پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گزارشی از نمایشگاه چهارمین رویداد 9 ژانویه نگاهی کوتاه انداختهایم به آن چه در این نمایشگاه گذشت
چهارمین رویداد «۹ ژانویه روز سهشنبه، ۲ بهمنماه، با حضور بیش از ۱۷۰۰ نفر از مدیران ارشد، فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال به همت کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار شد. پذیرش این رویداد در سالنی جداگانه از محل برگزاری پنلها و ارائهها انجام میشد. در این بخش، نمایشگاهی با حضور برخی کسبوکارهای اکوسیستم رمزارز ایران، از جمله نیپوتو، صراف، اکسفینیتو و کیف پول من، باهدف تعامل بیشتر با مخاطبان و ارائه توضیحات درباره محصولات و خدمات برگزار شد.
در بخش نمایشگاهی این رویداد، تیم راه پرداخت گزارشی ویدئویی تهیه کرد که شامل گفتوگو با مدیران و نمایندگان شرکتهای حاضر بود. از جمله افرادی که در این گزارش به معرفی فعالیتها، اهداف و چالشهای خود پرداختند، میتوان به سروش حسینزاده، مدیرعامل نیپوتو؛ میلاد صفایی، مدیر توسعه کسبوکار صرافی کیف پول من؛ محمد قزلباش، مدیر محصول کیف پول من؛ سید محمدرضا طاهری، مدیرعامل و مدیر فنی کیف پول من؛ الهه میرزایی، مدیر مارکتینگ صراف؛ شهریار منهوئی، کارشناس حقوقی صراف؛ سیاوش رستمی، مدیرعامل اکسفینیتو؛ فرهاد کریمان، مدیر مالی اکسفینیتو؛ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس؛ علی داداشیان، مدیر بازاریابی بیتپین؛ امیر صمدی، مدیر کسبوکار پرداخت الکترونیک سامان (سپ)؛ علیاکبر شعبانی، مدیر توسعه کسبوکار افکس؛ رضا طباطبایی، مدیر فناوری اطلاعات افکس؛ ابراهیم شهلایی مقدم، مدیرعامل پول نو؛ ساحل اختری، مدیر مارکتینگ اوامپی فینکس؛ سیاوش ناصری، همبنیانگذار و مدیرعامل کامزی؛ عبد احمدینیا، همبنیانگذار و مدیر عملیات رویدادهای سازمانی کامزی و پرنیان جوان، مدیر دیجیتال مارکتینگ تینزاپ اشاره کرد.
در ادامه میتوانید بخش کوتاهی از ابتدای این گفتوگوها را بخوانید؛ در روزهای آینده متن و ویدیوی کامل این گزارشها منتشر میشود.
محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس
در گفتوگو ویدئویی که توسط تیم راهپرداخت گرفته شد، محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس، درباره فرایند دریافت اولین مجوز سندباکس بازار سرمایه اظهار کرد: «حدود یکساله و نیم پیش درخواست اولین مجوز بازار سرمایه را به سازمان بورس ارائه دادیم. طرح ما این بود که داراییهای مالی را با استفاده از تکنولوژی بلاکچین توکنایز کنیم و قابلیت دسترسی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته را به آن اضافه کنیم. همچنین قصد داشتیم تسویه آنی و تغییرات دیگری را در این حوزه ایجاد کنیم. پس از گذراندن بررسیهای متعدد توسط سازمان بورس، مجوز ورود به سندباکس بازار سرمایه به ما اعطا شد.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیرعامل مزدکس بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
فرهاد کریمان، مدیر مالی اکسفینیتو
فرهاد کریمان، مدیر مالی اکسفینیتو، درباره بزرگترین چالشهای حوزه مالی صحبت کرد و گفت: «بزرگترین چالش در این حوزه، نبود قوانین و مقررات مشخص برای موضوعات مالی در این صنعت جدید است. همانطور که میدانید، این صنعت هم در دنیا و هم در کشور ما نوظهور است. تمام استانداردهای جهانی، رویههای مالیاتی و سایر مقرراتی که یک شرکت بهعنوان یک شخصیت حقوقی باید رعایت کند، برای کسبوکارهای سنتی تعریف شده است، اما این کسبوکارها که با داراییهای نامشهود سروکار دارند، فاقد سازوکار مشخص هستند. در حال حاضر، سازمان حسابرسی که وظیفه تعریف استانداردهای حسابداری را بر عهده دارد، برای هر صنعت استانداردهایی تعیین کرده است که مورد تأیید دولت و اداره مالیات نیز هستند، اما در این حوزه هیچ استاندارد یا شفافیتی وجود ندارد.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر مالی اکسفینیتو بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
