پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرکتهای PSP خواستار تعویق زمان اجرای طرح همکدسازی مخابرات شدند: همکدسازی مخابرات POSها را مختل کرد
شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت به دنبال اجرای پایلوت طرح هم کدسازی که شرکت مخابرات در استان تهران پیاده سازی کرد و طی آن شبکه پایانه های فروشگاهی مختل شد، خواستار به تعویق انداختن اجرای این پروژه شدند.
به گزارش عصر ارتباط، شرکت مخابرات از هفدهم آذرماه سال جاری با اجرای طرح همکدسازی، کد شهرهای حومه استان تهران را برداشت و به 021 تغییر داد اما این اقدام منجر به بروز اختلالات ارتباطی عمدهای در پایانههای فروشگاهی شد.
شرکت مخابرات که بدون در جریان قرار دادن شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت (PSP) اقدام به اجرای طرح همکدسازی در استان تهران کرد، با این کار در واقع خواسته یا ناخواسته دسترسی شبکه کمابیش وسیع پایانههای فروشگاهی حومه تهران را قطع کرد.
به دنبال این جریان مرکز همکاریهای مشترک شرکتهای PSP که اکثر شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت عضو آن هستند، جلساتی را برای حل و فصل مشکلات طرح همکدسازی مخابرات و اختلالات ناشی از آن در اتصال پایانههای فروش و راهکارهای مقابله با آن در سایر استانها برگزار کردهاند. مرحله اول این طرح که در استان تهران انجام شد، اختلالات ارتباطی زیادی را برای پایانههای فروشگاهی پدید آورد که با ادامه آن در سایر استانها به دلیل تغییر شمارههای مراکز استانها، به مراتب مشکلات ارتباطی بیشتری را متوجه PSPها و حدود دو میلیون پایانه نصبشده در سطح کشور خواهد کرد.
تعویق زمان اجرای طرح به فروردینماه سال آینده مهمترین موضوعی است که شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت مصرانه بر آن پافشاری میکنند چرا که در فاصله سهماهه پایانی سال همواره حجم تراکنشها به بالاترین میزان خود میرسد و بدین ترتیب تداخل اجرای طرح همکدسازی مخابرات در این زمان منجر به اختلال در دسترسی POSها شده که بر بالا رفتن حجم تراکنشهای ناموفق و در نهایت نارضایتی مشتری میافزاید.
از این رو شرکتهای PSP طی ارسال نامهای به شرکت مخابرات ایران خواستار توقف طرح و اجرای آن در نیمه دوم فروردینماه سال 91 در سطح کشور شدهاند.
ماجرا چیست
هر پایانه فروشگاهی یا POS برای ارائه سرویس به یک خط تلفن متصل شده و روی آن set میشود تا طی تماس با مرکز بتواند تراکنش را به سوییچ منتقل کند. در واقع POSها از طریق شبکه مخابراتی تلفن ثابت (PSTN) به متمرکزکنندهها که خود با سرشمارههای مشخصی به خطوط E1 وصلاند، متصل میشوند.
این متمرکزکنندهها یا از طریق خطوط MPLS یا Vsat به سوییچ بانکی وصل میشوند. با توجه به اینکه پایانههای فروشگاهی حومه تهران زمان برقراری ارتباط بایستی کد 021 را میگرفتند و این کد در جریان طرح همکدسازی مخابرات برای شهرستانهای استان تهران نیز به 021 تغییر کرده و به عبارت دیگر شهرهای حومه با تهران همکد شدهاند، بدینترتیب ارتباط POSها به دلیل تغییر سرشماره با متمرکزکنندهها قطع میشود.
رضا محمدیمقدم، مدیر انفورماتیک شرکت کارت اعتباری ایرانکیش در گفتوگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: «ارتباط پایانههای فروشگاهی ما مدتی قطع بود و ارائه سرویس ممکن نبود اما با تغییر و بهروز کردن سرشمارهها که انرژی زیادی از ما گرفت، بار دیگر ارتباط برقرار شد.»
