راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ‌پی چه می‌گوید؟

جوانان، بیشترین مشتریان سرویس‌های اعتباری

گزارش سال گروه اسنپ منتشر شد و زیرمجموعه‌های مختلف گروه اسنپ، اطلاعات مربوط به سرویس‌های ارائه‌شده توسط خود را ارائه کردند. از میان داده‌های ارائه شده در این گزارش، اسنپ‌پی، به‌عنوان بازوی فین‌تک گروه اسنپ داده‌های قابل توجهی از خدمات و سرویس‌های خود ارائه کرده است. این شرکت خدمات متفاوت و متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌کند؛ اعتبار اقساطی، پرداخت اعتباری، سرویس پرداخت اعتباری در خرید حضوری، سرویس پرداخت مستقیم بخشی از این خدمات به حساب می‌آیند.


رشد شاخه‌ها و برگ‌ها


اسنپ‌پی اعلام کرده است در سال گذشته تعداد کل کاربران فعال در این پلتفرم، بیش از 3 میلیون و پانصدهزار کاربر بوده است. این شرکت همچنین از رشد بیش از هزار و صد درصدی مبلغ سفارش از طریق سرویس اعتبار اقساطی خود خبر داده است. سرویس اعتبار اقساطی در اسنپ‌پی شامل ارائه اعتبار خرید در چهار قسط بدون سود و کارمزد، قابل استفاده در فروشگاه‌های مختلف است که اسنپ‌پی به کاربران خود، بدون دریافت چک و مدارک ضمانت ارائه کرده است.

اسنپ‌پی در گزارش سال گروه اسنپ اعلام کرده رکورد استفاده از سرویس اعتبار اقساطی در یک روز در سال گذشته، 107 مرتبه بوده است. این در حالی است که این شرکت اعلام کرده بود در مدت مشابه در سال قبل‌تر، رکورد استفاده از این سرویس توسط یک کاربر، 26 مرتبه بوده است. اسنپ‌پی همچنین تصریح کرده است رکورد استفاده از سرویس اعتبار اقساطی در یک روز در این پلتفرم فین‌تکی 102هزار و 486 سفارش بوده.


مشتری‌ها و فروشگاه‌ها در سپهر اسنپ‌پی


در این گزارش آمده رکورد محصول فروخته‌شده در ۱ روز از طریق پلتفرم اسنپ‌پی، ۳۰۳هزار و ۵۷۳ محصول بوده است. این شرکت همچنین اعلام کرد رکورد اعطای کد تخفیف اسنپ‌پی و پذیرندگان در ۱ روز 12میلیاردتومان بوده و همچنین رکورد هدایت کاربران به فروشگاه‌های اسنپ‌پی در یک روز، 5 میلیون بار هدایت به این فروشگاه‌ها بوده. شایان ذکر است این فروشگاه‌ها،‌ کسب‌وکارهایی بوده‌اند که از طریق ارائه‌ی امکانات اعتباری اسنپ‌پی به کاربران خود، به آن‌ها کالا و محصولات خود را عرضه کرده‌اند.

اسنپ‌پی در این گزارش همچنین اعلام کرده رکورد محصول فروخته‌شده در یک روز، 303هزار و 573محصول بوده. این گزارش همچنین از داده‌های خواندنی دیگری مانند رکورد محصول خریداری‌شده در یک سفارش، که 2هزار و 250گاز استریل بوده پرده برداشته است.

خرید از طریق اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در سال 1402 هم مربوط به خرید اسباب‌بازی گربه به ارزش 50هزارتومان و گران‌ترین خرید هم مربوط به خرید اقساطی گردنبند تیفانی به ارزش نزدیک به 65میلیون‌تومان بوده است. این در حالی‌ست که ارزان‌ترین خرید اقساطی در اسنپ‌پی در مدت مشابه در سال 1401، 20هزارتومان و گران‌ترین آن، نزدیک 15میلیون تومان بوده است.


افزایش کسب‌وکارها در چرخه‌ی پرداخت اعتباری


بنا به اعلام بازوی فین‌تکی گروه اسنپ، بیش از 624 فروشگاه در سال 1402، پذیرای اعتبار اقساطی اسنپ‌پی بوده‌اند. این در حالی است که در سال 1401، تعداد فروشگاه‌های پذیرنده‌ی اعتبار اقساطی در پلتفرم اسنپ‌پی، 350 فروشگاه اعلام شده بود. اسنپ‌پی همچنین اعلام کرده است در سال گذشته، مجموع کلیک روی فروشگاه‌ها و محصولات ارائه‌شده از طریق این پلتفرم بیش از صدمیلیون کلیک بوده است.