سیاوش رستمی، مدیرعامل اکسفینیتو
سیاوش رستمی، مدیرعامل اکسفینیتو، با اشاره به تواناییهای فنی و مهارتی ایران در حوزه رمزارز، اظهار کرد: «ایران از نظر فنی و مهارتی در حوزه رمزارز بسیار قدرتمند است. شرکتهای بسیار خوبی در این حوزه مشغول فعالیت هستند، اما نمیتوان آنها را با شرکتهای جهانی مقایسه کرد. دلیل این موضوع مشکلاتی است که ما حتی در ابتداییترین موضوعات خود با آنها مواجه هستیم؛ یکی از این مشکلات نبود رگولیشن مناسب است. فعلاً تمام انرژی و زمان ما صرف این موضوع میشود. بااینحال، از نظر فنی و مهارتی از جهان عقب نیستیم و در منطقه حرفهای زیادی برای گفتن داریم. این حوزه میتواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، البته اگر حاکمیت کمی همراهی کند.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیرعامل اکسفینیتو بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
امیر صمدی، مدیر کسبوکار پرداخت الکترونیک سامان (سپ)
امیر صمدی، مدیر کسبوکار پرداخت الکترونیک سامان، در مورد کسب رتبه اول در سهم بازار و تعداد تراکنشهای منتشر شده در شاپرک گفت: «این دستاورد نتیجه استراتژیهای ما در سالهای گذشته است. مهمترین عامل آن، تمرکز بر فرآیندهای عملیاتی در تمام لایههاست که بهطور مداوم در حال مدیریت هستند و نتیجهاش را اکنون مشاهده میکنیم. به نظر من، این اعداد صرفاً نشانههایی از موفقیت هستند و آنچه واقعاً اهمیت دارد، سودآوری شرکتها است که بر اساس ویژن و اهداف استراتژیکی خود تعیین میشود.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر کسبوکار پرداخت الکترونیک سامان بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
میلاد صفایی، مدیر توسعه کسبوکار کیف پول من
تمرکز اصلی صرافی کیف پول من بر فراهمکردن فرصتهای سرمایهگذاری برای سرمایهگذاران خرد است. میلاد صفایی، مدیر توسعه کسبوکار این صرافی، در این باره بیان کرد: «یکی از اهداف ما در این صرافی این است که افرادی که قصد سرمایهگذاری در ارزهای نوپا دارند، بتوانند پیش از افزایش قیمت این ارزها، آنها را در لیست ببینند و امکان معامله آنها را داشته باشند. همچنین ارزهای بزرگتر با مارکت کپ بیشتر، مانند بیتکوین، اتریوم و سایر ارزها نیز در پلتفرم ما قابلمعامله هستند. در حال حاضر، ما بزرگترین لیست ارز دیجیتال را در صرافی خود با بیش از ۳۰۰۰ ارز در اختیار داریم.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر توسعه کسبوکار صراف بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
الهه میرزایی، مدیر مارکتینگ صراف
شرکت صراف حدود چهار سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. الهه میرزایی، مدیر مارکتینگ صراف، درباره فعالیتهای این شرکت بیان کرد: «استراتژی رشد کسبوکار در صراف توجه به عامه مردم است. رویکرد ما این است که سرویسی با رابط کاربری سادهتر و قابلفهمتر برای کاربران ایرانی فراهم کنیم. این موضوع باعث شده است که سرویسهای ما در صراف راحتتر، متمایزتر و با دسترسپذیری بالاتر در اختیار کاربران قرار بگیرد.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر مارکتینگ صراف بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
شهریار منهوئی، کارشناس حقوقی صراف
شهریار منهوئی، کارشناس حقوقی صراف، معتقد است که در حوزه رمزارز، قانونگذاری مشخصی از سوی مجلس صورت نگرفته و تنها تعدادی دستورالعمل از سوی بانک مرکزی ارائه شده است که خود مشکلاتی را به وجود آورده است. او در این باره بیان کرد: «ما امیدواریم که هر چه سریعتر متولی این امر مشخص شود. برخی عدم شفافیتها نهتنها صرافی ما، بلکه تمام صرافیهای فعال در این حوزه را دچار مشکل کرده است. رفع این ابهامات میتواند زمینه خدماترسانی بهتر به مردم را فراهم کند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما در حال حاضر در قالب یکسری دستورالعملهایی که از سوی بانک مرکزی صادر میشود فعالیت میکنیم و این مسئله خود باعث ایجاد مشکلاتی شده است.»
