پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل آسیاتک مطرح کرد: عمده مشکلات صنعت ارتباطات از نبود نگاه اقتصادی نشأت میگیرد
مدیرعامل آسیاتک در ارائهای درباره آینده اقتصاد دیجیتال ایران گفت: «وقتی از تأثیر زیرساخت بر اقتصاد دیجیتال حرف میزنیم، نقش اپراتورها پررنگتر از همیشه است.» او باور دارد که اپراتورها در کنار تمام مشکلات درآمدی و مداخلات دولت، نیاز به مدیرانی با نگاه اقتصادی دارند.
به گزارش روابط عمومی آسیاتک، اولین رویداد ماهیانه «دنتک»؛ رویداد نوآوری در حوزه رسانهها و محتوای دیجیتال، یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ توسط گروه رسانهای دنیای اقتصاد برگزار شد. محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک در بخشی از این رویداد پیرامون بخش خصوصی و آینده اقتصاد دیجیتال توضیح داد: «ما بر این باوریم که اگر زیرساخت درستی نداشته باشیم، دسترسی به سطوح بالاتر اقتصاد دیجیتال شدنی نخواهد بود. برای مثال اگر اینترنت موبایلی توسعه پیدا نکرده بود، امروز شاهد رشد پلتفرمها نبودیم و اکوسیستم فناوری به چنین وسعتی نمیرسید. ما باید دنیایی بدون مرز را رقم بزنیم و این اتفاق، بدون وجود زیرساخت مناسب امکانپذیر نخواهد بود.»
نقش پررنگ اپراتورها در رشد اقتصاد دیجیتال
مدیرعامل آسیاتک همچنین بیان کرد: «در کشور ما سهم اقتصاد دیجیتال از GDP چهار درصد است. این نشان میدهد که رشد اقتصاد دیجیتال به اندازهای که باید نبوده است. وقتی از تاثیر زیرساخت بر اقتصاد دیجیتال حرف میزنیم، نقش اپراتورها پررنگتر از همیشه است؛ یکی اینکه اپراتورها با دانشی که در حوزه تحلیل دادهها و ایجاد شبکه و زیرساخت دارند، نگاه متفاوتتری به زندگی پلتفرمی دارند؛ بهگونهای که میتوان گفت بیشتر از سایر بنگاههای اقتصادی پذیرای تکنولوژی هستند. صنعت تلکام در دنیا بیش از ۵۰ درصد بازدهی و سود دارد. این سود و افزایش سرمایه باید در توسعه کسبوکار هزینه شود تا اپراتور بتواند به رشد خود ادامه دهد. در ایران نیز این تجربه وجود دارد و اپراتورهای بزرگ ما توانستهاند با سرمایهگذاری در پلتفرمهای بزرگ، بقای خود را تضمین کنند. به صورت کلی ورود اپراتورها به حوزههای گوناگون اقتصاد، موجب رشد آن میشود.»
تعرفههای دستوری و شیب بیرمق رشد درآمد اپراتورها
یوسفیزاده همچنین چالشهای این حوزه را برشمرد و گفت: «از جمله چالشهایی که در مسیر رشد زیرساخت وجود دارد، قیمتگذاری دستوری از سمت دولت است. رشد شبکههای ما بیش از ۱۵ سال است که به دلیل تصمیمهای اشتباه مختل شده است. با اینکه دولت طی دو سه سال اخیر با مشوقهای مختلف سعی کرده این شکاف را کم کند اما مشکلات کماکان باقی است. از طرفی بر خلاف دنیا ترافیک مصرف در ایران به شبکه همراه منتقل شده است و به جایی رسیدیم که شبکه موبایل در تمام ساعات شبانهروز درحال استفاده است.»
مدیرعامل آسیاتک با مقایسه وضعیت ارزش بازار شرکت مخابرات ایران و افق کوروش و همچنین همراه اول با همکاران سیستم و سپیدار ادامه داد: «رشد درآمد در اپراتورها به دلیل تعرفه دستوری شیب کمی دارد و در کنار این چالش، ما معضل درآمد ارزی را داریم و با فرض اینکه تاثیر تحریمها صفر است، امکانی برای سرمایهگذاری وجود نخواهد داشت. این در حالی است که درآمد شرکتهای بخش خصوصی که برخی از آنها حتی که یک متر مربع فروشگاه ندارند، به سبب تغییر ساختار فکری و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال رو به افزایش بوده است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تابلوی نوآفرین بازار سرمایه و نقش موثر آن در جذب سرمایه و رشد شرکتهای نوآور و پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات و دانش بنیان پرداخت.
صنعت ارتباطات، محتاج مدیران اقتصاددان
یوسفیزاده با بیان اینکه صنعت اتباطات، صنعت فقیری بهشمار میرود، توضیح داد: «متأسفانه اغلب مدیران در این صنعت فنی هستند و آگاهی اقتصادی چندانی ندارند. آگاهی اقتصادی در موفقیت شرکت بسیار مهم است. همه شرکتها به ویژه در حوزه ارتباطات، نیاز به اقتصاددانان با تجربه دارند.»
او در پایان نیز بیان کرد که بسیاری از مشکلات شرکتهای ثابت و سیار در حوزه درآمدی نشان از فقر نگاه و مراقبتهای اقتصادی در این صنعت است.