پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مانیرو در مسیر توسعه محصولات پرداخت خرد بینالمللی
گفتوگو با عرفان مصلح مدیرعامل مانیرو در حاشیه الکامپ ۲۸
در آخرین روز نمایشگاه الکامپ ۲۸، میثم سلیمانی، سردبیر راه پرداخت، در غرفه مانیرو حضور یافت و گفتوگویی با عرفان مصلح، مدیرعامل مانیرو، انجام داد. در این گفتوگو موضوعاتی همچون تغییر استراتژی حضور در نمایشگاهها، توسعه سرویسها و آینده فعالیت مانیرو بررسی شد.
تغییر رویکرد مانیرو در حضور نمایشگاهی
عرفان مصلح با اشاره به تغییر استراتژی شرکت گفت: «سال گذشته تمرکز مانیرو بیشتر بر توسعه سرویسها بود. اما به عنوان یک محصولی که تقریباً از بهمن ۱۴۰۲ به صورت جدی وارد بازار شدیم، سال جاری را فرصتی برای معرفی گستردهتر برند و خدمات به مخاطبان قرار دادیم.»
به گفته او، نمایشگاههایی مانند الکامپ به دلیل حضور علاقهمندان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای مناسبی برای معرفی و ارائه محصولات هستند و کمک میکنند تا شرکت بتواند در جامعه رسوخ و حضور پررنگتری داشته باشد.
خدمات مانیرو؛ از ارز سفر تا پرداختهای بینالمللی
مدیرعامل مانیرو درباره خدمات ارائهشده توضیح داد: «مانیرو فعالیت خود را با سرویس «ارز سفر» برای کشورهای ترکیه، روسیه، عراق و امارات آغاز کرد. پس از آن، سرویس پرداختهای بینالمللی راهاندازی شد که طی مدت اخیر با استقبال قابلتوجهی مواجه شده است.»
او گفت: «یکی از نیازهای جدی ایرانیان، پرداخت برای نرمافزارها، خرید اشتراک از وبسایتهای خارجی و همچنین پرداخت هزینه آزمونهای بینالمللی است. مانیرو توانست این نیاز را پوشش دهد.»
مصلح در ادامه افزود: «در کنار این خدمات، «توریست کارت» برای گردشگران خارجی طراحی شد تا بتوانند در زمان حضور در ایران، پرداختهای خود را بهسادگی انجام دهند.»
برنامههای آینده؛ لیرکارت و مانیرو کانکت
مدیرعامل مانیرو درباره برنامههای آتی شرکت توضیح داد: «یکی از پروژههای مهم، سرویس «لیرکارت» برای مسافران ترکیه است.»
به گفته او، این سرویس به مسافران امکان میدهد علاوه بر اسکناس، کارت لیری نیز در اختیار داشته باشند تا پرداختهای خود را با امنیت بیشتر و بدون دغدغه انجام دهند. مصلح ابراز امیدواری کرد این سرویس ظرف یکی تا دو ماه آینده عرضه شود.
او همچنین از سرویس «مانیرو کانکت» خبر داد و گفت: «این سرویس کاربر به کاربر طراحی شده است تا در مناطقی مانند اروپا و آمریکای شمالی، که توسعه زیرساخت به دلیل تحریمها دشوار است، امکان نقلوانتقالهای غیرتجاری را برای ایرانیان فراهم کند.»
همکاریهای بینالمللی و نقش مانیرو در ارتباطات خارجی
مصلح در پاسخ به این سوال در ارتباط با حضور پررنگ شرکتهای آسیای شرقی بهویژه چینیها در نمایشگاه الکامپ و امکان تعامل مانیرو با این شرکتها در صورت انعقاد قرارداد یا انجام تبادلات مالی توضیح داد: «مانیرو در حوزه سرویسهای تجاری و پرداختهای مالی تجاری ورود نمیکند، چرا که حوزه اصلی فعالیت ما پرداختهای خرد است. با این حال، ما بهدنبال یافتن پارتنرهایی در نمایشگاههای داخلی و خارجی هستیم تا از طریق آنها به شبکههای محلی کشورها متصل شویم و خدمات پرداخت را برای ایرانیان در خارج از کشور و همچنین برای خارجیها در ایران تسهیل کنیم.»
او افزود: «هماکنون این همکاریها با کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه در حال پیگیری است و بخش ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. علاوه بر این، اتصال به پلتفرم علیپی نیز در دستور کار قرار دارد تا کاربران ایرانی بتوانند از طریق این سرویس پرداختهای خود را انجام دهند.»
تمرکز بر پرداختهای خرد
مدیرعامل مانیرو با تأکید بر تمرکز شرکت بر پرداختهای خرد گفت: «پرداختهای غیرتجاری نیاز گستردهتری از سوی جامعه دارند. درحالیکه شبکههای مختلفی در کشور در زمینه پرداختهای تجاری فعال هستند، سرویسهای خرد کمتر توسعه یافتهاند. به همین دلیل مانیرو مأموریت خود را بر تسهیل پرداختهای غیرتجاری قرار داده است.»
بیش از ۱.۱ میلیون کاربر فعال
مصلح در پایان به آمار کاربران اشاره کرد و گفت: «تا پیش از نمایشگاه، تعداد کاربران مانیرو از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده است. بخشی از این کاربران به کمک همکاری با اپلیکیشنهایی مانند «آپ»، «اوانو همراه اول» و همچنین «علی بابا» جذب شدهاند.»
به گفته او، همکاری با پلتفرمهای فعال در حوزه گردشگری و مالی همچنان در حال توسعه است تا دامنه کاربران مانیرو گسترش یابد.