گزارش کامل گفتوگو با کارشناس حقوقی صراف بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
سید محمدرضا طاهری، مدیرعامل و مدیر فنی کیف پول من
سید محمدرضا طاهری، مدیرعامل و مدیر فنی کیف پول من، اظهار کرد: «در مجموعه کیف پول من، از ابتدای فعالیت تاکنون، ویژگیهایی برای کاربران در نظر گرفته شده است که بهعنوان مزیت رقابتی میان ما و رقبا محسوب میشود. از جمله این ویژگیها میتوان به تعداد زیاد رمزارزها و زمان سریع لیستکردن آنها اشاره کرد. این امر فرصتی را برای کاربران فراهم میکند تا پیش از ازدستدادن فرصت سرمایهگذاری در توکنهای ارز دیجیتال، ارزهای مدنظر خود را از کیف پول من خریداری کنند.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیرعامل و مدیر فنی کیف پول من بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
محمد قزلباش، مدیر محصول کیف پول من
محمد قزلباش، مدیر محصول کیف پول من، با اشاره به مزیت رقابتی گستردگی سبد دارایی کاربران بیان کرد: «در این راستا، راهکارهای هوشمندی برای مدیریت و لیستکردن سبد دارایی مردم و توکنها ارائه کردهایم. هدف ما این است که کاربران بتوانند سریعتر به توکن یا ارز مدنظر خود دسترسی پیدا کنند. یکی از برنامههایی که برای آن برنامهریزی کردهایم این است که فرایند تبدیل و نقدشوندگی داراییهای دیجیتال را تسهیل کنیم. همچنین تلاش میکنیم ویژگیهایی ایجاد کنیم که پسانداز هوشمند برای کاربران فراهم شود.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر محصول کیف پول من بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
سروش حسینزاده، مدیرعامل صرافی نیپوتو
رگولاتوری در جهان و ایران با سرعت زیادی در حال ایجاد تغییرات است. سروش حسینزاده، مدیرعامل صرافی نیپوتو، در این باره بیان کرد: «کسبوکارهای حوزه رمزارز باید چابک باشند تا بتوانند خود را با این تغییرات تطبیق دهند. ما در سطح جهانی در حال کار روی KYT هستیم تا بتوانیم تراکنشهای مشکوک را شناسایی کرده و از نقدشدن آنها جلوگیری کنیم. در حوزه داخلی نیز تحتفشار زیادی از سوی بانک مرکزی قرار داریم و مجبوریم روزبهروز به دنبال راهکارهایی برای دریافت و پرداخت پول به کاربرانمان باشیم.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیرعامل صرافی نیپوتو بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
علیاکبر شعبانی، مدیر توسعه کسبوکار افکس
علیاکبر شعبانی، مدیر توسعه کسبوکار افکس، با اشاره به چالشهای موجود در اکوسیستم رمزارز بیان کرد: «تمامی فعالان در این حوزه با چالشهای متعددی روبهرو هستند و تلاش میکنند با رفتارشناسی کاربران، بررسی سناریوهای گذشته و تحلیل مشکلات پیشآمده، تصمیمات درستی اتخاذ کنند. بهعنوان فردی که در این حوزه فعالیت میکنم، میتوانم بگویم که شاید بتوانیم با همکاری و همفکری یکدیگر آینده را بسازیم. مشکلات از هر نوعی که باشند، با اتحاد و همبستگی قابلحل هستند.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر توسعه کسبوکار افکس بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
رضا طباطبایی، مدیر فناوری اطلاعات افکس
رضا طباطبایی، مدیر فناوری اطلاعات افکس، با اشاره به اینکه افکس بهعنوان یک مؤسسه مالی و اعتباری محسوب میشود، گفت: «سعی ما این است که از ابزارهای منبعباز استفاده کنیم تا بتوانیم سطح امنیت مناسبی را فراهم کرده و همزمان سرویس مستحکمی به کاربران ارائه دهیم. این همان سیاست کلی است که ما در صرافی افکس پیش میگیریم. چالش اصلی ما در افکس امنیت و رشد فناوری در این حوزه است. ما در مجموعه موظف هستیم که همواره خود را بهروزرسانی کنیم و از ابزارهایی استفاده کنیم که بتوانیم خدماتی باکیفیت ارائه دهیم و توان رقابت با دیگران را داشته باشیم.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر فناوری اطلاعات افکس بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
علی داداشیان، مدیر بازاریابی بیتپین
علی داداشیان، مدیر بازاریابی بیتپین، با اشاره به چالشها و اتفاقات اخیر در حوزه رمزارزها بیان کرد: «باتوجهبه محدودیتهای اخیر، کاربران کمتر تمایل دارند از پلتفرمهای شفاف و قانونی که خدمات باکیفیتی ارائه میدهند، استفاده کنند. این روند بهتدریج باعث شده است که کاربران به سمت بازارهای غیرشفاف و غیرقانونی رویآورند؛ بازاری که نه به نفع پلتفرمها است، نه به نفع سیستمهای شفاف خدماتدهنده و نه حتی به سود نهادهای قانونگذار که میتوانند از شفافیت برای نظارت بر معاملات کاربران بهره ببرند. این شرایط علاوه بر اینکه هزینههای جذب کاربر و تبلیغات را برای صرافیها افزایش داده، موجب کاهش اعتماد کاربران به صرافیهای رمزارزی نیز شده است.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر بازاریابی بیتپین بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
ابراهیم شهلاییمقدم، مدیرعامل پولنو
ابراهیم شهلاییمقدم، مدیرعامل پولنو، با اشاره به مسدودی درگاههای صرافیهای رمزارز، بیان کرد: «این موضوع که متصدی آن بانک مرکزی است، مشکلات زیادی را برای فعالان این اکوسیستم ایجاد کرده است. بانک مرکزی، در مقام عامل در مسائل پولی، اکنون نقش رگولاتوری را نیز ایفا میکند، درصورتیکه باید یا ضابط و عامل باشد یا رگولاتور. در حال حاضر، این دو نقش همزمان توسط بانک مرکزی ایفا میشود که همین مسئله باعث ایجاد این چالشها شده است.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیرعامل پولنو بهزودی در راه پرداخت منتشر میشود.
