسها محصول میسازند و آن را به مشتریان ارائه میدهند و نحوه مشارکت بانک با این شرکتها به این صورت خواهد بود که یا محصول را از طریق بانک میفروشند و یا با بانک بهصورت مشارکتی همکاری خواهند داشت.
اینالوئی با اشاره به سیاستهای بانک ایرانزمین در حوزه همکاری با شرکتهای دانشبنیان گفت: «این موضوع در حوزه مشتریان خرد و در حوزه B2C به دلیل پایین بودن میزان سرمایهگذاری و تبدیل سریع آن به سود کاربرد بسیاری میتواند داشته باشد.
اینالوئی در خصوص تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان توسط بانک ایرانزمین گفت: «در حوزه خرد سرمایهگذاری سنگینی قرار نیست انجام شود، بانک سرویسهای پایه خود را جهت خلق یک محصول جدید در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار میدهد.»
او در پایان اظهار امیدواری کرد با ورود این شرکتها به عرصه خدمات بانکی در آینده نزدیک شاهد ارائه سرویسهای نوین بانکی و رشد و توسعه هر چه بیشتر خدمات بانکداری دیجیتال باشیم.