پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
جدیدترین آمارهای تجارت الکترونیکی در کشورهای عربی خاورمیانه
در بخش تجارت الکترونیک آخرین شماره از ماهنامهی Internet Statistics Compendium شاهد دادهها و اخبار تازهای هستیم. در چند ماه گذشته آمارهای جالبی از خردهفروشیهای آنلاین منتشر شد که اطلاعات جالبی در مورد کشورهای کمتر بررسیشدهی جهان در اختیار ما قرار میدهد. ComScore، «پرو ۲۰۱۵ با تمرکز بر آینده دیجیتال» را منتشر کرد و Nilsen هم «چند نکتهی کلیدی در تجارت الکترونیک برای نیوزلند» ارائه داد. اما علاوه بر اینها، اخیراً Payfort که درزمینهی پرداختهای آنلاین فعالیت میکند، آمار پرداختهای سالانهی خود را با نگاهی به کشورهای عربی منتشر کرده. در ادامه به گزیدهای از این گزارش مشروح و جامع نگاهی میاندازیم. با دیجیکالا مگ همراه باشید.
ارزش تجارت الکترونیک در کشورهای عربی بالغبر ۷ میلیارد دلار است.
تا انتهای سال ۲۰۱۴ امارات متحده عربی با تجارتی به ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار بیشترین سهم از این بازار را از آن خود کرده و پسازآن عربستان سعودی و مصر با بازارهایی به ترتیب ۱٫۵ و ۱٫۴میلیارد دلاری قرار دارند. در سال ۲۰۱۴ بیشترین تراکنشها در حدود ۲۸ میلیون دلار و در ماههای نوامبر و دسامبر صورت گرفته.
.
خریداران چه کسانی هستند؟
در این منطقه، مردان بیش از زنان، آنلاین خرید میکنند. برای نمونه، ۵۹ درصد خریداران آنلاین در امارات متحده عربی مرد بودهاند و در همین زمان مصر با ۷۷ درصد خریدار آنلاینِ مرد بیشترین اختلاف جنسیتی خریداران را به خود میبیند.
کاربران جوان دنیای وب هم به حرکت روبهجلوی بازار تجارت الکترونیک کمک میکنند. در تمام کشورهای موردبررسی، بیشترین خریدهای آنلاین را افراد ۲۶ تا ۳۵ ساله انجام دادهاند. در مصر نیمی از خریداران آنلاین در این بازهی سنی قرار دارند. اغلب خریدهای آنلاین در کشورهای عربی به بلیت هواپیما، تجهیزات الکترونیک و وسایل مد و فشن اختصاص دارد.
.
استفاده روزافزون تجارت الکترونیک از شبکههای اجتماعی
در این کشورها اصلیترین مسیر دستیابی برندهای تجارت الکترونیک به مشتریان، از طریق بهینهسازی موتورهای جستوجو و رسانههای اجتماعی صورت میگیرد.
برای فروشندگان آنلاین عربی، فیسبوک با سهمی ۴۱ درصدی بیشترین نقش را در بین شبکههای اجتماعی دارد. البته اینستاگرام هم محبوبیت زیادی داشته و ۲۳ درصد شرکتها از این ابزار اشتراک تصاویر استفاده میکنند.
این حد از گستردگی تجارتهای دیجیتال در خاورمیانه اتفاق جالبی است. برندها برای ورود به بازار کشورهای خاورمیانه باید به آمارها، تفاوتها و گرایشهای مردم این کشورها (برای مثال مردان در بازهی سنی ۲۶ تا ۳۵) توجه کنند؛ بهعلاوه برندها باید سایر عوامل مؤثر در تشویق باقی کاربران وب به خرید آنلاین را پیدا کنند. دسترسی به وب برای بعضی کاربران یک مسئلهی مهم است؛ علاوه بر این، عرضهی آنلاین بعضی کالاها از باقی، نتیجهی بهتری خواهد داد.
رسانههای اجتماعی و بهینهسازی موتورهای جستوجو مشخصاً حیاتیترین راه برای دستیابی به مشتریان بیشتر است؛ به همین خاطر، باید منتظر ماند و دید حضور پررنگ هردوی اینها در قالب فناوریهای موبایل، چه تأثیری بر تجارت الکترونیک این منطقه در ماههای آینده خواهد گذاشت.
منبع: دیجی کالا / علیرضا برادران