ساحل اختری، مدیر مارکتینگ صرافی اوامپی فینکس
ساحل اختری، مدیر مارکتینگ صرافی اوامپی فینکس، با اشاره به کانالهای متفاوت بازاریابی در این صرافی و تأثیرگذاری آنها، درباره استراتژیهای خود گفت: «بعد از گذشت مدتی از فعالیت این صرافی در حوزه ارتباطگیری و جذب لید، به شناختی از پرسونای کاربرانمان رسیدیم. بر اساس عملکرد آنها و اطلاعاتی که از رفتارهایشان داریم، و همچنین اهدافی که در صرافی خود دنبال میکنیم، آنالیز میکنیم که کدام دسته از کاربرانمان از کدام شبکههای تبلیغاتی به ما پیوستهاند. سپس نحوه عملکرد آنها را که از هر یک از کانالهای تبلیغاتی به دست آمدهاند، بررسی کرده و تلاش میکنیم این کانالها را بهینهسازی کنیم.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر مارکتینگ صرافی اوامپی فینکس در راه پرداخت منتشر میشود.
سیاوش ناصری، مدیرعامل کامزی
سیاوش ناصری، مدیرعامل کامزی، درباره فعالیتهای این مجموعه توضیح داد: «فعالیتهای این مجموعه به دودسته تقسیم میشود. حوزه اول تیمسازی است که شامل مجموعهای از رویدادها برای بهبود روابط بین اعضای تیم است. حوزه دوم، رویدادهای سازمانی است که خود به چند بخش تقسیم میشود. در واقع، ما میتوانیم صفر تا صد رویدادهای یک سازمان را پوشش دهیم؛ رویدادهایی مانند لانچ محصولات جدید، قدردانی از کارکنان و… . رویکرد ما در کامزی ترکیبی است، بهطوریکه در دل رویدادهای سازمانی، سفرها و جشنها نیز تیمسازی را اجرا میکنیم.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر مارکتینگ صرافی اوامپی فینکس در راه پرداخت منتشر میشود.
عبد احمدینیا، همبنیانگذار و مدیر عملیات رویدادهای سازمانی کامزی
فعالیت اصلی کامزی در حوزه تیمسازی رویدادهای سازمانی است. عبد احمدینیا، همبنیانگذار و مدیر عملیات رویدادهای سازمانی کامزی، درباره فعالیتهای این شرکت بیان کرد: «هدف کامزی این است که در مرحله اول این است که حال آدمها را خوب کند، سپس فعالیتهایی مانند تقویت اعتماد، کارگروهی و خلاقیت را در میان افراد ایجاد کند. در آینده، کامزی برنامه دارد که از مرزهای ایران فراتر برود و فعالیت خود را با همین فرهنگ و ادبیات دوستانه در کشورهای دیگر آغاز کند.»
گزارش کامل گفتوگو با همبنیانگذار و مدیر عملیات رویدادهای سازمانی کامزی در راه پرداخت منتشر میشود.
پرنیان جوان، مدیر دیجیتال مارکتینگ آکادمی تینزآپ
پرنیان جوان، مدیر دیجیتال مارکتینگ آکادمی تینزآپ، با اشاره به ارتباط نزدیک خود و تیمش با نسل نوجوان و جوان گفت: «چون خودمان نسل Z هستیم و تجربه زندگی دغدغهها و نیازهای این نسل را داریم، ارتباط مستقیمی با نوجوانان برقرار کردهایم. سعی ما این است که از مشکلات و چالشهای جوانان و نوجوانان ایده بگیریم. آکادمی تینزآپ به طور مداوم با نوجوانان و جوانان در تعامل است و شعار ما این است که در تینزآپ همه چیز توسط نسل Z و نوجوانان ساخته میشود.»
گزارش کامل گفتوگو با مدیر دیجیتال مارکتینگ آکادمی تینزآپ در راه پرداخت منتشر میشود.