راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزارزهای پشتوانه‌دار: دروازه‌ ورود به بازارهای امن و سودآور سنتی

رشد بازار ارزهای دیجیتال و همچنین پذیرش آن توسط عموم مردم باعث شده این بازار به یکی از ارکان مهم بازار مالی کشور تبدیل شود. این امر موجب شده است که تنوع در سبد سرمایه‌گذاری فعالان بازارهای مالی افزایش پیدا کند و فرصت‌های نوینی در سرمایه‌گذاری ایجاد شود. با این وجود همچنان سرمایه‌گذاران بسیاری به حضور در بازارهای مالی قدرتمندی مانند بازار طلا، نقره، دلار، الماس و… نیز ادامه می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی تدبیر اندیشان نوین افروز، یکی از قابلیت‌های مفید و مهمی که بلاکچین در اختیار افراد می‌گذارد ادغام بازارهای مالی سنتی مانند طلا با بازارهای مالی جدید است. با استفاده از این قابلیت می‌توان شکل نوینی از بازارهای مالی قدیمی را به وجود آورد و فرصت‌های زیادی را در اختیار همه‌ سرمایه‌گذاران قرار داد.

تحقق این امر موجب به‌وجودآمدن یک دارایی جدید با پتانسیل سرمایه‌گذاری بالا می‌شود که به‌نوعی، یک پل میان دارایی‌های ملموس و واقعی با دنیای پر از هیجان و فرصت بلاک‌چین است. در این صورت یکپارچگی بازارهای مالی افزایش پیدا کرده و بسیاری از نواقص این بازارها حل‌وفصل می‌شود.

رمزارزهای پشتوانه دار (Asset Backed Crypto) با ادغام فناوری بلاکچین با دارایی‌های فیزیکی، دنیای بازارهای مالی سنتی و دیجیتال را متحول کرده و مزایای جهانی ویژه‌ای را برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورند. این ترکیب به دلیل اینکه درجه جدیدی از امنیت، شفافیت، اعتماد و دسترسی را به اکوسیستم مالی دیجیتال و سنتی وارد می‌کند، هم برای سرمایه‌گذاران بازارهای سنتی مانند طلا، نقره، الماس و… و هم برای سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها بسیار جذاب است.


ارز دیجیتال با پشتوانه دارایی فیزیکی


در حالت کلی، به دارایی‌های دیجیتالی که پشتوانه‌ آنها، یک دارایی باارزش واقعی و ملموس است، ارز دیجیتال با پشتوانه (asset-backed Cryptocurrencies) گفته می‌شود. این نوع دارایی‌های دیجیتال در مقایسه با رمزارزهای موجود، ثبات ذاتی بیشتری دارند؛ زیرا ارزش آنها به دارایی‌های ملموس و قابل‌لمس مرتبط است.

نکته‌های مهم این است که این دارایی‌ها نوین، بسیاری از محدودیت‌های دارایی‌های فیزیکی را ندارند و دقیقاً باهدف کنارزدن این مشکلات و محدودیت‌ها عرضه شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شما سرمایه‌ بسیار کمی دارید و می‌خواهید با همین مقدار کم، سرمایه‌گذاری کنید. طبیعتاً امکان خرید دارایی با ارزشی مانند طلا، املاک و مستغلات با سرمایه‌ کم امکان‌پذیر نیست، اما توکن‌های پشتوانه دار این مشکل را به‌راحتی حل می‌کنند.

حل‌شدن این موضوع به معنی فراهم‌شدن امکان ورود افراد و سرمایه‌گذاران بیشتر به این بازارها است. چیزی که باعث می‌شود گردش مالی این بازارها به‌شدت افزایش پیدا کرده و بازار بزرگ‌تر با فرصت‌های بیشتر برای کسب سود به وجود آید.

قابلیت مالکیت کسری دارایی‌های ملموس مانند الماس و طلا، از طریق توکن‌های پشتوانه‌دار امکان‌پذیر است. تاکنون، امکان داشتن مالکیت بخشی از یک دارایی (مالکیت کسری)، عمدتاً به چند بازار خاص محدود می‌شد. مانند شرکت‌های سهامی عام که امکان مالکیت بخشی از دارایی‌های شرکت را به سرمایه‌گذاران می‌دادند.

اما ارزهای دیجیتال پشتوانه دار این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند که مالکیت کسری را همه‌ بازارها به وجود آورد. به‌عنوان‌مثال گروهی از افراد می‌توانند بر اساس مقدار دارایی موجودشان مالک بخشی از یک دارایی واقعی مثل الماس باشند به‌جای آن که فقط یک فرد مالکیت آن الماس را داشته باشد.


ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال پشتوانه دار


به‌عنوان یک اصل اقتصادی در بازار کریپتوکارنسی، ارزش دارایی‌هایی مانند اتریوم، بیت‌کوین و باقی رمزارزها، بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و خود آنها ارزش ذاتی خاصی ندارند. ازاین‌رو، نوسانات موجود بسیار بالا بوده و در برخی برهه‌های زمانی، شاهد رکودهای عجیب‌وغریبی بوده‌ایم!

