راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بریکس‌پی، پل ارتباطی جدید برای تجارت‌های بین‌المللی

به نظر می‌رسد گروه بریکس به دنبال ایجاد راهی برای دورزدن فشارها و انحصارهایی هستند که سیستم مالی جهانی از جمله سوئیفت علیه آنها ایجاد کرده است

کشورهای عضو بریکس به طور رسمی از نسخه جدید آزمایشی سیستم پرداخت خود با نام بریکس‌پی رونمایی کردند. در جریان مجمع تجاری بریکس که در مسکو برگزار شد شرکت‌کنندگان توانستند نسخه آزمایشی سیستم پرداخت جدید بریکس‌پی را امتحان کنند.

 از اوایل سال ۲۰۱۹، کشورهای بریکس در حال کار بر روی ایجاد یک سیستم پرداخت بودند و در روزهای اخیر بریکس پی را به‌عنوان یک سیستم پرداخت نوین معرفی کردند.

این سیستم جدید به کشورهای عضو بریکس این امکان را می‌دهد تا از ارزهای ملی خود در معاملات بین‌المللی استفاده کنند. این سیستم پرداختی جدید شامل یک شبکه پیام‌رسانی پیشرفته و مجموعه‌ای از بانک‌های تجاری ملی است که از طریق بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس به یکدیگر متصل می‌شود.

به گفته وب‌سایت رسمی بریکس پی، این رونمایی به‌عنوان یک سنگ بنای بالقوه برای پرداخت‌های کشورهای مستقل و مرفه توصیف می‌شود.

هدف اصلی بریکس پی حذف نیاز به مبادله ارزهای محلی از طریق دلار آمریکا است که می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو کمک کند. با راه‌اندازی این سیستم، انتظار می‌رود که هزینه‌های معاملاتی کاهش یابد و فرایند پرداخت‌ها تسهیل شود.

رویترز در گزارشی گفته بود که روسیه که ریاست گروه بریکس را در سال جاری برعهده دارد، از شرکای خودخواسته بود تا برای مقابله با فشار سیاسی کشورهای غربی پیش از اجلاس سران بریکس در اواخر ماه جاری، جایگزینی برای صندوق بین‌المللی پول ایجاد کنند.

وبگاه Watcher.Guru روسیه نیز در گزارشی تأکید کرد که گروه بریکس به دنبال دور زدن سیستم سوئیفت غربی و جایگزینی آن با سازوکار مالی خود است.

در این گزارش آمده است که بیشتر تراکنش‌های بین‌المللی از طریق سوئیفت انجام می‌شود و ایجاد یک سامانه مشابه می‌تواند به کشوهای عضو کمک کند تا پرداخت‌ها را بدون نیاز به دلار امریکا انجام دهند و به تقویت همکاری‌های اقتصادی بپردازند.

 همچنین لازم به ذکر است که سیستم پرداخت بریکس از ترکیب دستگاه‌های پرداخت سنتی و فناوری‌های جدید مانند ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز و دارایی‌های توکنایز شده بهره می‌برد.

 کارشناسان چینی نیز نگاه خوش‌بینی به رونمایی از بریکس پی دارند و گفته بودند که این ابتکار گزینه‌های پرداخت گسترده‌ای را برای تسویه کالاها و خدمات به کشورهای بریکس ارائه می‌دهد و روابط اقتصادی آنها را بیشتر مستحکم می‌کند.

 وانگ پنگ، پژوهشگر دانشیار در آکادمی علوم اجتماعی پکن، در مصاحبه‌ای با گلوبال تایمز اشاره کرده بود که استقرار سیستم پرداخت بریکس چالش مهمی برای تسلط دلار آمریکا ایجاد می‌کند.

 همچنین دیگر کارشناسان چینی این نکته را بیان کردند که روند دلارزدایی در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های مالی ایالات متحده، سرعت گرفته است که باعث شده برخی کشورها قادر به تسویه دلار نباشند و آنها را به دنبال سیستم‌های پرداخت جایگزین سوق دهد به داشتن یک روش پرداخت جایگزین به‌جای دلار هستند.

اما این سؤال پیش می‌آید که آیا بریکس پی قادر به شکست سیستم پرداختی سوئیفت هست و می‌تواند به طور انحصاری پرداخت‌های بین‌المللی را در دست بگیرد یا نه؟

رونمایی از بریکس پی در وضعیتی انجام شد که سوئیفت به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای تراکنش‌های مالی شناخته شده است و بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. براین‌اساس باید بریکس پی بتواند این سطح از پذیرش را کسب کند تا جایگزین یا رقیب اصلی سوئیفت شود.

از طرف دیگر عوامل متعددی دیگری مانند تأثیرات سیاسی و اقتصادی و زیرساخت‌های فنی بر موفقیت این سیستم تأثیرگذار هستند.


ویژگی‌ها و مزیت‌های بریکس پی


همان‌طور که گفته شد بریکس پی یک سیستم پرداخت مالی است که قرار است تراکنش و انتقالات مالی و تبادلات اقتصادی بین کشورهای عضو بریکس را تسهیل کند.

از مزیت‌های این سیستم پرداختی می‌توان به تسهیل تجارت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری، گردشگری، آموزشی و پرداخت‌های برون‌مرزی کشورهای عضو بریکس حتی پرداخت‌های درون شرکتی اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های بریکس پی این است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از ارزهای محلی خود برای انجام معاملات استفاده کنند که می‌تواند به کاهش هزینه‌های تبدیل ارز کمک کند.

همچنین برخی از ویژگی‌های مرتبط با بریکس‌پی ممکن است از فناوری بلاکچین برای افزایش امنیت و شفافیت در معاملات استفاده کنند.

ایران در چند دهه اخیر درگیر تحریم‌های اقتصادی بوده است و حالا که به‌تازگی عضو پیمان بریکس شده است با احداث شعبه‌های بریکس در ایران این امکان فراهم می‌شود از همه کشورهای عضو بریکس کالا و اجناس خریداری کند.


 چالش‌های پیش‌روی سیستم بریکس پی


 براین‌ اساس جدا از مزایایی که بریکس‌پی دارد چالش‌های پیش روی این سیستم پرداختی جدید را نیز باید در نظر گرفت و امنیت سیستم را به طور کامل تأمین کرد. همچنین بریکس‌پی به فناوری‌های جدید وابسته است و لازم است زیرساخت‌های فناوری در کشورهایی که قرار است از آن استفاده کنند رعایت شود که البته این فرایند نیازمند زمان و هزینه‌های زیادی است.

سیستم های مالی مشابه بریکس پی نیز در حال فعالیت هستند و باید بتواند به‌گونه‌ای فضای رقابتی ایجاد کند که کاربران کشورهای دنیا را ترغیب به استفاده از این سیستم کند.

البته بریکس پی در مرحله اولیه خود قرار دارد و انتظار می‌رود که با پیشرفت‌های بیشتر قابلیت‌ها و کاربردهای بیشتری پیدا کند و می‌تواند به‌عنوان گامی مهم در راستای تقویت همکاری‌های مالی و اقتصادی بین کشورهای عضو بریکس تلقی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.