راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

78 درصد از کارآفرینان از کاربری‌های بلاکچین بی‌اطلاع‌اند

در اولین دوره اجلاس دایا که امروز ۱۹ شهریورماه برگزار شد، سخنرانان از ضرورت توسعه مدل کسب‌وکار مبتنی بر بلاکچین صحبت کردند

اولین اجلاس دایا با حضور فعالان اکوسیستم نوآوری و بلاکچین در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد. بحث‌های تخصصی و علمی درباره کاربردهای مختلف بلاکچین و دغدغه‌های روز جامعه اقتصاد دیجیتال از ویژگی‌های متمایز این رویداد بود. اقتصاد توکن، آینده رقابت در عصر بلاکچین و متناسب‌سازی بلاکچین با کسب‌وکارها از جمله موضوعاتی بود که در بخش ابتدایی این رویداد سخنرانان به آن پرداختند. علی صبری، دبیر اجرایی اجلاس دایا تغییر مدل کسب و کار با بلاکچین را مهم‌ترین دغدغه در تولد اجلاس دایا عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد اولین اجلاس دایا بتواند در ایجاد یک اکوسیستم مبتنی بر بلاکچین و توسعه آن نقشی ایفا کند. امیرحسین اسدی، مدیرکل کسب‌وکار وزارت صمت نیز از نتایج یک نظر سنجی درخصوص فناوری در حوزه کسب و کار خبر داد.


آینده رقابتی بدون بلاکچین تاریک‌تر از هر گذشته‌ای است


اولین اجلاس دایا با حضور فعالان اکوسیستم رمزارز و بلاکچین در هتل اسپیناس پالاس در حال برگزاری است. هدف از برگزاری اجلاس دایا ایجاد بستری برای آشنایی بیشتر کسب‌وکارها با فناوری بلاکچین و کاربردهای آن است.

در این رویداد متخصصان و صاحبان کسب‌وکارها گرد هم آمده‌اند تا درباره اقتصاد دیجیتال و به‌ویژه اقتصاد توکن به تبادل نظر بپردازند.

علی صبری، دبیر اجرایی اجلاس دایا، در ابتدای این رویداد گفت: «آینده رقابتی بدون بلاکچین تاریک‌تر از هر گذشته‌ای است. اگر شرکت‌ها و صنایع به‌زودی وارد حوزه بلاکچین نشوند، حذف خواهند شد. این روند در جهان شروع شده و در ایران نیز قابل مشاهده است. درواقع، روند نفوذ بلاکچین در همه صنایع و کسب‌وکارها مشهود است.»

او درباره تولد اجلاس دایا بیان کرد: «متناسب‌سازی مفهوم بلاکچین با کسب‌وکارها و صنایع کار دشواری است. حلقه مفقوده برای رفع این چالش فرهنگ‌سازی و آموزش درست در حوزه بلاکچین و تغییر مدل و ساختار کسب‌وکار براساس این فناوری است. اجلاس دایا نیز با این محوریت متولد شد.»

دبیر اجرایی اجلاس دایا در ادامه گفت: «اولین دوره این اجلاس با هدف توسعه کسب‌وکارها براساس فناوری بلاکچین برگزار می‌شود و دوره‌های بعدی آن به‌صورت تخصصی و متناسب با نیاز صنایع و کسب‌وکارها برگزار خواهد شد. این اجلاس به هدف ایجاد یک اکوسیستم مبتنی بر بلاکچین در کسب‌وکارها و صنایع مختلف و شناسایی مزایا و ریسک‌های این فناوری بر پا شده است.»


78 درصد از کارآفرینان از فناوری رایانش ابری بی‌اطلاع‌اند


در ادامه این رویداد امیرحسین اسدی، مدیرکل کسب‌وکار وزارت صمت گفت: «یک نظرسنجی بین چهار هزار کاربر درباره رایانش ابری انجام شد. ۷۸ درصد از کارآفرینان از این فناوری بی‌اطلاع بودند. همین نظرسنجی درباره زنجیره تأمین و تأثیر آن در کاهش هزینه‌های کسب‌وکارها انجام شد که باز هم بخش بزرگی از کارآفرینان از آن بی‌خبر بودند.» او در ادامه بیان کرد: «اکنون نیز به دلیل اینکه فناوری در کشور ما وارداتی است، حاکمیت همیشه در ابتدا آن را مسدود می‌کند.»

او در ادامه توضیح داد که فاصله بسیار زیادی بین ورود یک فناوری به کشور و فرهنگ‌سازی آن وجود دارد و همین موضوع، توسعه آن فناوری در کشور را کند می‌کند.

اسدی همچنین تأکید کرد که فناوری بلاکچین می‌تواند در مسائلی مانند جلوگیری از قاچاق موبایل کمک‌کننده باشد. او همچنین خاطرنشان کرد که ناآگاهی صنعت در مقابل فناوری بلاکچین باعث مقاومت بهره‌وری صنایع مختلف از این فناوری می‌شود. اسدی در آخر پیشنهاد داد اگر دولت، شهروندان و بخش خصوصی با یکدیگر همکاری کنند آگاهی از این فناوری افزایش پیدا خواهد کرد.


NFT مانع سرقت فکری و معنوی است


محمدحسین عسگرپور، مدیرکل حمایت از تولید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیگر سخنران بخش ابتدایی اولین اجلاس دایا بود و گفت: «ویژگی‌های منحصربه‌فرد آثار و محصولات هنری و کدهای دیجیتال باعث شده بسیاری از هنرمندان به سوی ایجاد NFT گام بردارند. این فناوری نه‌تنها به حفظ مالکیت کمک می‌کند، بلکه مانع از سرقت فکری و معنوی آثار می‌شود. دنیای دیجیتال دنیای حذف شناسنامه‌ها و تولد کدهای دیجیتال است.»

او در ادامه بیان کرد: «گردش مالی صنایع دستی در ایران هجده همت در سال است که این آمار، ایران را در کنار چین و هند و جزو سه کشور برتر در حوزه صنایع دستی قرار می‌دهد.» به گفته عسگرپور یکی از چالش‌های فعلی عرصه فرهنگ و هنر ثبت شرکت در کشورهای همسایه برای ثبت NFT است که هویت هنرمندان و کشور ایران را زیر سؤال می‌برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.