خرید اقساطی،‌ در چه دسته‌هایی بیشتر است؟


اسنپ‌پی در این گزارش داده‌های قابل توجهی از میل کاربران خود به خرید اقساطی در دسته‌های مختلف ارائه کرده است که بررسی آن‌ها می‌تواند قابل توجه باشد. در این گزارش آمده 44درصد از کاربران این پلتفرم در سفارش‌های خود به کالاها و خدمات مرتبط با «زیبایی و سلامت» توجه بیشتری داشته‌اند و بعد از آن‌، دسته‌ی «مد و پوشاک» با 21درصد سهم از کل سفارش‌ها دومین رده‌ی پر تعداد برای کاربران اسنپ‌پی بوده است. دسته‌های «کالای دیجیتال»، «طلا و اکسسوری» و «خانه و آشپزخانه» هم به ترتیب، 9 درصد، 7 درصد و 5 درصد سهم از کل تعداد سفارش‌های کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. باقی دسته‌ها هم هرکدام سهم‌هایی حدود 2 درصد و کم‌تر از آن از کل تعداد سفارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.


سرگذشت کاربران اسنپ‌پی در سالی که گذشت


کاربران اسنپ‌پی در سال 1402 بیشترین توزیع را در سه استان تهران، خراسان رضوی و البرز داشته‌اند. تهران، با 44درصد از کل کاربران، خراسان رضوی با 9درصد و البرز با 7درصد، بیشترین سهم را از کل کاربران اسنپ‌پی به خود اختصاص داده‌اند. همچنین کاربرانی که در بازه‌ی سنی 36 تا 40 سال قرار داشته‌اند، بیشترین فراوانی را در بین کاربران اسنپ‌پی به خود اختصاص داده‌اند. بطورکلی کاربران تا چهل سالگی هرچه سن کاربران اسنپ اضافه می‌شود، بر تعداد آنان افزوده می‌شود. این روند، با افزایش سن از چهل سالگی، به شکل قابل توجهی کند می‌شود و از تعداد کاربران بالای چهل ساله‌ی اسنپ به شکل چشمگیری کاسته می‌شود. در واقع، کاربران تا چهل سال، تمایل بیشتری به استفاده از سرویس‌های اعتباری آنلاین دارند.


اسنپ‌بیمه، تکامل به شکل اسنپ


اسنپ‌بیمه، محصولی است که اسنپ‌پی آن را ارائه می‌کند و می‌کوشد تا تجربه‌ی کاربران اسنپ را در خرید بیمه‌های مختلف آسان‌تر و خوشایندتر کند. بنابر اعلام گزارش سال اسنپ، اسنپ‌بیمه در سال 1402 توانسته با رشد 6 برابری به نسبت سال قبل‌تر سرویس‌های کامل‌تری به کاربران عرضه کند. این گزارش می‌گوید در سال گذشته، 64درصد از کاربران برای نخستین بار از اسنپ‌بیمه، بیمه‌ی بدنه خریداری کرده‌اند. کاربری با خرید 38 بیمه‌نامه، بیمه‌ای‌ترین کاربر اسنپ‌بیمه محسوب شده و یک کاربر نیز با خرید 10 بیمه‌نامه‌ی موبایل، رکورد بیشترین تعداد خرید بیمه‌نامه‌ی موبایل را به خود اختصاص داده است.

اسنپ‌بیمه در بیش از هزار پرونده‌ی خسارت موبایل، خسارت کاربران را پرداخت کرده است. این سرویس در 359 شهر به شهروندان ایرانی عرضه شده و بیشترین طرفدار را در تهران، مشهد و اصفهان داشته است. اسنپ‌پی اعلام کرده ارزان‌ترین خسارتی که در بیمه‌ی موبایل پرداخت کرده 100هزارتومان و برای گوشی 4میلیون تومانی بوده است. این محصول همچنین اعلام کرده گران‌ترین خسارتی که به کاربران خود پرداخت کرده است، به مبلغ 80 میلیون تومان و برای سرقت آیفون 13 بوده است.

در نهایت…

این گزارش حاوی اطلاعات کاملی از کسب‌وکار اسنپ‌پی است که بررسی آن می‌تواند جزئیات کاملی از وضعیت بازار فین‌تک و مشخصا لندتک در ایران به مشتریان و فعالان این صنعت و همچنین اهالی رسانه، جامعه‌شناسان و علاقه‌مندان به این موضوع بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.