پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تپسل: همه سهام کافهبازار را خریدیم؛ چقدر؟ نمیگوییم! ولی ۴۵ درصد بیشتر از پیشنهاد اولیه پرداخت کردیم
رویداد رسانهای همنشین با موضوع خرید بازار توسط تپسل در تاریخ یکم اسفندماه برگزار شد. در این رویداد سبحان فروغی مدیرعامل تپسل و شهاب خدابخش مدیرعامل کافهبازار درباره همکاری جدید خود توضیحاتی ارائه کردند و با خبرنگاران به گفتوگو پرداختند. در این رویداد اعلام شد که قیمت خرید بازار اعلام نخواهد شد و محرمانه باقی خواهد ماند؛ تنها اطلاعات قیمتی که اعلام شد این بود که تپسل ۴۵ درصد بیشتر از پیشنهاد اولیه خود برای خرید کافهبازار پرداخت کرده است.
تیمهای دو شرکت فعلاً مستقل میمانند
مدیرعامل تپسل در ابتدا به موضوع خرید تپسل توسط هلدینگ هزاردستان اشاره کرد و گفت: «پیش از کرونا هلدینگ هزاردستان پیشنهاد خرید تپسل را مطرح کرده بود؛ اما آن معامله انجام نشد و حالا تپسل موفق به خرید ۱۰۰ درصد سهام کافهبازار شده است. حتی مدتی قرار بود من به کافهبازار بروم، اما این اتفاق نیفتاد.»
او همچنین در پاسخ به سؤال اینکه فعالیت بازار و تپسل پس از این خرید به چه شکلی ادامه پیدا میکند بیان کرد: «مالکیت کافهبازار از یک هلدینگ به یک شرکت جدید منتقل شده است و تیمهای دو شرکت مستقل خواهند ماند. اینکه در آینده چه اتفاقاتی رخ دهد، هنوز مشخص نیست.»
طبق گفته فروغی باوجود انتقال مالکیت کافهبازار به تپسل، اما تیمها مستقل باقی خواهند ماند و نیروی انسانی در هر دو شرکت حفظ خواهد شد.
قیمت خرید اعلام نخواهد شد
در این رویداد اعلام شد که قیمت خرید بازار اعلام نخواهد شد و محرمانه باقی خواهد ماند تنها اطلاعات قیمتی که اعلام شد این بود که تپسل ۴۵ درصد بیشتر از پیشنهاد اولیه خود برای خرید کافهبازار پرداخت کرده است.
مدیرعامل تپسل درباره تأمین مالی برای خرید بازار بیان کرد: «اوایل پاییز، مذاکرات برای خرید کافهبازار جدیتر شد و هر شرکتی که میخواست این کار را انجام دهد، باید از سهامداران خود کمک میگرفت. تپسل با کمک تمامی شرکای تجاری خود توانست این قرارداد را به سرانجام برساند.»
او همچنین تأکید کرد که اکنون تصمیم داریم حتماً وارد بورس شویم.
فروغی در ادامه با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز عنوان کرد: «تولد دوباره کافهبازار در دوران هوش مصنوعی رخ خواهد داد و این تحول بر زندگی ۴۵ میلیون کاربر ایرانی تأثیر خواهد گذاشت. کافهبازار قصد دارد در این زمینه کارهای بزرگی انجام دهد و از فناوریهای هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری و ارائه خدمات نوآورانه استفاده کند.»
او در پایان سخنان خود، به چالشها و فرصتهای پیشروی تپسل و کافهبازار اشاره کرد و گفت: «ما از رقابت استقبال میکنیم و حتی رفع فیلتر گوگلپلی را بهعنوان یک فرصت میبینیم. عملکرد ما نشان داده است که میتوانیم در بازار رقابتی موفق باشیم و بهعنوان انتخاب اول بسیاری از کسبوکارها و کاربران مطرح شویم چرا که رقابت باعث پیشرفت ما هم خواهد شد. در نهایت باید بگویم انتخاب اول بودن در بین شرکتها به معنای انحصار نیست؛ بلکه فضایی شبیه به انحصار به وجود میآورد چرا که همه میخواهند با ما کار کنند و توصیه میکنم که سایر شرکتها نیز همین عملکرد را از خود نشان دهند.»
