راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر توسعه کسب‌وکار اقساط‌مارکت: فروش آنلاین و اپلیکیشن اقساط مارکت با هزار نماینده فروش به‌زودی رونمایی می‌شود

در روزهای 17 و 18 مردادماه رویداد بزرگ لندتک، BNPL، پرداخت و تأمین مالی خرد ایران توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در سالن ضرغام برگزار می‌شود و یکی از حامیان این رویداد اقساط مارکت است. به همین بهانه به سراغ معاون توسعه کسب‌وکار این پلتفرم لندتکی رفتیم تا از او درباره وضعیت لندتک در ایران بشنویم. حمیدرضا سلطانی، معتقد است برای توسعه صنعت لندتک بانک‌ها باید حضور جدی داشته باشند.

او همچنین خبر داد که اقساط‌مارکت با داشتن بیش از هزار نماینده فروش، به‌زودی از بخش فروش آنلاین و اپلیکیشن خود رونمایی خواهد کرد.


شرکت‌های فعال از قوانین لندتکی پیروی نمی‌کنند


راه پرداخت برای بررسی اهمیت وجود صنعت لندتک، موانع توسعه آن و تأثیر برگزاری برنامه‌هایی مانند رویداد لندتک ایران با حمیدرضا سلطانی، معاون توسعه کسب‌وکار اقساط‌مارکت گفت‌وگو کرده است.

ببینید: رویداد بزرگ لندتک ایران

جامعه هدف شرکت اقساط‌مارکت، بازنشستگان کشوری است و هدف آن ایجاد بستر الکترونیک و سامانه یکپارچه در مسیر لندتک و اعطای تسهیلات به مشتری است تا پرداخت تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

به گفته سلطانی، ایران در صنعت لندتک هنوز در ابتدای مسیر است و هرچند موضوع لندتک در حوزه کاری خیلی رایج شده، اما مباحث آن بیشتر جنبه شعاری دارد.

او در توضیح گفته‌هایش افزود: «ما در این حوزه از قوانین لندتکی پیروی نمی‌کنیم و هر کارگزار و شرکتی با توجه به قوانین خودش سیاست‌های لندتکی را تنظیم می‌کند.»

سلطانی درباره توسعه لندتک در ایران و سود شرکت‌های فعال این حوزه گفت: «بانک‌ها بر اساس قوانین بانک مرکزی، بهره مشخصی برای وام دارند و به همین دلیل عملاً بازیگران اصلی بخش وام‌دهی به‌صورت لندتکی، شرکت‌های BNPL هستند.»


به‌زودی از بخش فروش آنلاین و اپلیکیشن اقساط‌مارکت رونمایی خواهیم کرد


به گفته معاون توسعه کسب‌وکار اقساط‌مارکت، در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی وارد این حوزه شده‌‌اند و اقساط‌مارکت هم یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه وام‌دهی است.

سلطانی گفت:‌ «وجه تمایز و ویژگی اصلی اقساط‌مارکت، تمرکز بر جامعه هدف بازنشستگان کشوری است که شامل بیش از چهار میلیون نفر می‌شود. این جامعه هدف بیشترین خریدوفروش را در اقساط‌مارکت انجام می‌دهند.»

این مدیر ارشد ادامه داد: «یکی از ملزومات کار برای این جامعه هدف، در نظر گرفتن حداقل سود و کارمزد از مشتریان نهایی است. هدف این است که وام‌ها با درصد منطقی از بانک‌های عامل دریافت شوند و با کارمزد منطقی در اختیار بازنشستگان قرار گیرند. به این منظور، اقساط‌مارکت سعی می‌کند با تأمین‌کنندگانی قرارداد ببندد که کف قیمت کالا را برای مشتری در نظر می‌گیرند.»

به گفته سلطانی « در اقساط مارکت کارمزدی که از سمت تامین کننده دریافت می‌شود، به خود مشتری بازگشته تا مشتری خرید دلپذیرتری داشته باشد.»

او افزود: «اقساط‌مارکت با داشتن بیش از هزار نماینده فروش، به‌زودی از بخش فروش آنلاین و اپلیکیشن خود رونمایی خواهد کرد.»


دلایل استقبال از لندتک‌ها در ایران


سلطانی درباره نحوه توسعه لندتک در ایران گفت: «صنعت لندتک در ایران بسیار نوپاست و بازیگران تازه‌کاری دارد. اقساط‌مارکت جزو بازیگران قدیمی است که با رویکرد جدیدی وارد این بازار شده است.»

