راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از کاربردهای دیگر بلاکچین غافل نشویم

در میزگرد «محصولات کاربردی مبتنی بر بلاکچین» مطرح شد

میزگرد «محصولات کاربردی مبتنی بر بلاکچین» نام سومین و آخرین میزگرد اولین دوره از اجلاس دایا بود که ۱۹ شهریورماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش راه‌ پرداخت،‌ مدیریت این پنل با رسول قربانی، عضو هیئت‌مدیره کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار بود و سهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین، کاپیتان قائمی، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی، مهدی قادری، مدیرعامل ققنوس، محمد تهرانی، عضو هیئت علمی و بنیان‌گذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم و آرش فروزان علا، معاون توسعه کسب‌وکار پرداخت الکترونیک سپهر از مهمانان این میزگرد بودند.

قربانی در ابتدای این میزگرد گفت: «تاکنون معروف‌ترین و بیشترین کاربرد فناوری بلاکچین در حوزه رمزارز بوده است.»


فروش ۱.۵ تریلیون دلار خدمات در صنعت پرداخت با استفاده از بلاکچین


سهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین، در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد بلاکچین در حوزه پرداخت بوده است، بیان کرد: «طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ در آمريکا ۱۳۸ بانک ورشکسته شده‌اند. این در حالی است که صنعت پرداخت در دنیا تنها در سال ۲۰۲۳ با استفاده از بلاکچین ۱.۵ تریلیون دلار خدمات فروخته است.»

او افزود: «با وجود این مسائل، در ایران بانک‌ها به حوزه بلاکچین ورود نمی‌کنند. در حال حاضر فعالان ایرانی در حوزه رمزارز بیشتر در پلتفرم‌های خارجی فعال‌اند. واقعیت این است که هر صنعتی به فراخور اکوسیستم خود از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند.»


لزوم تنظیم‌گری رفتار رگولاتور


محمد تهرانی درباره لزوم جداسازی فضای رمزارز و توکن توضیح داد و خاطرنشان کرد که اگر گروه‌های توکن مثل توکن اوراق بهادار، توکن پرداخت و توکن کاربردی تعریف شوند، قطعاً صنایع از آنها استقبال خواهند کرد.

او در ادامه درباره چالش‌های رگولاتوری در این حوزه توضیح داد: «رگولاتور با بهره بردن از ناآگاهی ما، فراتر از اختیارات خود عمل می‌کند، پس مهم‌ترین کار این است که رفتار رگولاتور را تنظیم کنیم. هر رگولاتور در هر زمینه‌ای باید در حوزه خودش اظهارنظر کند. اگر توکن‌ها را تفکیک کردیم باید رگولاتور آن را نیز مشخص کنیم.»

تهرانی توضیح داد که نباید در این راستا مغایر با قوانین بورس و بانک عمل کرد، اما نیازی به دریافت مجوز از آنها نیز نیست.

او در ادامه بیان کرد: «اگر می‌خواهیم از بلاکچین استفاده کنیم نباید از مفهوم غیرمتمرکز بودن آن دور شویم.»

تهرانی با اشاره به دغدغه‌های رگولاتور در حوزه بلاکچین توضیح داد که دغدغه رگولاتور منطقی است، اما می‌تواند به‌راحتی توکن را قانونمند کند.


سخت‌ترین چالش حوزه توکن‌سازی


کاپیتان قائمی درباره توکنایز کردن صندلی هواپیما و خدمات مربوط به خود صنعت هوایی صحبت کرد.

او در این باره توضیح داد: «با کمک یکی از شرکت‌های دولتی توکنایز کردن روند قیمت‌گذاری را آغاز کردیم. اکنون ساختار آماده‌ای داریم تا در دولت جدید از آن استفاده کنیم.»

قائمی در این راستا سخت‌ترین چالش را بخش B2C توکنایز کردن دانست و عنوان کرد که از توکنایز کردن این حوزه می‌توان در زنجیره تأمین قطعات هواپیما و موتور هواپیما استفاده کرد.


فضای بلاکچین در رمزارز خلاصه نمی‌شود


مهدی قادری، مدیرعامل ققنوس، در ادامه میزگرد «محصولات کاربردی مبتنی بر بلاکچین» بیان کرد: «از ابتدای تأسیس ققنوس هدف ما ایجاد این فرهنگ بود که فضای بلاکچین در رمزارز خلاصه نمی‌شود، ولی در فرهنگ‌سازی این امر موفق عمل نکردیم. بنابراین برای فرهنگ‌سازی در این حوزه به کمک کسب‌وکارهای دیگر نیاز است.»

او با اشاره به شکست توکن پیمان بیان کرد: «این شکست باعث شد به سراغ کار روی کاربردهای دیگر بلاکچین برویم؛ برای مثال سال گذشته ۱۰ همت سفته الکترونیکی در ققنوس صادر کردیم، به سمت توکن‌سازی در حوزه خودرو رفتیم و در انتخابات الکترونیک بر بستر بلاکچین نیز فعالیت‌هایی داشتیم.»


تحولی بزرگ در فرهنگ خرید مردم


آرش فروزان علا، معاون توسعه کسب‌وکار پرداخت الکترونیک سپهر، ضمن اشاره به اینکه بلاکچین در صنعت بیمه تورمی است، بیان کرد: «از این فناوری در حوزه پرداخت استفاده زیادی می‌شود، زیرا این حوزه کریدور پول همه صنایع است و به‌راحتی می‌توان هر کسب‌وکاری را روی آن سوار کرد.»

او افزود: «پیش‌بینی می‌کنم در دو سال آینده تحول بزرگی در فرهنگ خرید مردم در ایران ایجاد شود؛ البته اگر حوزه اعتباردهی، پرداخت و توکن با یکدیگر ادغام شوند.»

به گفته فروزان علا، تا پایان سال ۱۴۰۴ از طریق توثیق دارایی و اخذ وام‌های کوتاه‌مدت حدود ششصد همت به ارزش بازار پرداخت اضافه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.