بازار سودده بوده و هست
در ادامه نشست خبری مدیرعامل کافهبازار با مرور تاریخچه کافهبازار گفت: «کافهبازار از اوایل دهه ۹۰ و همزمان با رواج گوشیهای هوشمند در ایران، فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان، نیاز به یک پلتفرم بومی برای توزیع اپلیکیشنها احساس میشد و کافهبازار توانست این خلأ را پر کند. از همان ابتدا، این شرکت همواره سودده بوده و در سال ۹۴ با توسعه سرویس دیوار، گام بزرگی در جهت گسترش خدمات خود برداشت. در حال حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر از بازار استفاده میکنند، ۱۳ سال از شروع فعالیت بازار میگذرد و بزرگترین فروشگاه اندرویدی ایران به شمار میآییم.»
خدابخش در ادامه گفت که ما از سال ۹۸ به بلوغ کافی رسیده بودیم و کافهبازار را به سرمایهگذاران متعدد معرفی کردیم که در نهایت، تپسل پیشنهاد جذابی ارائه داد.
فروش بازار استراتژی هزاردستان بود
مدیرعامل کافهبازار با اشاره به استراتژی هلدینگ هزاردستان بیان کرد: «دلیل اصلی تسهیل فروش کافهبازار، استراتژیهای هلدینگ هزاردستان بود. این هلدینگ از حدود سال ۹۹ به این نتیجه رسید که دیوار نیاز به تمرکز بیشتری دارد و بهتر است در چند جبهه نجنگد؛ بنابراین، تصمیم گرفت تا تمرکز خود را روی توسعه و رشد دیوار بگذارد.»
او همچنین به موضوع پذیرش کافهبازار در فرابورس اشاره کرد و افزود: «ما امسال موفق به دریافت گواهی پذیرش در فرابورس شدیم، اما به دلیل تغییر سهامدار، فرایند ورود به بورس کمی به تأخیر افتاده است. در حال حاضر، برخی نامهنگاریها و کارهای اداری باقیمانده است که امیدواریم بهزودی به نتیجه برسد.»
موضوع بعدی که به آن اشاره شد، سرویس بازارپی، بهعنوان یکی از خدمات پرداخت درون برنامهای کافهبازار بود که خدابخش درباره آن گفت: «بازارپی یکی از بخشهای مهم اکوسیستم کافهبازار است و ما به آن بهعنوان یک سرویس استراتژیک نگاه میکنیم. بااینحال، هنوز تصمیم نهایی درباره اینکه آیا بازارپی بهصورت B2B (ارائه خدمات به کسبوکارها) یا B2C (ارائه خدمات مستقیم به کاربران) فعالیت کند، گرفته نشده است.» او همچنین به همکاریهای گذشته بازارپی با سرویسهایی مانند تپسی اشاره کرد و گفت: «قطع همکاری بازارپی با تپسی به معنای تعطیلی این سرویس نیست. ما به دنبال بهینهسازی و بهبود خدمات خود هستیم و ممکن است در آینده شاهد تغییراتی در نحوه ارائه خدمات بازارپی باشیم.»
رفع فیلترینگ گوگلپلی بر بازار تأثیر نداشت
طبق گفته خدابخش، پس از رفع فیلتر گوگلپلی، تعداد بازدیدکنندگان کافهبازار تغییر محسوسی نداشته است. او در این باره توضیح داد: «ما همیشه مخالفت جدی فیلتر گوگلپلی بودهایم. اتفاقاً حالا که گوگلپلی رفع فیلتر شده بسیار خوشحالیم و مطمئنیم برای توسعه آمادهتریم. همیشه هم در دورههایی که فیلتر و تحریم وجود نداشته موفقتر بودیم؛ چون وجود رقیبهای خارجی و داخلی قدرتمند هستند که برای رشد انگیزه میدهند. حتی این بار رفع فیلتر گوگلپلی تأثیری در عملکرد بازار نداشت و متریکهای ما تغییر زیادی نکرد و این نشان از بلوغ ما و ثباتی است که بازار به آن رسیده است.»
خدابخش در انتهای صحبت خود با اشاره به ارزش برند بازار و همکاری با تپسل گفت: «کافهبازار یکی از قدیمیترین و معتبرترین برندهای اکوسیستم استارتاپی ایران است. داراییهای نامشهود این شرکت، مانند تجربه، برند و محصولات آن، ارزش بالایی دارند. ما به آینده این شرکت خوشبین هستیم و معتقدیم که با همکاری تپسل، میتوانیم به موفقیتهای بیشتری دست یابیم.»