راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزینه‌های پیشنهادی احتمالی برای کرسی وزیر اقتصاد چه کسانی هستند؟ دوی ماراتن رئیس کل سابق با دیگر گزینه‌ها

کمیته راهبردی انتخاب کابینه دولت چهاردهم فهرست ۱۰ نفره‌ای از افراد منتخب برای وزارت اقتصاد را منتشر کرده است. این کاندیداها بیشترین آرا را از کمیته دریافت کرده‌اند؛ بنابراین شانس بیشتری برای تصدی سکان وزارت اقتصاد را دارند. در میان ده گزینه مطرح‌شده برای وزارت اقتصاد، محتمل‌ترین گزینه عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی است و در واقع رقابت بین او و گزینه‌های دیگر بسیار جدی است. عباس آخوندی، کامل تقوی‌نژاد و داود دانش جعفری نیز از گزینه‌های جدی هستند. راه‌پرداخت به بررسی سوابق کاری گزینه‌های احتمالی برای وزارت اقتصاد پرداخته است.


همتی؛ رئیس سابق بانک مرکزی به باب همایون می‌رود؟


عبدالناصر همتی، اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح‌طلب است که در حال حاضر به‌عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. او هجدهمین رئیس بانک مرکزی و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود که با کسب ۱۰ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت. همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد؛ اما رد صلاحیت شد.


دانش‌جعفری؛ کارنامه‌ای مناسب با سمت وزیر اقتصاد


داود دانش‌جعفری عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام است که از دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی فعالیت می‌کند. او عناوینی چون وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، مشاور اقتصادی وزیر بهداشت دولت یازدهم و ریاست کمیسیون اقتصاد مجلس هفتم را در کارنامه شغلی خود دارد.


آخوندی؛ وزیری که سه بار استیضاح شد


عباس آخوندی، سیاست‌مدار نزدیک به جریان اصلاح‌طلب و استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است. او وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم بود که سه بار در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ استیضاح شد؛ اما هر بار ابقا شد. آخوندی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد؛ اما رد صلاحیت شد.


میرزایی؛ گزینه‌ای مناسب رفع تحریم‌ها


حجت میرزایی، دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و در دولت حسن روحانی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. در سوابق کاری او عناوینی چون مدیرعامل سابق مؤسسه سیاست‌پژوهی صبا و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به چشم می‌خورد. او از طرفداران رفع تحریم‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی جامعه است.


کارنامه‌ قوی شیرکوند در حوزه اقتصاد


سعید شیرکوند اقتصاددان و استادیار گروه مدیریت مالی و بیمه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است. او در دولت دوازدهم به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد. شیرکوند عناوینی چون مدیرکل دفتر اقتصاد کلان وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت هفتم و معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در کارنامه شغلی خود دارد.


تقوی‌نژاد؛ رئیس مؤسسه اعتباری نور وزیر اقتصاد می‌شود؟


سید کامل تقوی‌نژاد از تیر ۱۴۰۱ با حکم رئیس بانک مرکزی رئیس هیئت سرپرستی مؤسسه اعتباری نور شد. او در دولت دهم و یازدهم به‌عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و مدیرعامل بانک سپه فعالیت کرده است. معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون وزیر تعاون از عناوین شغلی است که در کارنامه تقوی‌نژاد به چشم می‌خورد.


سرزعیم؛ مترجم و مولف با سابقه اجرایی


علی سرزعیم اقتصاددان و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی است. او عناوینی چون معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشاور اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر بخش اقتصادی شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی را در کارنامه شغلی خود دارد. سرزعیم تا کنون پنج کتاب ترجمه و سه کتاب تألیف کرده است. او از جمله اقتصاد خوانده‌هایی است که دانش خود را تنها در دانشگاه پیگیری و عرضه نکرده است.


تاکید نصیری اقدم بر اهمیت نهادها در عملکرد اقتصادی


علی نصیری اقدم دانشیار گروه برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. او از سال ۹۲ تا ۹۹ دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت بوده است. نصیری اقدم سابقه ریاست پژوهشکده امور اقتصادی را نیز در کارنامه خود دارد. رویکرد او به موضوعات رویکرد نهادی است و بر این باور است که بدون فهم نهادها امکان درک اقتصاد و عملکرد اقتصادی وجود ندارد.


سلیمانی؛ آیا یک گزینه نظامی مناسب وزارت اقتصاد است؟


غلامرضا سلیمانی، گزینه نظامی در لیست کاندیداهای وزارت اقتصاد است. او رئیس سازمان بسیج مستضعفین است. اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۲۱ سلیمانی را تحریم کرد. او پیش‌ازاین از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در لیست تحریم‌ها قرار داشت. دولت بریتانیا نیز در مهر ۱۴۰۱ سلیمانی را تحریم کرد.


محمودزاده؛ تنها زن کاندیداهای وزارت اقتصاد


امینه محمودزاده تنها گزینه زن در فهرست کاندیداهای وزارت اقتصاد است. او دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه صنعتی شریف دارد و در حال حاضر استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد این دانشگاه است. او در دولت یازدهم با حکم محمدباقر نوبخت، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه‌وبودجه کشور شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.