پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
از حذف هزینههای پنهان تا شفافیت مالی؛ بلو، تجربهای تازه از بانکداری دیجیتال
این روزها که تکنولوژی همه جنبههای زندگی را دگرگون کرده، عادتهای قدیمی را از بین برده و هر روز با ابداعی جدید، مردم را شگفتزده میکند. بانکداری هم یکی از هزاران موضوعی است که با پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات شده و بر همین اساس هم نئوبانکها به دلیل صرفهجویی در وقت و البته هزینه، تجربهای متفاوت از انجام کارهای بانکی خلق کردهاند.
به گزارش روابط عمومی بلوبانک، سالهاست که افراد ناچارند وقت و هزینه زیادی را صرف انجام چند کار بانکی ساده کنند؛ هزینههایی که شاید به دلیل آنکه به مرور پرداخت میشوند، به چشم نیایند، اما در درازمدت میتوانند مبلغ قابلتوجهی باشند.
ابتداییترین هزینهای که در بلو بهطور کامل حذف شده، هزینه رفتوآمد به شعب بانک است. تا همین چند سال پیش، برای انجام هر کار بانکی، از باز کردن حساب تا تغییر رمز دوم کارت، لازم بود افراد به شعبه یا عابربانک مراجعه کنند. این رفتوآمدها نه تنها مستلزم صرف وقت بودند، بلکه هزینههایی مانند کرایه تاکسی، سوخت خودروی شخصی یا حتی هزینه حملونقل عمومی را نیز به همراه داشتند، درحالیکه هزینههای جبران آلودگی هوا و افزایش ترافیک ناشی از انجام همین کارهای ساده نیز قابل چشمپوشی نیست.
در حقیقت، اگر این هزینههای پنهان در نظر گرفته شوند، مراجعه حضوری برای انجام امور بانکی، مبالغ قابلتوجهی را بهطور مستقیم و غیرمستقیم به افراد و حتی محیطزیست تحمیل میکند. به این مبالغ، باید هزینه باز کردن حساب، صدور کارت، دریافت پیامک و بسیاری از کارمزدهای دیگری را نیز افزود که در دل تراکنشها پنهان هستند.
بلوبانک سامان به عنوان یکی از فعالان این تحول، با تکیه بر فناوری و حذف فرایندهای غیرضروری، تجربهای کاملاً متفاوت را به مشتریانش هدیه داده است. باز کردن حساب در بلو نه تنها رایگان است، بلکه تنها با چند کلیک و کاملاً آنلاین انجام میشود. کاربران بلو نه تنها برای باز کردن حساب و صدور اولین کارت هزینهای پرداخت نمیکنند که حتی در سریعترین زمان ممکن، بلوکارت خود را هر جا که باشند دریافت میکنند و نیازی به پرداخت هزینه ندارند.
یکی دیگر از خدمات رایگان بلو، پیامکهاست؛ درواقع بلو برای هیچکدام از پیامکها هزینهای از کاربران دریافت نمیکند و حتی این امکان را در اختیار کاربران گذاشته که با خاموش کردن گزینه پیامک و استفاده از نوتیفیکیشن درون اپلیکیشن، از تحمیل هزینه پیامکها به بلو هم جلوگیری کنند. این اعلانات لحظهای نه تنها هزینهای برای مشتری در پی ندارد، بلکه هزینههای عملیاتی بلو را هم کاهش میدهد و یک رابطهی برد-برد است که در آن هم کاربر و هم ارائهدهنده خدمات منتفع میشوند.
بلوبانک سامان، ویژگیهای دیگری هم برای صرفهجویی در هزینههای کاربران در نظر گرفته است؛ یکی از آنها رایگان بودن هزینه تراکنشهای بلو به بلو، بلو به سامان و سامان به بلو است. به این معنا که اگر کاربران بلو، مبلغی را به حساب یک کاربر دیگر در بلو یا بانک سامان واریز کنند، هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند و همچنین کارمزد انتقال از بانک سامان به بلو هم صفر است؛ رقمی که اگرچه در ظاهر بسیار ناچیز است اما با در نظر گرفتن این هزینه به صورت سالانه، شاید مبلغ قابلتوجهی میشود.
همچنین دارندگان حساب بلو میتوانند تا ریال آخر موجودی خود را کارت بکشند یا از طریق اپلیکیشن منتقل کنند.
علاوه بر همه این مزایای مالی که استفاده از نئوبانکها برای مشتریان خود به همراه دارد، از منظر دیگری هم باید به ماجرا نگاه کرد؛ شفافیت مالی. بلو با شفافیت کامل، تمامی هزینهها و تراکنشها را به صورت دقیق و لحظهای و با جزئیات کامل در اختیار کاربر قرار میدهد که باعث میشود مشتریان کنترل بهتری بر هزینههای خود داشته باشند و بدون نگرانی از کارمزدهای پنهان، امور مالیشان را مدیریت کنند.
در حقیقت با نگاهی کلیتر به ماجرا، پیداست که بانکداری دیجیتال آینده اجتنابناپذیر خدمات مالی است. تحولی که نئوبانکها در پیش گرفتهاند، بخشی از موج جهانی حرکت به سوی دیجیتالی شدن خدمات بانکی است؛ حرکتی که نه تنها سرعت و کارایی را افزایش میدهد، بلکه از منظر مالی هم به نفع کاربران تمام میشود.