راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت در گفت‌وگو با راه پرداخت: تقویت نوآوری و تعامل در اکوسیستم رمزارز کشور با رویداد ۹ ژانویه

چهارمین دوره از رویداد ۹ ژانویه به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در سالن هزارنفری ضرغام و با حضور صاحبان کسب‌وکار، مدیران ارشد و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال برگزار می‌شود. جیبیت یکی از حامیان این دوره از رویداد ۹ ژانویه است و به‌همین بهانه، راه پرداخت گفت‌وگویی با شایان جاوید میلانی، مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت، انجام داده است که در ادامه شرحی از آن را می‌خوانید.

جاوید میلانی درباره برنامه‌های جیبیت بیان کرد: «برنامه داریم تا انتهای سال جاری سبد محصولات فعلی خود را گسترده‌تر و متنوع‌تر کنیم و محصولات جدید ارائه وب‌سرویس در حوزه چک صیادی، بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و بیمه مرکزی را اضافه کنیم؛ همچنین سرویس‌هایی مانند امضای دیجیتال، خدمات OCR چک صیادی و فیش حقوقی هم به سبد محصولات جیبیت اضافه خواهد شد.»


استقبال بالای کسب‌وکارها از ابزار احراز هویت اشخاص حقوقی


او در ادامه با اشاره به اینکه جیبیت در یازدهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از محصول احراز هویت اشخاص حقوقی یا KYB رونمایی کرد، گفت: «استقبال از این محصول قابل‌توجه بود، اما باتوجه‌به اینکه برخی از بخش‌های بازار درگیر فضای رگولاتور شدند و مشکلاتی در حوزه پرداخت برای مشتریان به وجود آمد، فضای مناسب درپیش‌گرفتن رویکرد خاص برای مشتریان رمزارزی به دست نیامد.»

جاوید میلانی ادامه داد: «بااین‌حال استقبال ازسوی مشتریان فعال در حوزه تجارت الکترونیک و بانک قابل‌توجه بود، به‌خصوص ازسوی بانک‌هایی که محصولات جیبیت را می‌شناختند. رویکرد بازار درمورد ارائه خدمات B2B و اشخاص حقوقی مثبت است و امیدواریم که در این زمینه فضای مناسب‌تری را داشته باشیم.»

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت اشاره کرد: «جیبیت برای توسعه کسب‌وکار دو رویکرد دارد که محور اول هم‌افزایی زنجیره ارزشی است که برای مشتریان خلق می‌کند. ما سعی می‌کنیم علاوه بر توسعه خدمات، تنوع سرویس‌ها را نیز افزایش دهیم تا طیف گسترده‌تری از نیازهای مشتریان را پوشش دهیم.»

به‌گفته او، در رویکرد دوم بر توسعه بازارهای جدید متمرکز هستیم تا نیازهای آن‌ها را نیز شناسایی و برآورده کنیم. این رویکرد با افزایش و ایجاد تنوع در خدمات پیش می‌رود. همچنین در تلاش هستیم تا مسائل حاکمیتی، رگولاتوری و تغییراتی را که در ساختارهای فرایندی شرکت‌‌ها وجود دارد برای مشتریان خود تسهیل کنیم.


چالش‌های بخش خصوصی در تعامل با حاکمیت و تأثیر سیاست‌های درآمدزایی بر نوآوری


جاوید میلانی اظهار کرد: «در حال حاضر عمده چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم تعامل با حاکمیت و تغییرات ایجادشده حاکمیت در فضای رگولاتوری است. این امر مشکلاتی را برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک و رمزارز رقم زده است که از مشتریان ما هستند؛ به‌این ترتیب، برای ما نیز ایجاد چالش شده است؛ زیرا باید تغییرات را در ساختارهای محصولی خود ایجاد کنیم تا بتوانیم براساس خط‌مشی مشخص‌شده رگولاتور خدمات‌مان را ارائه کنیم.»

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت عنوان کرد: «یکی از مسائل مهمی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم ورود حاکمیت و سازمان‌های رگولاتور به حوزه رقابت با بخش خصوصی است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که شرکت‌هایی فعال در این حوزه ازسویی تمرکز و حساسیت بالایی روی کیفیت ارائه سرویس‌ دارند و از سوی دیگر نیاز مشتری را به‌خوبی می‌شناسند، اما بخش حاکمیتی نمی‌تواند این مسائل را کنترل کند.»

میلانی بیان کرد: «یکی از مسائل مهمی که این روزها در تعامل بخش خصوصی و حاکمیت مطرح است ورود گسترده نهادهای مختلف حاکمیتی و وزارتخانه‌ها به حوزه درآمدزایی ازطریق ارائه خدمات به مشتریان است. این مسئله گاهی با الزام‌ها و اجبارهایی همراه است که اساساً برای بخش خصوصی پذیرفتنی نیست و چالش‌هایی جدی ایجاد می‌کند.»

