راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی ارائه خدمات کارت‌های متصل به شتاب کارگزاری‌ها را موقتا ممنوع کرد

اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در ابلاغیه‌ای خطاب به مدیران‌عامل بانک‌های کشور اعلام کرد که همکاری بانک‌ها با کارگزاری‌های بازار سرمایه، صدور کارت‌های شتابی و پرداخت سود روزشمار در قالب صندوق درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا و روش‌های مشابه را تا تدوین قوانین مرتبط تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: «اخیرا شرکت‌های کارگزاری با همکاری و بهره‌گیری از زیرساخت‌های شبکه بانکی کشور اقدام به ارائه خدمات مالی به مشتریان خود در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب و پرداخت سودهای روزشمار از طریق صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های کالایی (مبتنی بر طلا) کرده‌اند. این امر زمینه تخطی از ضوابط ابلاغی بانک مرکزی در زمینه‌های مختلف از جمله پرداخت سودهای فراتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت سود کوتاه‌مدت روزشمار به مانده وجوه نزدی شرکت‌های کارگزاری را فراهم کرده است.»

براساس این نامه، همکاری و تعامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با نهادهای غیربانکی خارج از نظارت بانک مرکزی با شرکت‌های کارگزاری در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب یا هر طرح و محصول دیگری به قید فوریت و تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط ناظر بر نحوه همکاری بانک‌ها متوقف می‌شود.

اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری از بانک‌ها خواسته تا نتیجه اقدامات انجام شده را به مدیر کل نظارت بانکی بانک مرکزی اعلام کنند.

نکسوکارت و هامرزکارت و مواردی مشابه از جمله کارت‌های بانکی متصل به کارگزاری یا صندوق سرمایه هستند که امکان سرمایه‌گذاری و برداشت آنی وجه را برای کاربران فراهم می‌کنند. براساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها به این کارت‌ها و موارد مشابه دیگر موقتا نمی‌توانند خدمات ارائه کنند.

1 دیدگاه
  1. کارشناس قیمت گزاری می‌گوید

    یعنی چی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.