راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استفاده از هوش مصنوعی در پایش تراکنش‌ها

مدیرعامل شاپرک در همایش بانکداری نوین مطرح کرد

به گفته مدیرعامل شاپرک، نظارت بر اکوسیستم پرداخت به دلیل نو بودن این حوزه، دارای پیچیدگی است؛ در اصل نظارت و توسعه دو بال اصلی  اکوسیستم پرداختی کشورند، بنابراین نمی‌توان هم نظارت سختگیرانه کرد و هم از توسعه غافل ماند.

به گزارش روابط عمومی شاپرک، سید امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شاپرک در نشست نظارت هوشمند؛ رویکردهای نوین و ابزارهای فناورانه که در دومین روز از یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت برگزار شد، اظهار کرد: «با وجود اینکه اغلب در حوزه نظارت هوشمند بحث درباره استفاده از ابزار‌های نوین مطرح می‌شود، اما باید توجه داشت که ویژگی‌های خود ناظر و فرایندهای نظارت نیز می‌بایست مورد توجه جدی باشد.»

او گفت: «باید در نظر بگیریم که ناظر هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد و آیا خودش نیز باید در نظارت وارد شود یا خیر؛ در نظارت مؤثر در واقع ناظر باید روابط را طوری بچیند که بازیگر‌ها به نحوی با یکدیگر ارتباط داشته باشند که خودشان بر یکدیگر نظارت کنند و فرصت تخطی و خروج از اصول و قوانین برای آنها وجود نداشته باشد. در نظارت بر بانک‌ها در کشور تاکنون چنین چیزی وجود نداشته و بانک مرکزی خودش هم در فرایند نظارت وارد شده است.»

مدیرعامل شرکت شاپرک با بیان اینکه نظارت و توسعه دو بال اکوسیستم مالی هستند، خاطرنشان کرد: «نمی‌توانیم نظارت را دنبال کنیم، اما به دنبال توسعه اقتصاد سیستم و فناوری‌ها نباشیم. در واقع در حوزه نظارت باید بر توسعه فناوری‌ها و اقتصاد سیستم نیز توجه داشته باشیم. ضمن اینکه دنیا از فرایند نظارتی مبتنی بر ممیزی به سمت گزارشگری حرکت کرده است.»

شبیری ادامه داد: «در شاپرک ۲۵۰۰ شاخص وجود دارد که شرکت‌های پرداخت بر اساس آن ممیزی می‌شوند. در حال حاضر در شاپرک نیمی از این شاخص‌ها را از طریق سیستمی که در شرکت‌ها داریم، به شکل آنلاین دریافت می‌کنیم و این کمک می‌کند که یک نظارت برخط با کمترین احتمال خطای انسانی داشته باشیم، اما باید به سمت نظارت از ممیزی به گزارش‌گیری حرکت کنیم.»

او ادامه داد: «ممیزی یک فرایند انسانی است که گاهی درصد خطا در آن دیده می‌شود؛ اما آنچه که این پروسه را جذاب می‌کند امکان گزارش‌گیری در این فرایند است. اکنون در دنیا متد RPA بسیار استفاده می‌شود و ما بیش از نیمی از شاخص‌ها را در شاپرک با این روش پیش می‌بریم.»

او استفاده از هوش مصنوعی در پایش تراکنش‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: «یکی از معضلاتی که در این حوزه داریم، کیفیت داده‌هاست. در برخی مواقع ممکن است به طور دقیق نتوان اطلاعات پذیرندگان و یا هویت دقیق آنها را صحت سنجی کرد؟ برای مثال ممکن است پذیرنده‌ای که کسب‌وکار خود را با عنوان یک واحد صنفی خاص ثبت کرده، آیا واقعاً داروخانه است. با این وجود سعی داریم مشکل کیفیت داده‌ها را برطرف کنیم و البته این کار کمی مشکل است.»

به گفته شبیری در این میان قانون‌هایی نیز اضافه می‌شود که ساختار‌ها را تغییر می‌دهد، اما به هر حال فرایندی را در نظر داریم که با همکاری اپراتور‌های تلفن همراه در مسیر اصلاح این بخش قرار بگیریم.

او ادامه داد: «در حوزه داده در برخی بخش‌ها اصلاً داده‌ای وجود ندارد و باید سازوکاری در نظر بگیریم تا از داده‌های این بخش‌ها نیز بتوانیم استفاده کنیم. در دنیا تقویت حوزه رگ‌تک و سوپتک تشویق می‌شود و در ایران نیز نیاز داریم که این بخش‌ها تقویت شود.»

مدیرعامل شاپرک در پایان با اعتقاد به اینکه در ۱۰ سال آینده صنعت بانکداری دنیا به شکل فعلی نخواهد بود، تأکید کرد: «در همه جای دنیا حوزه فین‌تک در حال فراگیری است این موضوع در ایران هم جا افتاده است؛ طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، اکنون ۳۵ همت به صورت ماهانه در کشور میزان تراکنش‌های رمزارز است و این نشان از اوج همکاری نظام بانکی کشور با صرافی‌های ارز دیجیتال است.»

منبع شاپرک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.