راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکار جیبیت در تسریع فرایند جذب کاربر با استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی

یکی از عوامل مهم موفقیت هر کسب‌وکار تسریع فرایند جذب و فعال‌شدن کاربر است. اینجاست که فرایندهای احراز هویت دیجیتال نقشی تعیین‌کننده در بالابردن سرعت جذب کاربر ایفا می‌کند. هر وقفه یا خطا در این مرحله می‌تواند احتمال ترک فرایند ثبت‌نام، افت نرخ تبدیل یا حتی بروز تخلفاتی مانند جعل و فیشینگ را افزایش دهد.    

به گزارش روابط عمومی جیبیت، بخش چشمگیری از حمله‌های فیشینگ به جعل یا دست‌کاری اطلاعات هویتی متکی است. براساس گزارش ۲۰۲۴ Verizon Data Breach Investigations Report، سهم فیشینگ از کل نقض‌های امنیتی ۳۶ درصد بوده است؛ این آمار به‌این معناست که هر تأخیر یا خطا در مرحله احراز هویت می‌تواند به زیان مالی و جریمه‌های قانونی تبدیل شود. راهکاری که این ریسک را به‌حداقل می‌رساند «استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی» است. در ادامه توضیح داده‌ شده‌است که چطور این سرویس می‌تواند فرایند جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری را تسهیل کند.


استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی


استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی به‌معنای اتصال سریع، امن و خودکار به پایگاه‌های داده‌ رسمی و حاکمیتی، مانند ثبت احوال، شاهکار، ثبت اسناد، بیمه مرکزی یا بانک مرکزی و غیره است. این عملیات نیز راستی‌آزمایی و احراز اطلاعات هویتی یا اعتباری افراد را دنبال می‌کند. این دسته استعلام‌ها را می‌توان به استعلام‌های بانکی، خدماتی و هویتی تقسیم‌بندی کرد. راهکار استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی، با اتصال به پایگاه‌داده‌های مربوط به هر یک از دسته‌بندی‌ها، هم امنیت را افزایش می‌دهد، هم تجربه کاربری را بهبود می‌دهد و هم بار عملیاتی سازمان را کاهش می‌دهد.

در این راه‌حل استعلام‌کننده از طریق API و پنل به چند پایگاه داده، از جمله ثبت‌احوال، شاهکار، ثبت اسناد، سازمان گذرنامه و اتباع و غیره، متصل می‌شود و پاسخ را در کوتاه‌ترین زمان دریافت می‌کند.


استعلام آنی اطلاعات در مقایسه با استعلام دستی چه مشکلی را حل می‌کند؟


استعلام اطلاعات و در کنار آن احراز هویت به‌شکل سنتی در اکوسیستم کسب‌وکار دیجیتال می‌تواند برای کسب‌وکارها و درنهایت برای نهادهای نظارتی چالش‌های جدی ایجاد می‌کند؛ ازجمله چالش‌های احتمالی از این قرار است:

  1. تأخیر در تأیید عملیات: استعلام اطلاعات به‌صورت دستی یا نیمه‌خودکار زمان‌بر است. این تأخیر می‌تواند نرخ تبدیل و همین‌طور ماندگاری مشتری را به‌شدت پایین بیاورد.
  2. خطاپذیری و هزینه انسانی: هر خطای تأیید می‌تواند علاوه بر ایجاد هزینه، بازپرداخت یا جریمه به دنبال داشته باشد و اعتماد برند کسب‌وکار را از میان ببرد.
  3. یکپارچه‌نبودن مسیر استعلام: در احراز هویت سنتی اتصال یکپارچه به مراجع رسمی ممکن نیست؛ به‌همین دلیل، سازمان‌ها مجبورند با ثبت‌احوال، شاهکار، مالیات و غیره به‌طور جداگانه مکاتبه کنند.

این روند بر میزان موفقیت کسب‌وکار تأثیر چشمگیری می‌گذارد و نرخ تبدیل و نگهداشت مشتری را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. در این میان استعلام آنی اطلاعات راهکاری است برای پاسخ به این مشکلات.