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت گفت: «بخش خصوصی با ساختار متمرکزش می‌تواند خدمات را در لایه‌ای مناسب‌تر و با کیفیتی بهتر به مشتریان ارائه کند، اما رقابت میان بخش خصوصی و دولتی در این فضا، نه‌تنها نارضایتی ایجاد می‌کند، تجربه کاربری نامناسبی را برای مشتریان حقیقی رقم می‌زند.»

او افزود: «به نظر می‌رسد رویکرد رقابتی نهادهای حاکمیت با بخش خصوصی در این حوزه رو‌به‌گسترش است و این رویکرد تهدیدی جدی برای بخش خصوصی محسوب می‌شود. ادامه این سیاست‌ها و روندها می‌تواند شرکت‌های خصوصی را کوچک‌تر و آسیب‌پذیرتر کند و درنهایت، به ازدست‌دادن مشتریان و جریان‌های درآمدی‌شان بینجامد. این وضعیت شرکت‌ها را به تعدیل‌نیرو وا می‌دارد و چرخه‌ای معیوب و زیان‌بار برای کل اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور ایجاد می‌کند.»

به‌اعتقاد جاوید میلانی یکی از مهم‌ترین پیامدهای این سیاست‌ها، ازبین‌رفتن خلاقیت و نوآوری است که همواره از ویژگی‌های بارز بخش خصوصی بوده است. او ادامه داد: «چنین وضعیتی باعث می‌شود که شرکت‌های فعال در این حوزه، به‌مرورزمان از صحنه رقابت حذف شوند و فضای ارائه خدمات به‌شدت محدود و متمرکز شود. این امر در بلندمدت آسیب‌های جدی به حوزه‌های مختلف، ازجمله خدمات B2B و B2C، وارد می‌کند و نوآوری‌های خاص و قابل‌توجه در این حوزه‌ها را کاهش می‌دهد.»

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت ادامه داد: «بخش خصوصی، با تأکید بر اهمیت تعامل سازنده با حاکمیت، تلاش می‌کند این فضا را تعدیل کند و شرایطی به وجود آورد که از ظرفیت‌های خلاقانه و نوآورانه برای توسعه محصولات جدید و بهبود تجربه مشتریان بهره‌برداری کند. چنین تعاملی، نه‌تنها می‌تواند به رشد و توسعه‌بخش خصوصی کمک کند، به کل اکوسیستم نوآوری کشور نیز رونق می‌بخشد.»


تأثیر رویداد ۹ ژانویه بر تقویت تعاملات و نوآوری در اکوسیستم رمزارز کشور


جاوید میلانی درباره رویداد ۹ ژانویه بیان کرد: «این رویداد، با هدف تمرکز بر بخشی از اکوسیستم نوآوری کشور که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کند، فرصتی ارزشمند برای تعامل فعالان و شرکت‌های این عرصه ایجاد کرده است. رویداد ۹ ژانویه، نه‌تنها بستری برای تبادل‌نظر و هم‌افزایی در مواجهه با چالش‌ها فراهم می‌کند، به توسعه ارتباطات و تقویت زنجیره ارزش در این اکوسیستم کمک خواهد کرد.»

او افزود: «یکی از جنبه‌های برجسته این دسته از رویدادها ایجاد فضایی برای بررسی بحران‌ها و چالش‌هایی است که شرکت‌های فعال در این حوزه با آن روبه‌رو هستند. موضوع‌هایی مانند رگولاتوری و مواجهه با الزامات قانونی از محورهای اصلی این رویداد است که می‌تواند ازطریق بحث‌های تخصصی و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی، به کاهش موانع پیش‌روی شرکت‌ها کمک کند.»

مدیر توسعه کسب‌وکار محصولات استعلام و احراز هویت جیبیت اظهار کرد: «برنامه‌ها و پنل‌های این رویداد، به‌طور ویژه به تقویت آگاهی اعضای اکوسیستم درباره دستاوردها و محصولات نوآورانه شرکت‌ها در سال گذشته اختصاص دارد. چنین آشنایی می‌تواند راه را برای ایجاد زنجیره ارزش داخلی در اکوسیستم هموار کند و فرصت‌هایی برای همکاری و ارائه سرویس‌های متقابل میان شرکت‌ها فراهم آورد.»

جاوید میلانی خاطرنشان کرد: «از دیگر دستاوردهای این رویداد می‌توان به تقویت تعامل و همکاری میان شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز اشاره کرد که نه‌تنها به بزرگ‌ترشدن این اکوسیستم کمک می‌کند، فضای اقتصادی گسترده‌تری را برای فعالان آن ایجاد خواهد کرد. نتیجه نهایی چنین رویدادهایی ارائه محصولات نوآورانه‌تر و خلق تجربه‌های بهتر برای مشتریان است که تأثیر مثبتی بر کل اکوسیستم رمزارز کشور خواهد گذاشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.