راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جبران خسارت راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغو شده؛ به‌روزرسانی شرایط لغو سفر در اسنپ

اسنپ به‌تازگی قوانین مربوط به هزینه‌ لغو سفر کاربران مسافر را به‌روزرسانی کرده است و مطابق با آن پس از رسیدن راننده به مبدأ و گذشت ۵ دقیقه از زمان قبول درخواست سفر، درصورتی‌که مسافر سفر را لغو کند، یا تا ۵ دقیقه بعد از رسیدن راننده، در مبدأ حاضر نشود و راننده مجبور به لغو سفر شود، مسافر موظف به پرداخت هزینه لغو سفر به کاربر راننده خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، این هزینه جبران زمان تلف‌شده و هزینه سوختی است که راننده برای رسیدن به مبدأ صرف کرده است و مستقیماً بدون کسر کمیسیون، به‌حساب کاربر راننده واریز خواهد شد.

اسنپ از زمستان ۱۴۰۰، برای کاهش لغو سفر، راهکارهایی برای هر دو گروه کاربران راننده و مسافر طراحی کرده است تا از اتلاف وقت و هزینه آن‌ها جلوگیری کند.

کاربران راننده اسنپ مجاز به لغو سفر بیش‌ازحد تعیین‌شده در طول ۲۴ ساعت نیستند و در صورت لغو غیرموجه بیش از تعداد معین با محدودیت‌هایی در پذیرش درخواست سفر مواجه می‌شوند.

در سفرهایی که از سوی مسافر لغو می‌شوند هم برای جبران خسارت کاربر راننده و متعادل ماندن نسبت عرضه و تقاضا هزینه‌ای تعیین‌شده که مسافر موظف به پرداخت آن است و به‌صورت مستقیم بدون دریافت کمیسیون به‌حساب کاربر راننده واریز می‌شود.

به گزارش اسنپ، روزانه حدود ۷۰ هزار سفر اسنپی پس از رسیدن کاربر راننده به مبدأ، توسط مسافر لغو می‌شوند. به‌طور میانگین کاربران راننده در اسنپ ۳ دقیقه بعد از پذیرش درخواست سفر به مبدأ می‌رسند. با در نظر گرفتن ۷۰ هزار لغو سفر در روز می‌توان گفت زمان تلف‌شده کاربران اسنپ در روز چیزی حدود ۳۵۰۰ ساعت و معادل ۱۴۵ روز است.

این زمان تلف‌شده در کنار هزینه سوختی که کاربر راننده برای رسیدن به مبدأ سفر صرف می‌کند و همین‌طور بیرون ماندن از چرخه ارسال درخواست‌ها موجب هدر رفتن بخشی از سرمایه شغلی کاربران راننده اسنپ و همین‌طور برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود. بر همین اساس اسنپ با ایجاد تغییراتی در شرایط هزینه لغو سفر مسافر تلاش می‌کند با کاهش تعداد لغو‌ سفر پس از رسیدن راننده به مبدأ، تعادل را در چرخه سفرها برقرار کند و خسارت کاربران راننده را جبران کند.


چه سفرهایی شامل هزینه‌ لغو سفر می‌شود؟


اسنپ قابلیت «هزینه لغو سفر» را طراحی کرده تا در صورت لغو غیرضروری سفر به کاربران راننده‌ای که خود را به مبدأ رسانده‌اند هزینه‌ای بابت جبران خسارت پرداخت شود. این هزینه مستقیماً و بدون کسر کمیسیون به‌حساب راننده واریز خواهد شد.
در مرحله دوم این طرح، هزینه لغو سفر شامل مواردی می‌شود که کاربر راننده به مبدأ سفر رسیده و ۵ دقیقه‌ از قبول شدن درخواست سفر مسافر گذشته است، اما سفر به دلیل لغو غیرضروری از سوی مسافر یا حاضر نشدن مسافر در مبدأ انجام نشود.


تشخیص لغو غیرضروری سفر و ثبت درخواست تجدیدنظر


در موقعیت‌هایی که لغو سفر مشمول هزینه شود، ابتدا پیام هشداری با ذکر مبلغ هزینه‌ لغو به مسافر نمایش داده می‌شود تا در صورت پذیرش این موضوع لغو سفر را انجام دهد. اسنپ در این موارد، بلافاصله پس از لغو سفر، به‌وسیله یک سیستم هوشمند موقعیتی که سفر در آن لغو شده، مسیر پیش روی کاربر راننده و مدت‌زمان طی شده از قبول درخواست سفر را بررسی می‌کند و مسافر را به‌وسیله یک پیامک از وضعیت هزینه لغو سفر خود مطلع می‌کند.

در برخی از مواقع ممکن است مسافر به دلیل شرایطی اضطراری ناچار به لغو سفر شود، اسنپ امکانی را برای بررسی دقیق دلایل لغو سفر نیز در نظر دارد. برای این کار تنها کافی است مسافران به منوی اسنپ مراجعه کنند، به بخش «ارتباط با پشتیبانی» بروند و از دسته‌بندی مالی، گزینه‌ی «اعتراض به هزینه‌ لغو سفر» را انتخاب کنند و با ثبت سفر مربوطه، جزئیات دلایل لغو خود را شرح دهند. پشتیبانی اسنپ پس از بررسی نتیجه را در منوی ارتباط با پشتیبانی در بخش «بررسی‌شده» به مسافر اعلام خواهد کرد.


نحوه پرداخت و مبلغ هزینه لغو سفر در اسنپ


هزینه لغو سفر به‌عنوان بدهی در حساب کاربری مسافران ثبت می‌شود و به‌صورت خودکار از موجودی آن‌ها کسر نمی‌شود. جزئیات مربوط به لغو سفر و مبلغ و تاریخ آن در بخش «پرداخت‌های معوقه» در منوی اپلیکیشن اسنپ ثبت می‌شود. این هزینه در شهرهای مختلف متفاوت و بین ۲ هزار و پانصد تا ۵ هزار تومان است که به‌طور کامل و بدون کسر کمیسیون به‌حساب کاربر راننده واریز می‌شود.

هر مسافر تا ۳ بار فرصت دارد، هزینه‌های معوقه لغو سفر خود را پرداخت کند. اگر مسافری برای بار چهارم مشمول هزینه لغو سفر شود، تا زمان پرداخت بدهی، قادر به ادامه استفاده از اپلیکیشن نخواهد بود.

منبع اسنپ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.