پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تخلف دو پرداختیار و برخورد انضباطی بانک مرکزی دلیل اختلال در تومن و جیبیت
مدیرکل نظارت بر نظامهای پرداخت بانک مرکزی، دلیل اختلال سرویسهای تسویه و پرداخت را اعلام کرد
روز یکشنبه، ۱۳ آبان، کلیه دسترسیهای مرتبط به API بانکهای دو پلتفرم پرداختی که بیشتر با صرافیهای رمزارز در ارتباط بودند، بدون اطلاع قبلی مسدود شد و مشکلات بسیاری برای این دو پلتفرم، شرکتهایی که از آنها خدمات دریافت میکردند و مردم ایجاد کرد.
محمدرضا مانی یکتا،مدیرکل نظارت بر نظامهای پرداخت بانک مرکزی،دررابطهبا این موضوع در روز دوشنبه گفت: «باتوجهبه اینکه تنظیمگری حوزه نظامهای پرداخت و تعیین سیاستها و مقررات در این حوزه بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، در یکی از موضوعاتی که در چند روز گذشته با آن مواجه بودیم بحث رسیدگی به تخلفات حوزه پرداخت بود.»
او در ادامه بیان کرد: «باتوجهبه اینکه دو شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت، برای تخلفاتشان با برخوردهای انضباطی مواجه بودند، مشکلاتی نیز برای کاربران برخی از سکوهای ارائهدهنده خدمات عمومی از جمله اسنپ پیشآمده بود که با ارائه راهکارهای جایگزین توسط بانک مرکزی این مشکل برطرف شده است.»
مدیرکل نظارت بر نظامهای پرداخت بانک مرکزی همچنین تأکید کرد: «هرجا که اختلالی ایجاد شود، بانک مرکزی برای انضباطبخشی و ارائه خدمات مؤثر و پایدار به مردم، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.»
این در حالی است که طبق اطلاعیه پلتفرم تومن که دیروز قبل از صحبتهای مانی یکتا منتشر شد «نمایندگان بازرسی بانک مرکزی و شاپرک که در تاریخ ۱۳ آبانماه در شرکت تومن حضور داشتهاند، عدم وجود هرگونه تخلف در فعالیتهای شرکت تومن را تأیید کردهاند.»
این پرداختیار همچنین در انتهای اعلامیه خود عنوان کرده است که مصمم است بهعنوان عضوی از صنعت فینتک ایران و همچنین در جهت صیانت از حقوق شرکا و کاربران خود، موضوع را تا رسیدن به پاسخی شفاف پیگیری کند و در این مسیر همچون گذشته آماده همکاری و تعامل با بانک مرکزی، شاپرک، پلیس فتا و کلیه نهادهای ذیربط است.