مزیت‌های استعلام آنی اطلاعات


این سرویس به کسب‌وکارها امکان می‌دهد در کمترین زمان ممکن، صحت اطلاعات کاربران را با اتصال مستقیم به مراجع رسمی تأیید کنند. مزیت‌های سرویس‌های استعلام بانکی، هویتی و خدماتی و استعلام آنی اطلاعات را می‌توان به‌این صورت برشمرد:

  • کاهش ریسک تقلب: جلوگیری از ورود اطلاعات جعلی یا مخدوش و کاهش تقلب
  • بهبود تجربه کاربری: حذف فرایند ورود دستی اطلاعات و همچنین انتظار طولانی برای تأیید اطلاعات و احراز هویت در ۳۰ ثانیه
  • کاهش هزینه عملیاتی: حذف بررسی دستی یا تماس با مراجع مختلف و کاهش هزینه عملیاتی تا ۲۵ درصد (براساس مطالعات بین‌المللی)
  • افزایش انطباق با مقررات: هم‌راستابودن با مقررات و آیین‌نامه‌های مبارزه با پول‌شویی (AML) و احراز هویت آنلاین

این مزایا به‌شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند: برای یک سامانه پرداخت، استعلام آنی به‌معنای کاهش چشمگیر ریزش کاربران در مرحله ثبت‌نام است، برای یک پلتفرم اعتباری، یعنی جلوگیری از اعطای خدمات به افراد متقلب، و برای نهادهای نظارتی، یعنی رعایت دقیق‌تر الزامات ناظر.


۶ معیار برای انتخاب سرویس مناسب


با توجه به حساسیت اطلاعات هویتی و نقش احراز در تصمیم‌های کلان کسب‌وکار، انتخاب سرویس مناسب برای استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و … به ارزیابی دقیق نیازمند است. برای انتخاب سرویس استعلام آنی اطلاعات این معیارهای اصلی باید بررسی شود:

  • پوشش مراجع رسمی؛ آیا سرویس به تمامی نهادهای مورد نیاز متصل است؟
  • امنیت تبادل داده‌ها؛ شامل رمزنگاری، مدیریت کلید و همین‌طور محل ذخیره‌سازی اطلاعات
  • پایداری سرویس (SLA)؛ تضمین دردسترس‌بودن و ثبت دقیق وقایع
  • سهولت در پیاده‌سازی؛ مستندات فنی و پشتیبانی فنی
  • یکپارچگی سرویس‌ها، با سامانه‌های داخلی کسب‌وکار نظیر CRM
  • انطباق با مقررات داخلی

بی‌توجهی به هر یک از این معیارها می‌تواند تبعات جدی داشته باشد؛ برای مثال، نبود رمزنگاری مناسب یا ذخیره‌سازی داده در محل نامطمئن احتمال نشت اطلاعات را افزایش می‌دهد؛ یا ضعف در SLA می‌تواند باعث از‌کارافتادن موقت سیستم احراز شود و به تجربه کاربری لطمه بزند.


راهکار جیبیت برای استعلام آنی اطلاعات


استفاده از یک سرویس استعلام آنی می‌تواند تفاوت چشمگیری در سرعت، امنیت و کارایی کسب‌وکار شما ایجاد کند. جیبیت، با بهره‌گرفتن از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله OCR و همچنین پوشش کامل وب‌سرویس‌های استعلامی بانکی، هویتی و خدماتی از مراجع دولتی و حاکمیتی، امکان استعلام آنی اطلاعات بانکی، هویتی و خدماتی را به‌صورت یکپارچه فراهم می‌کند.

وب‌سرویس‌های استعلام هویتی، در کنار وب‌سرویس‌های بانکی و خدماتی می‌تواند فرایندهای کاری سازمان را در مسیر خودکارسازی قرار دهد. ازجمله وب‌سرویس‌های پرکاربرد جیبیت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استعلام شاهکار
  • تطابق اطلاعات ثبت‌احوال
  • استعلام شبا
  • استعلام کارتی
  • تبدیل کارت به شبا
  • تبدیل حساب به شبا
  • تطابق کارت با کد ملی
  • تطابق شبا با کد ملی
  • استعلام کد پستی
  • استعلام نظام‌وظیفه
  • استعلام اطلاعات اصناف
  • استعلام اطلاعات شرکت‌ها
  • تطابق شناسه فراگیر اتباع با شماره گذرنامه

وب‌سرویس‌های استعلامی جیبیت امکان یکپارچگی و خودکارسازی با سرویس احراز هویت بایومتریک و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز دارند و می‌توانند مسیر جذب و ثبت‌نام کاربر را به‌خوبی تسهیل و تکمیل کنند.

منبع جیبیت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.