پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگوی «استودیو راهکار» با مدیرعامل میلی مطرح شد؛ استقبال نسلی که دیگر طلا نمیخرید
مصطفی اکرمی، مدیرعامل پلتفرم طلا «میلی»، در یک گفتوگوی تخصصی با استودیو «راهکار» به تشریح فلسفه شکلگیری این پلتفرم و چالشهای بازار سنتی طلا پرداخت. این گفتوگو با محوریت «دموکراتیزه شدن سرمایهگذاری خرد در ایران» به میزبانی رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار «راهکار» برگزار شد.
اکرمی با اشاره به اینکه «شفافیت و اعتماد» همواره از چالشهای اصلی بازار طلا بوده است، توضیح داد: «در فریند خریدوفروش سنتی طلا، جزئیات محاسباتی پیچیدهای وجود دارد که معمولاً از دید خریدار پنهان میماند.»
او افزود که افزایش کارمزدها بر روی مصنوعات، تقاضا را به سمت طلای آبشده سوق داد، اما عدم وجود استاندارد مشخص در این بخش نیز ریسکها را برای خریداران خرد افزایش داد. مدیرعامل میلی، شکلگیری این پلتفرم را حاصل یک «مسئولیت اجتماعی» برای حل این مشکلات و فراهم کردن بستری امن برای خرید حتی یک میلیگرم طلا دانست.
نقطه عطف قانونی و نوآوری در قیمتگذاری
او در رابطه با تحول دیجیتال بازار طلا از سال ۱۴۰۰ به بعد گفت: «پس از تجربههای ناموفق دهه ۹۰، نقطه عطف اصلی در سال ۹۹ رخ داد. در این سال، اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی ضوابطی را تعیین کرد که با تایید هیئت وزیران، خریدوفروش آنلاین طلا به عنوان یک رسته شغلی رسمی شناخته شد.»
به گفته او، جهش قیمت طلا و توجه شبکههای اجتماعی نیز این روند را تسریع کرد.
مصطفی اکرمی نوآوری را عامل کلیدی در جلب توجه کاربران در این بازار جدید دانست و به دو مزیت رقابتی پلتفرم میلی اشاره کرد. اولین نوآوری، «قیمتگذاری تکنرخی» بود و مزیت دوم را کارمزدهای پایین و شفاف (نیم درصد هنگام خرید و نیم درصد هنگام فروش) عنوان کرد. اکرمی تأکید کرد: «مشتریان ما، قشری نیستند که قبلا از بازار سنتی خرید میکردند، بلکه گروه جدیدی هستند که تا پیش از این اصلاً طلا نمیخریدند.»
او در ادامه با ارائه آماری، این ادعا را اثبات کرد و گفت: «حدود ۹۵ درصد کاربران ما دارایی زیر یک گرم دارند و رفتار غالب آنها، خریدهای خرد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی است.»
اکرمی همچنین از گسترش این مدل کسبوکار به حوزه مصنوعات طلا خبر داد: «ما با یونیتایز کردن یک قطعه طلا، این امکان را برای مردم فراهم کردهایم که برای خرید آن در آینده برنامهریزی کنند.»
طلا به مثابه ابزار مالی یکپارچه
اکرمی در پایان به تشریح چشمانداز آینده و نوآوریهای بالقوه در این حوزه پرداخت. او یکی از مسیرهای آتی را استفاده از ذخایر طلای انباشتهشده در پلتفرمها برای «ورود به صنعت طلا و ایجاد ارزش افزوده» دانست. او همچنین به کاربردهای اجتماعی آن اشاره کرد و گفت: «این پلتفرمها میتوانند راهکارهایی برای مدیریت موضوع مهریه و مسائل مشابه ارائه دهند.»
ایده دیگر، امکان استفاده از «اعتبار طلا» در پلتفرمهای دیگر بود که به معنای حرکت به سمت یک اکوسیستم مالی یکپارچه است. مدیرعامل میلی در نهایت بر پتانسیل بالای طلا به عنوان یک ابزار مالی تأکید کرد و گفت: «طلا به دلیل داشتن ارزش ذاتی و نقدشوندگی بالا، میتواند به عنوان یک وثیقه (توثیق) ارزشمند با ریسک نکول نزدیک به صفر در سایر خدمات مالی، مانند وامدهی، مورد استفاده قرار گیرد.»