او با اشاره به اینکه تغییر سرشمارهها و set کردن پایانههای فروشگاهی با شمارههای جدید هم به صورت دستی و هم سیستمی انجام شده است، گفت: «در حال حاضر مشکلی در حومه تهران نداریم و تمام POSهای شرکت ما در دسترس قرار دارند و فعالاند.»
محمدیمقدم در پاسخ به اینکه فرآیند set کردن پایانههای فروشگاهی با سرشمارههای جدید چقدر زمانبر است، گفت: «این فرآیند با توجه به وسعت استانها و پراکندگی POSها متفاوت است اما به طور میانگین بین دو هفته تا یک ماه زمان میبرد.»
مخابرات نمیداند چه میخواهد
روشن نبودن طرح همکدسازی شرکت مخابرات ایران برای دیگر استانها و همچنین عدم ارائه زمانبندی دقیق برای اجرا، یکی دیگر از مشکلاتی است که مانعی برای برنامهریزی شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت در مواجهه با این مشکل در استانهای دیگر میشود.
سیدناصر حجازیان مدیرعامل شرکت فنآوران انیاک با بیان اینکه اجرای طرح همکدسازی در استان تهران PSPها را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است، گفت: «شرکت مخابرات به هیچ وجه برای اجرای این طرح برنامهریزی نکرده بود و ما زمانی که فهمیدیم POSهایمان از کار افتاده متوجه اجرای طرح توسط مخابرات شدیم.»
او اضافه کرد: «با تغییر سرشماره POSها مشکل را ظرف چند روز حل کردیم اما در مناطقی پایانههای فروشگاهی حتی تا چند هفته کاملا قطع و خارج از دسترس بودند.» حجازیان با اشاره به اینکه تغییر سرشماره POSها فرآیندی زمانبر و هزینهبر است، گفت: «اگر از قبل بدانیم، میتوانیم خط رزرو داشته باشیم تا در صورت قطعی خط اول، خط دوم فعال شود اما مشکل اینجاست که مشخص نیست سرشماره در دیگر استانها به چه شمارهای تغییر میکند تا بتوان خط رزرو را فعال کرد.»
مدیرعامل شرکت فنآوران انیاک با بیان اینکه حتی جزئيات طرح همکدسازی برای دیگر استانها در شرکت مخابرات هم به درستی مشخص نیست، گفت: «یکی از مدلها این است که کشور به چهار منطقه تقسیم شود و بدین ترتیب چهار کد بینشهری در سطح کشور وجود داشته باشد اما اجرای این مدل هم قطعی نیست.»
حجازیان در ادامه گفت: «خوشبختانه ما در حومه تهران بیش از چهار هزار پایانه فروشگاهی داشتیم که برای set کردن تکتک POSها، تکنسینهایمان باید به صورت حضوری مراجعه میکردند اما در استانی مثل خراسان رضوی که 30 هزار POS داریم اگر کار باز هم بدون هماهنگی پیش برود به مشکلات بیشتری برخورد میکنیم.»
چند پیشنهاد
شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت در کنار به تعویق افتادن اجرای طرح، چند پیشنهاد هم مطرح کردهاند اگرچه برخی معتقدند اجرای این پیشنهادها هم با محدودیتهای فنی مواجه است.
استفاده از کدهای خدماتی که شرکت مخابرات در دسترس مکانهای خدماتی چون بانکها، امداد خودرو و… قرار میدهد یکی از این پیشنهادات است. اینکه شرکتهای PSP از این کدهای خدماتی که در حال حاضر پنج رقمی است استفاده کنند اما گران بودن این کدها و همچنین شفاف نبودن آبونمان ماهیانهای که بایستی به شرکت مخابرات پرداخت کرد جزو ایرادات وارد به این پیشنهاد است. از طرف دیگر این کدهای خدماتی به راحتی در اختیار متقاضیان قرار نمیگیرد.
اعلام برنامه زمانبندی شرکت مخابرات نیز دیگر پیشنهاد مطرحشده است. شرکت مخابرات زمانبندیای برای اجرای طرح همکدسازی در کل کشور اعلام نکرده است اما اگر زمانبندی این کار مشخص باشد، شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت میتوانند آمادگی تغییر سرشمارهها را از قبل داشته باشند.