پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رونمایی از پروژه «کورتکس» در هلدینگ تفتا
در مراسمی با حضور معاونان و مدیران بانک تجارت، مدیرعامل و معاونان هلدینگ تفتا و مدیران عامل شرکتهای تابعه، پروژه تحولآفرین «کورتکس» (CORTEX) بهعنوان طرح جامع بالغسازی و بلوغ شرکتهای عضو هلدینگ تفتا رونمایی شد. امین کاچار، معاون توسعه و نوآوری هلدینگ در تشریح فلسفه پروژه کورتکس گفت: «ما باور داریم که بلوغ از درون آغاز میشود و بر اساس همین باور هم پروژه کورتکس بر پایه این ایده محوری شکل گرفته است که بلوغ سازمان، همچون بلوغ انسان از آگاهی درونی آغاز میشود.»
به گزارش روابط عمومی تفتا، کاچار افزود: «در این پروژه، سازمان همانند «مغز» دیده میشود و Cortex در نقش بخش پردازشگر، وظیفه دارد دادههای پراکنده در سازمان از عملکرد تیمها تا چالشها، خطاها، نقاط ضعف و پتانسیلهای بالقوه را به تصویری شفاف از واقعیت تبدیل کند.»
کاچار در ادامه توضیحات خود گفت: «این پروژه با الهام از مراحل رشد انسان نشان میدهد که سازمان نیز باید مسیر مشابهی را از خویشتنشناسی، شناخت واقعیت، تقویت ارتباطات و هماهنگی سیستماتیک طی کند تا به بلوغ برسد.»
فرحان رضوانی، معاون برنامهریزی و راهبری هلدینگ تفتا نیز در ادامه درباره اهداف کلیدی پروژه کورتکس گفت: «پروژه کورتکس تلاش میکند تا تصویری دقیق، شفاف و دادهمحور از وضعیت شرکتها ارائه دهد، ظرفیتها، ضعفها و نقاط کور مدیریتی را نمایان کند، زبانی مشترک میان شرکتها ایجاد کند و مسیر مشخصی برای رشد، هماهنگی و بلوغ سازمانی طراحی کند.»
رضوانی افزود: «مراحل اجرای کورتکس بر اساس مدل بلوغ سازمانی شامل مراحلی از جمله فاز شناخت، لابراتوار کورتکس، پیمان آگاهی، تعریف ابزارهای تغییر ذهنیت و.. است. در طی این مراحل تیمهای شرکتهای عضو با عبور از سه سطح شناختی به درک واقعی از عملکرد خود، نقاط ضعف، ریشه مشکلات و کیفیت ارتباطات میرسند. این مرحله دقیقاً نقشی مشابه MRI سازمانی دارد.»
«پیمان آگاهی» یکی دیگر از اجزای این پروژه است که بنابر طرح بینشی کورتکس شرکتکنندگان تعهد میدهند واقعیت را بپذیرند حتی اگر ناخوشایند باشد، مبنای تصمیمها را بر داده بگذارند نه حدس و گمان و همچنین یادگیری را برای دفاع ترجیح دهند.
در مسیر پروژه کورتکس ابزارهایی برای تغییر ذهنیت نیز پیشبینی و تعریف شده است که از جمله آنها میتوان به درخت سیناپس، ثبت لحظههای درک و فهم جدید، تصویربرداری شناختی از «وضعیت فعلی» هر تیم و کپسول زمان اشاره کرد.
در انتهای این مراسم مسیح تفرشی، مدیرعامل هلدینگ تفتا درخصوص خروجیهای پروژه کورتکس گفت: نتایج کلیدی این پروژه شامل گزارش شناخت وضعیت هر تیم، تحلیل صداهای پنهان و دغدغههای فرهنگی، نشانهای صداقت و شفافیت، نامههایی به «خودِ آینده» و نقشه بلوغ شرکتها است. این خروجیها پایه طراحی داشبوردهای تحلیلی و نقشه تحول سازمانی تفتا در سال آینده خواهند بود.
تفرشی ادامه داد: «پروژه کورتکس قرار است سازمان را از واکنشی بودن به تفکر سیستمی منتقل کند، فرهنگ صداقت، شفافیت و دادهمحوری را تقویت و هلدینگ تفتا را برای ورود به حوزههای نوآورانه، آمادهتر و چابکتر کند.»
مدیرعامل تفتا تأکید کرد که کورتکس یک پروژه کوتاهمدت نیست بلکه آغاز مسیری بلندمدت برای ارتقا و تعمیق بلوغ و آگاهی سازمانی است.
او با بیان اینکه «کورتکس، مغز مرکزی تفتا در سالهای آینده» است، افزود: «کورتکس نقطه آغاز یک تحول است؛ تحولی که از شفافیت شروع میشود و به خرد سازمانی میرسد.»