پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تا پایان سال تمام عوارضیهای آزادراهی الکترونیکی میشوند
تا پایان سال جاری اخذ عوارض در تمام 29 آزادراه کشور به صورت الکترونیکی انجام میشود
تاکنون پرداخت الکترونیکی عوارضی در ۲۵ آزادراه کشور اجرایی شده است که زمینهساز برچیده شدن صفهای طولانی پرداخت عوارضی میشود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، الکترونیکی شدن عوارضی آزادراهها یکی از اصلیترین سیاستها در کاهش ترافیکهای چندکیلومتری برخی از آزادراههای پرتردد بود که از سالهای گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پایهگذاری شد؛ اما از سال گذشته با صدور بخشنامهای اجرای آن کند شده و باعث شد که سرمایهگذاران برای اجرایی شدن این طرح کمی تعلل کنند.
کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابیهای رویههای آسفالتی در محل توقف دروازههای عوارض بخشی از مزایای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراههای کشور است.
پیگیر بیمه شخص ثالث در پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهی هستیم
در همین زمینه پیشازاین خادمی، مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: «روند الکترونیکی شدن عوارضی آزادراهها بهخوبی پیش میرود؛ اما به شرطی که دستگاهها برای اجرایی شدن آن همکاری کنند.»
وی ادامه داد: «پیشازاین طبق قانون و در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمهگر بهمنظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراههای کشور به اخذ مفاصاحساب بدهیهای ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث موظف شدند؛ این قانون در لایحه ۱۴۰۱ هم وجود داشت؛ اما امسال این لایحه لغو شد و همین امر باعث شد که اجرای این طرح با کندی روبرو شود.»
او بیان کرد: «اگر منابع و سرمایههای لازم برای اجرای این طرح تأمین نشود نمیتوان امیدی داشت که الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها بهخوبی اجرایی شود؛ چراکه بخش عمدهای از پروژههای آزادراهی توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و اگر این طرح انجام نشود نمیتوان امیدی داشت که سرمایهگذاران وارد پروژههای عمرانی و ساخت آزادراه و بزرگراه شوند.»
رانندگان ملزم به پرداخت کل عوارضی آزادراه نیستند
همچنین جعفر قادری، نماینده مجلس در خصوص پرداخت عوارضی آزادراهی بهویژه آزادراه شیراز _ اصفهان بیان کرد: «باتوجهبه دوربینهایی که در چند نقطه از این آزادراه گذاشته شده است، اگر فردی ۵ یا ۱۰ کیلومتر از آزادراه استفاده کرد، نیازی نیست که کل عوارض را پرداخت کند.»
او افزود:«اگر شخصی از ۲ دوربین عبور کرد، فاصله بین ۲ دوربین محاسبه میشود و بر اساس آن عوارض پرداخت میشود و اگر از کل مسیر آزادراه استفاده کرد باید کل عوارض را پرداخت کنند؛ بنابراین به نسبت مسیری که افراد در مسیر آزادراه شیراز – اصفهان طی میکنند باید عوارض بپردازند.»
قادری در پاسخ به اینکه آزادراه شیراز –اصفهان گرانترین آزادراه در ایران است، گفت: «برای این آزادراه مسیر جایگزین هم وجود دارد و مردم نیاز نیست برای رسیدن به مقصد حتماً از این آزادراه عبور کنند. پرداخت عوارضی زمینهساز تسریع در تکمیل بسیاری از پروژهها میشود.»
۲۵ آزادراه کشور الکترونیکی شده است
به گفته محمود ملازینل، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در حال حاضر در ۲۵ آزادراه کشور اخذ عوارض بهصورت الکترونیکی انجام میشود و در تلاش هستیم چهار آزادراه باقیمانده نیز مجهز به این سیستم شوند.
او با بیان اینکه اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد؛ اما چالشهایی وجود دارد که ممکن است شرکتهای سرمایهگذار در زمینه ساخت آزادراهها را ناچار به اجرانکردن عوارض الکترونیکی کند گفت: «در حال پیگیری برای اصلاحیه لایحه بودجه در خصوص حذف بیمه شخص ثالث هستیم؛ چراکه اجرای این اقدام خود یک ابزار قدرتی برای پرداخت الکترونیکی عوارضی از سوی کاربران جادهای بوده است.»
ملازینل افزود: «۴ آزادراه باقی مانده است که در تلاش هستیم تا پایان سال آنها هم به این سیستم مجهز شوند از ۲۹ آزادراه کشور اخذ عوارض در ۲۵ آزادراه بهصورت الکترونیکی انجام میشود و در تلاش هستیم چهار آزادراه باقیمانده نیز مجهز به این سیستم شوند.»
گفتنی است، از هفته گذشته هم در جهت تسریع در روند اجرای پروژههای آزادراهی هیئت دولت در قالب بخشنامهای پلکانی شدن عوارض آزادراهی را تصویب کرد بهطوریکه اگر رانندگان عوارض آزادراهی خود را ظرف مدت ۱۵ رو پرداخت نکنند مشمول جریمه میشوند و اگر بعد از گذشت یک ماه آن عوارض و جریمه لحاظ شده را هم پرداخت نکنند ۳.۵ درصد بهصورت پلکانی به مبلغ عوارضی اضافه میشود.
روز گذشته هم بازوند، سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، یکی از مهمترین وظایف و اقدامات در جهت تکمیل پروژههای زیرساختی را تسهیلگری و برداشتن بروکراسیها و چالشهای سر راه سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی عنوان کرد.
بر اساس این گزارش اجرای این امر را میتوان بهعنوان یک ابزار مهم در جهت تکمیل پروژههای زیرساختی و آزادراهی اعلام کرد؛ چراکه اگر منابع مالی لازم به پروژهها تزریق نشوند نمیتوان انتظاری در جهت تکمیل آنها داشت و عوارضی هم بخشی از منابع مالی محسوب میشود که بسیاری از سرمایهگذاران چشمانتظار بازگشت سرمایه خود از این طریق هستند.