او علت توجه عمومی به لندتک در ایران را تغییر قدرت خرید مردم دانست و افزود: «مردم خرید روزمره‌شان را هم قسطی انجام می‌دهند و به همین دلیل این صنعت در مسیر رشد است و هر روز گسترده‌تر می‌شود.»


ورود بانک‌ها به صنعت؛ مهم‌ترین ابزار توسعه لندتک‌ها


معاون توسعه کسب‌وکار اقساط‌مارکت مهم‌ترین ابزار توسعه لندتک‌ها در ایران را ورود خود بانک‌ها به این صنعت اعلام کرد و گفت: «خود بانک‌ها باید وارد این صنعت شوند و با شرکت‌های منتخب همکاری کنند. اگر لازم است، سهام‌دار شرکت‌هایشان شوند یا پول لازم برای خرید کالا و انتقال به مشتری با درصد کمتری سمت این شرکت‌ها بیاید تا در نهایت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مشتری برسد.»

او همچنین اظهار کرد: «امروز همه شرکت‌های لندتکی می‌گویند «قسطی بخر، نقدی بفروش». همین خرید قسطی باعث شده خیال مردم از خرید راحت شود، ولی با این روش ممکن است در بازپرداخت مشکل ایجاد شود. اگر کارمزدها به حداقل برسد، این نگرانی کنترل خواهد شد.»


بانک‌ها وارد صنعت لندتک شوند


سلطانی با اشاره به اینکه اکنون خود بانک‌ها بازیگر اصلی حوزه لندتک نیستند و تعدادی شرکت‌ واسط و لیزینگ‌ها و نئوبانک‌ها مدیریت این حوزه را بر عهده دارند گفت: «ورود بانک‌ها به‌واسطه تعدادی شرکت لیزینگی است. این شرکت‌ها با لندتک‌ها ارتباط دارند و همین واسطه‌گری باعث شده کارمزدها بیشتر شود. امیدواریم در آینده خود بانک‌ها مستقیم وارد این صنعت شوند.»


از فقدان آیین‌نامه بانک مرکزی تا کمبود نقدینگی؛ موانع رشد لندتک در ایران


معاون توسعه کسب‌وکار اقساط‌مارکت درباره مانع بعدی رشد لندتک در ایران گفت: «با اینکه شرکت‌های فعال حوزه لندتک درخواست‌هایی داشته‌اند‌ و نامه‌هایی هم فرستاده‌اند، بانک مرکزی آیین‌نامه مشخصی برای این صنعت تهیه نکرده است.»

سلطانی درباره سرفصل یکی از درخواست‌ها خطاب به وزارت صمت اظهار کرد: «به‌تازگی در نامه‌هایی از وزارت صمت درخواست شده توجه بیشتری به شرکت‌های لندتکی کنند و به آنها تسهیلاتی با حداقل کارمزد بدهند تا کالا با حداقل کارمزد به دست مشتری برسد.»

او یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صنعت لندتک در ایران را موضوع نقدینگی شرکت‌های لندتکی خواند و گفت: «یکی از موانع این حوزه، سیاست‌های بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی بتواند درصد بهره وام را کنترل کند و این بهره افزایش نداشته باشد، شرکت‌های لندتکی با حداقل کارمزد می‌توانند کالا را به دست مصرف‌کننده برسانند.»


رویداد لندتک فرصت مناسبی برای ارتباط با بازیگران اصلی صنعت است


سلطانی در ادامه بیان کرد: «برگزاری رویداد لندتک ایران در روزهای 17 و 18 مردادماه اتفاق بسیار خاصی برای بازیگران اصلی این صنعت است. این رویداد می‌تواند روابط بین شرکت‌ها را توسعه دهد. تقریباً همه تأمین‌کنندگان مالی، شرکت‌های لندتکی و تأمین‌کنند‌ه‌های کالا در این رویداد شرکت می‌کنند. اطلاع دارم بسیاری از دانشجویانی که در این حوزه تحصیل می‌کنند و می‌توانند مدیران آینده این صنعت باشند هم در این رویداد حضور دارند.»

او افزود: «این رویداد راهی برای توسعه تعامل بین همه بازیگران این صنعت است تا تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند و صحبت کنند. مطمئنم اتفاقات خوبی در این رویداد خواهد افتاد.»

این مدیر ارشد اقساط‌مارکت به تجربه یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: «طی یک سال گذشته، صنعت لندتک رشد بسیار خوبی داشته که یکی از دلایلش برگزاری چنین رویدادهایی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.