راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جای خالی کسب‌وکارهای رمزارزی ایرانی

نگاهی به حضور کسب‌وکارهای بلاکچینی و رمزارزی در اکسپند نورث استار

اکسپند نورث استار 2024 تقریباً سروشکلی مشابه سال گذشته داشت؛ اما با چند تغییر. اگر بگوییم سال گذشته پاکستان و هند به‌شدت پررنگ بودند؛ امسال کره جنوبی چهره‌ای متفاوت را در این نمایشگاه از خود به نمایش گذاشت و استارتاپ‌های کره‌ای در این نمایشگاه به‌شدت پررنگ بودند.

پاویون ایران به نظر می‌رسد تا حدی به توصیه‌ای که سال گذشته در کارنگ به صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی کردیم گوش داده‌اند و این بار پاویون ایران به شکل پررنگ و بولد شده به‌عنوان نماد فعالیت استارتاپی دولت ایران به نمایش گذاشته نشد.

اما در این گزارش قصد ندارم نگاهی به کشورهای حاضر در اکسپند نورث استار داشته باشم؛ بلکه به تعدادی از کسب‌وکارهای بلاکچینی حاضر در این نمایشگاه می‌پردازم تا بخشی از فعالیت‌ها و شرکت‌هایی که در این رویداد حضور داشتند را مورد بررسی قرار دهم.


کوین دیسک


در لیست حاضران در این نمایشگاه انتظار حضور غرفه بزرگ «کوین دسک» را داشتم چرا که اسپانسر برنزی این رویداد نیز بود؛ اما کوین دسک با یک بخش متفاوت از مجموعه فعالیت خود در این رویداد حضور داشت. «coindesk indices» بخش سوم مجموعه کوین دسک است که به شاخص‌ها و تحلیل‌های ارز دیجیتال می‌پردازد؛ ولی کوین دسک خیلی پایین‌تر از حد انتظار در نمایشگاه ظاهر شد.


نوچین


 در این مسیر با نوچین (NUchain) مواجه شدم که با راهکارهای بر مبنای بلاکچین پا به این نمایشگاه گذاشته بود. کاری که چند پلتفرم‌ دیگر نکرده بودند.

این پروژه در مسیر خود تلاش می‌کند تا سرویسی غیرمتمرکز، با امنیت بالا و شفافیت ارائه دهد اما شاید اصلی‌ترین کاری که این سرویس بلاک‌چینی ارائه می‌دهد قراردادهای هوشمند بر مبنای بلاکچین باشد.

اما چیزی که نوچین مدعی آن است تراکنش‌های این پلتفرم است که 200 هزار تراکنش بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. یکی از سرویس‌هایی که نوچین علاقه به ارائه آن دارد سرویس‌دهی به دولت‌هاست. نوچین معتقد است بلاک‌چینی با سرعت بالا طراحی کرده که به افراد امکان ارائه راه‌حل‌های بلاکچین به‌صورت مقیاس‌پذیر و قابل شخصی‌سازی را می‌دهد.

نوچین قصد دارد که با راه‌حل‌های خود در مسیر توانمندسازی دولت و توسعه دولت الکترونیک کارآمد و یکپارچه کمک کند.

عمده‌ترین استفاده این سرویس در بخش بانکداری و بیمه است که به مدیران این صنایع کمک می‌کند تا کارایی و امنیت سرویس خود را افزایش دهند.

بازی و سرگرمی بخش دیگر این ماجراست که با تراکنش‌های لحظه‌ای و با حجم بالا به کسانی که به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند، کمک شایانی عرضه می‌کند.

توسعه‌دهندگان نوچین معتقدند در سفر نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند و با ایجاد برنامه‌های وفاداری مشتریان به کاهش تقلب و افزایش اعتماد کمک می‌کنند.

دارایی‌های فیزیکی کاربرد دیگری از پلتفرم نوچین است که دسترسی به اسناد مالکیتی بر روی املاک و صحت‌سنجی آن را افزایش می‌دهد. نوچین در بخش توکنازیساسیون نیز فعالیت می‌کند.


فستکس


اما یکی از غرفه‌های بزرگ بلاکچینی که در این رویداد حضور داشت Fastex بود. حداقل من پیش از نمایشگاه چیزی از این پلتفرم نشنیده بودم و مشخص نیست که تا سال آینده فعالیت داشته باشد یا نه اما فعالیت و موضوعات فستکس قابل‌توجه بود. در نگاه اول فستکس یک صرافی رمزارزی بود که مرکز فعالیت خود را امارات قرار داده است؛ اما چندان در این نمایشگاه بر روی فعالیت به‌عنوان صرافی رمزارزی تمرکز جدی نداشت.

نکته جالب‌توجه بر روی سرویس‌هایی بود که فستکس قصد دارد ارائه دهد: فستکس‌پی و فستکس‌کارت. فستکس‌پی تلاش می‌کند بتواند خدمات پرداخت با کریپتو را در میان خریداران و فروشندگان فعال کند. هرچند هنوز این موضوع تا حد زیادی عملیاتی نشده است؛ ولی به نظر می‌رسد فستکس یکی از برنامه‌های خود را این موضوع قرار داده است.

فستکس‌کارت نیز قصد دارد تا یک کارت خرید بر پایه کریپتو را فعال کند که اگر این امکان فراهم شود می‌تواند موقعیت و کاربردپذیری کریپتو را بیش از گذشته افزایش دهد. اگر معادل این فعالیت را در ایران مفید کارت و نکسو کارت بدانیم دقیقا فستکس کارت قصد دارد دارایی پشت کارت را کریپتو قرار دهد.


کوین دبلیو


 CoinW  یکی دیگر از پلتفرم‌های تبادل بود که به نظر من نوآوری جدی نداشت. بلکه به دنبال جذب کاربر جدید و معرفی پلتفرم معاملاتی خود به کاربران بود و به نحوی در اقدامات تبلیغاتی خود به شکل سنتی کاربران را ترغیب به درآمد بیشتر از طریق معاملات کریپتو کند.

اما نکته‌ای که در مجموع پلتفرم‌های بلاکچینی و رمزارزی در این رویداد جالب توجه بود جای خالی کسب‌وکارهای ایرانی این حوزه بود که به نظر می‌رسد اگر شرایط تحریمی یا محدودیت‌های داخلی نبود می‌توانستند با توسعه محصول و امکاناتی که ارائه می‌دهند در این نمایشگاه سرویس‌های خود را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارند.

======

این محتوا و سایر گزارش‌های گروه رسانه‌های راه‌کار از جیتکس ٢٠٢۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، او ام پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.