راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی نوروزی: لندتک باید از لیزینگ جدا شود

علی نوروزی، رئیس هیئت‌مدیره «ایوام» در گفت‌وگو با «راه پرداخت» هدف از ایجاد این پلتفرم را نیاز بازار خواند و گفت: «مردم استقبال زیادی از لندتک کردند و به همین دلیل از یک سال قبل مذاکراتی را با مانیسا و دیجی‌پی شروع کردیم و با توجه به بستر جذاب لندتک، ایوام متولد شد.» همچنین رئیس هیئت‌مدیره ایوام بر جداسازی فعالیت لندتک از لیزینگ تأکید کرد.

ایوام یکی از زیرمجموعه‌های متین‌خودرو است که در حوزه لیزینگ خودرو فعال است، تفاوت این مجموعه با لیزینگ‌های خصوصی دیگر در این است که متین‌خودرو با کارگزار بانک‌ها کار می‌کرد؛ بنابراین این مجموعه بیش از بیست سال سابقه فعالیت در حوزه لندتک دارد.

رئیس هیئت‌مدیره ایوام با اشاره به اینکه اغلب مردم زاویه خاصی با لیزینگ دارند، بیان کرد: «تجربه نشان داده که مردم ارتباط بهتری با لندتک برقرار می‌کنند. در لندتک نیازی به مدارک پیچیده لیزینگ نیست. از سوی دیگر لندتک نیاز بازار است و در آن معضلات لیزینگ مانند مدارک شخصی رفع شده است.»


دلیل بدنامی لیزینگ در ایران


نوروزی دلیل بدنامی لیزینگ در ایران را اتفاقاتی دانست که در دهه نود رخ داد: «در آن زمان تعدادی شرکت‌ به نام لیزینگ فعالیت کردند که از مردم پیش‌پرداخت گرفتند و مردم به دلیل نا‌آگاهی با آن وضع کنار آمدند. این در حالی است که در لیزینگ اجازه دریافت پیش‌پرداخت وجود نداشت.»

او افزود: «در چند سال اخیر نیز شرکت‌های لیزینگی با مجوز خاص پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند. در آن دوره لیزینگ‌های کلاهبردار پس از دریافت پیش‌پرداخت، خودرویی تحویل ندادند و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین معضل لیزینگ ایجاد شد.»

رئیس هیئت مدیره ایوام با تأکید بر جداسازی لندتک‌ از لیزینگ اظهار کرد: «لندتک باید با مجوز بانک مرکزی از لیزینگ جدا شود و در بستر جداگانه‌ای فعالیت کند.»


توسعه فعالیت لندتک در حوزه آموزش و درمان


یکی از حوزه‌های فعالیت پلتفرم ایوام حوزه آموزش است. نوروزی با اشاره به اینکه یکی از هدف‌گذاری‌ها در متین‌خودرو توجه به درآمد و نیاز است، گفت: «فعالیت در حوزه آموزش به شکل لندتک نیاز بازار بود. خرید لوازم برقی به‌صورت اقساطی پوشش بسیار خوبی دارد. صنعت لندتک جای کار بسیاری دارد و کشورهای دیگر در حوزه‌های مختلف لندتکی کار می‌کنند.»

او افزود: «بررسی‌های ما نشان داد که در کشور به حوزه آموزش و پزشکی به‌صورت لندتک نیاز است. مذاکراتی در این حوزه‌ها انجام شد که با استقبال خوبی همراه بود. هفته گذشته با آموزش و پرورش نیز قرارداد بستیم و بدین‌ترتیب به جز مراکز آموزشی تحت پوشش آموزش و پرورش، مدارس غیرانتفاعی نیز می‌توانند از تسهیلات لندتکی ما استفاده کنند.»

رئیس هیئت مدیره ایوام با بیان اینکه این پلتفرم در بخش بهداشت و درمان نیز فعالیت دارد، اظهار کرد: «جامعه هدف ما نیاز مردم است. بررسی‌ها در متین‌خودرو نشان داد که در سال گذشته بیش از پانزده نفر خودروهای خود را وثیقه وام قرار دادند تا هزینه دندان‌پزشکی‌شان را پرداخت کنند و این موضوع باعث شد ما برای فعالیت لندتکی در حوزه درمان اقدام کنیم.»

ایوام تاکنون با دو بیمارستان برای پرداخت هزینه‌های درمان به شکل لندتکی قرارداد بسته و در حال توسعه مراکز تحت ‌پوشش خود است. نوروزی در این‌باره بیان کرد: «بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استقبال خوبی کردند زیرا اغلب بیماران در پرداخت هزینه‌های درمان با مشکل مواجه می‌شوند. در ایوام سعی می‌کنیم سراغ حوزه‌هایی برویم که نیاز مردم است.»


تشکیل انجمن لندتک ایران


رئیس هیئت‌مدیره ایوام در پاسخ به این پرسش که رویداد بزرگ لندتک ایران چه کمکی به توسعه مفهوم و اکوسیستم لندتک می‌کند، بیان کرد: «با توجه به تخصصی بودن این رویداد، افرادی که در آن حضور دارند از متخصصان حوزه لندتک هستند. در این رویداد نباید به دنبال جا انداختن لندتک باشیم و باید حالت رقابت منفی در این حوزه را حذف کنیم. لندتک باید مجموعه‌ای مانند انجمن لیزینگ ایران تشکیل دهد؛ مجموعه‌ای که ساختار داشته باشد و بتواند برای فعالان این حوزه مجوز صادر کند.»

او خاطرنشان کرد: «باید در این رویداد شکل و شمایل لندتک را تغییر دهیم. اکنون در لندتک تنها دو مجوز اینماد و فروش اینترنتی به فعالان داده می‌شود که متناسب با حالت اقساطی این حوزه نیست.»

2 دیدگاه
  1. بهار فصحتی می‌گوید

    سلام توضیحات کامل بود ممنون از اطلاع رسانیتون

  2. سارا مقامی می‌گوید

    بسیار مصاحبه منطقی و شفافی بود راجع به حداسازی لیزینگ و لندتک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.