اما رمزارزهایی که پشتوانه فیزیکی دارند، از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به طور مستقیم به یک دارایی فیزیکی مانند طلا، فلزات گران‌بها، الماس، نقره و حتی املاک و مستغلات یا حتی ارزهای فیات مانند دلار آمریکا مرتبط است. چنانچه در بازارهای جهانی، ارزش این دارایی‌های فیزیکی و ملموس تغییر داشته باشد، قیمت ارز دیجیتال مربوطه نیز تغییر خواهد کرد.


سرمایه‌گذاری در رمزارزهای با پشتوانه دارایی فیزیکی


ارزهای دیجیتال با پشتوانه دارایی فیزیکی یک دارایی و مفهوم نو پا هستند که در چند سال اخیر و به‌ویژه بعد از دوران پاندمی، شاهد تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری بودند و کاربران زیادی از اقصی‌نقاط جهان، به این حوزه ورود کردند.

  • ثبات:

در حوزه اقتصاد دیجیتال، ثبات یک دارایی دیجیتال اهمیت دو چندانی دارد. رمزارزهایی که پشتوانه دارند، به دلیل این که ارزش آنها بر اساس دارایی پشتوانه تعیین می‌شود، ثبات بالایی دارند.

  • دسترسی راحت‌تر به دارایی‌های فیزیکی با سرمایه کم:

افراد با هر مقدار سرمایه‌ای، نمی‌توانند برای خرید دارایی‌هایی مانند طلا، الماس، املاک و مستغلات اقدام کنند. اما با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه، مالکیت دارایی‌های فیزیکی مانند طلا یا املاک و مستغلات برای سرمایه‌گذاران با هر مقدار سرمایه‌ای، آسان‌تر شده و می‌توان با سرمایه کم نیز، سرمایه‌گذاری کرد.

  • قابلیت معامله راحت‌تر:

کاربران به‌آسانی می‌توانند دارایی خود را فروخته و تبدیل به پول نقد کنند. خریدوفروش دارایی‌های واقعی مثل طلا، الماس، املاک و… محدودیت‌های خاص خود را دارد و در هر ساعت از شبانه‌روز، قابل‌انجام نیست، اما رمزارزهایی که بر اساس این دارایی‌ها عرضه می‌شوند، چنین نبوده و به راحت قابل‌معامله هستند.

  • ارائه فرصت متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری:

رمزارزهای پشتوانه دار با ارائه تنوع بین دارایی‌های سنتی، ارزهای رمزنگاری و کالاها، گزینه‌های سرمایه‌گذاری را گسترش می‌دهند و از طریق تنوع‌سازی سبد، ریسک را به حداقل رسانده و بازده را بهینه می‌کنند.

  • دسترسی جهانی به انواع دارایی‌ها:

ABCها با حذف واسطه‌ها و کارمزدها و امکان انجام تراکنش‌های بدون مرز، بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند. ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه فیزیکی، روی فناوری بلاک‌چین سوار هستند و برای حواله‌ها و تراکنش‌های فرامرزی، نیازی به‌واسطه نیست. این امر امکان انتقال دارایی و سرمایه با هزینه‌ مقرون‌به‌صرفه‌تر را فراهم می‌کند.


انواع رمزارزها با پشتوانه دارایی فیزیکی


در بستر بلاکچین، می‌توان توکن‌هایی را با پشتوانه دارایی‌های باارزش راه‌اندازی و عرضه کرد. به‌عنوان‌مثال در بازار روز دنیا توکن‌هایی با پشتوانه‌ طلا، املاک و مستغلات، ارزهای فیات، فلزات گران‌بها مانند نقره و حتی سنگ‌های گران‌بها مانند الماس عرضه شده و در حال معامله‌شدن هستند.

در کشور آمریکا بازار توکن‌های پشتوانه دار با پشتوانه‌ طلا و مستغلات بسیار داغ است و این دارایی‌ها محبوبیت زیادی دارند.


دایادایموند، نمونه ایرانی توکن‌های پشتوانه دار


دایادایموند (DAYA) توکنی با پشتوانه الماس‌های واقعی و طبیعی است که روی بلاکچین ققنوس منتشر و عرضه شده است. این توکن یک توکن پشتوانه‌دار با پشتوانه‌ الماس در جهان است که در کشور ایران توسط شرکت تدبیر اندیشان نوین افروز راه‌اندازی و عرضه شده است.

از آن جایی که پشتوانه توکن دایادایموند، الماس‌های واقعی و طبیعی هستند، قیمت آن بر اساس نرخ جهانی الماس و به دلار محاسبه می‌شود. ازاین‌رو یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و کسب سود دلاری محبوب می‌شود.

در واقع دایادایموند امکان سرمایه‌گذاری روی الماس را برای عموم مردم ممکن کرده است. بازاری که به‌عنوان یکی از بازارهای مالی امن دنیا شناخته می‌شود.

علاقه‌مندان در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری روی الماس و خرید توکن الماس می‌توانند به این لینک مراجعه کنند.

منبع دایادایموند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.