راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی اعلام کرد: ۶۵۰ هزار چک‌ الکترونیکی در طول دوسال صادر شده است

 طبق آماری که بانک مرکزی ارائه داده، از زمان راه‌اندازی چک الکترونیک در کشور، تاکنون ۶۵۰ هزار فقره چک الکترونیک صادر و بیش از ۹۹/۶۶ درصد چک‌های الکترونیک کارسازی شده است.

 به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی باهدف اجرای تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات مبتنی بر فناوری، چک الکترونیک را به‌عنوان یک محصول نوین معرفی کردند. این ابتکار در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی رونمایی شد.

 تاکنون، ۱۶ بانک از جمله بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه کارگران، کشاورزی، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر، اقتصاد نوین و آینده به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شده و چک دیجیتال را به مرحله اجرا رسانده‌اند. همچنین، بانک‌های مسکن، سپه، قرض‌الحسنه مهر ایران و دی نیز در مراحل پایانی فرایند پیوستن به این سامانه قرار دارند.

 بانک‌های صنعت‌ومعدن، خاورمیانه و سامان نیز در حال انجام آزمون پیاده‌سازی خدمات سامانه چکاد هستند.

 چک الکترونیک ابزاری است که مشتریان شبکه بانکی را از نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بی‌نیاز می‌کند و تمامی مراحل آن به‌صورت غیرحضوری قابل‌انجام است.

 متقاضی دریافت دسته‌چک می‌تواند از طریق موبایل‌بانک یا اینترنت بانک خود درخواست دهد. پس از انجام بررسی‌های لازم، تعداد برگ‌های چک با شناسه صیادی به فرد ارائه می‌شود. سپس، فرد می‌تواند در موبایل‌بانک یا اینترنت بانک خود اقدام به صدور چک کرده و آن را به کارتابل گیرنده ارسال کند.

در این راستا، بانک مرکزی تمامی بانک‌ها را ملزم کرده است تا چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها را در سامانه چکاوک پذیرش کنند.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.