راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکیمی: لزوم استفاده از شبکه‌های بین‌المللی در نظام‌های پرداخت کشور

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تأکید بر نیاز مبرم کشور به بهره‌مندی از شبکه‌های نقل‌وانتقال بین‌المللی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها، نقل‌وانتقالات ایران در سطح بین‌المللی با مشکلاتی مواجه شد و اکنون زمان مناسبی برای طرفین است تا در زمینه پرداخت کارتی با تعاملات سازنده به‌خصوص در زمینه ویزا و مسترکارت نتایج مثبتی حاصل شود.

ناصر حکیمی در دومین همایش تجاری ایران و اروپا با بیان اینکه نظام‌های پرداخت در ایران رشد گسترده‌ای داشته استَ، افزود: با وجود رشد گسترده نظام‌های پرداخت در ایران به دلیل عدم وجود ارتباطات بین‌المللی این رشد به‌صورت گلخانه‌ای بوده است. رشد درونی باعث شکوفایی شرکت‌های داخلی شد لیکن آنها را از استانداردها و عملکردهای جهانی دور ساخت.

 مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با ارائه آماری در زمینه مشتریان بانک‌ها در کشور گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون مشتری بانک در ایران وجود دارد و از ‍پرداخت‌های مستقیم مالی بهره‌مند هستند ضمن آنکه حدود ۲۴ هزار شعبه در ۳۴ بانک و موسسه اعتباری با بیش از ۳۰۰ میلیون کارت بانکی به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند.

hakimi-Index-way2pay-94-12-16

وی افزود: از سال ۲۰۰۲ سیستم پرداخت بین بانکی (شتاب) در ایران آغاز به کار کرده است. همچنین در این راستا در سال ۲۰۰۶ سانتا و در سال ۲۰۰۹ سامانه پایا راه‌اندازی شد. سامانه تسویه چک (چکاوک) نیز در سال ۲۰۱۴ به مرحله اجرا درآمد.

 حکیمی با بیان اینکه ماهانه بیش از یک میلیارد تراکنش در شتاب انجام می‌شود افزود: تعداد تراکنش‌ها در کشور ما بسیار بالاست و تصور اینکه پرداخت‌ها بدون کارت انجام گیرد غیرممکن است چراکه در مبادلات روزانه مردم، اسکناس جایگاه ناچیزی دارد.

 مدیرکل فناوری اطلاعات، استانداردسازی و هنجارمند کردن سیستم‌های پرداخت را از چالش‌های این بخش در پسابرجام عنوان کرد و گفت: نظام‌های پرداخت در ایران باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا بتوانیم با کشورهای منطقه، مراودات بانکی از طریق سیستم‌های ‍پرداخت داشته باشیم.

 وی با انتقاد از عدم کاربردی بودن توسعه فناوری اطلاعات در ایران گفت: نگرش بانک‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات در خصوص استفاده از فناوری‌های اطلاعات متأسفانه با نیازهای تجاری واحدهای کسب‌وکار سازگاری و هماهنگی ندارد و می‌بایست بانک‌ها در این زمینه با ارائه محصولاتی که جنبه کسب‌وکار آنها همانند جنبه فناوری‌شان به‌خوبی دیده شود حرکت کنند.

 حکیمی با اشاره به رشد گسترده شبکه نظام‌های پرداخت در فاصله سال‌های بین ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ تصریح کرد: اکنون زمان آن است که در کنار توسعه شبکه به روزآمد بودن آن نیز توجه شود و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این خصوص انجام گیرد.

 مدیرکل فناوری اطلاعات هزینه متصور برای نگهداری نظام‌های پرداخت در ایران را حدود ۲ میلیارد دلار در سال و درآمد آن را حدود 750 میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: خلأ بزرگی بین هزینه و درآمد در این خصوص وجود دارد و لازم است در درازمدت سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام شود البته یکی از روش‌های تأمین هزینه‌ها استفاده از یارانه‌هاست اگرچه در این زمینه مقاومت‌هایی در بازار وجود دارد.

منبع: بانک مرکزی ایران

1 دیدگاه
  1. ضد رانت می‌گوید

    از آدمی که حرف هایش را به صورت پیاپی عوض می کند….نمی شود بیشتر از این توقع داشت….البته ضد و نقیض حرف زدنش شاید منشا از سیاست های ضد و نقیض بانک مرکزی باشد که بنده خدا رو سخنگوی خودشان کردند.
    ولی حداقل آرشیو سخنان ایشان در راه پرداخت هست و می توان دید ایشان یک ماه پیش چه گفته بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.