راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بر اساس گزارش جامع اسنپ؛ کباب، پیتزا و ساندویچ سه غذای محبوب اسنپ‌فودی‌ها

گروه اسنپ گزارش عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ را با عنوان «مسیر همراهمی» منتشر کرده است.

این گزارش جامع شامل عملکرد زیرمجموعه‌های اسنپ از جمله اسنپ‌‌خودرو، اسنپ‌باکس، اسنپ‌فود، سوپرمارکت اسنپ‌‎، اسنپ‌پی، اسنپ‌تریپ، اسنپ‌‎شاپ و اسنپ‌دکتر می‌شود. در این گزارش سالانه دو بخش ویژه مسئولیت اجتماعی و امنیت سایبری نیز گنجانده شده است. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین اعداد و ارقامی که در این گزارش جامع عنوان شده است.


رشد ۷۹۶ درصدی سرویس اعتباری اسنپ


در گزارش سالانه اسنپ ذکر شده که این پلتفرم بیش از ۷۲ میلیون کاربر دارد. تعداد کل کاربران به تعداد حساب‌های کاربری ساخته شده اشاره دارد. در واقع هر فرد می‌تواند با هر سیم‌کارت یک حساب کاربری ایجاد کند. اسنپ، غذا، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپ‌باکس به ترتیب ۵ سرویس محبوب اسنپ از نظر بیشترین میزان بازدید در سال ۱۴۰۲ هستند.

بر اساس این گزارش، کاربران در سال گذشته ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۴۹ مرتبه اسنپ را باز کرده‌اند. ۵ سرویس با بیشترین میزان رشد بر اساس تعداد سفارش موفق در ۱۴۰۲، به ترتیب شامل سرویس‎های اعتباری (قسطی) با ۷۹۶ درصد رشد، فروشگاه با ۱۸۸ درصد رشد، اتوبوس با ۱۰۳ درصد رشد، قطار با ۷۲ درصد رشد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد بوده است.


ثبت بیش از ۵.۵ میلیون سفر در یک روز


گروه اسنپ در گزارش جامع خود عنوان کرده است که سهم این پلتفرم در بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور ۹۲ درصد است. تعداد کل حساب‌های کاربری مسافران اسنپ به ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۴۳ عدد و تعداد کل کاربران راننده‌ آن به ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۰۹ نفر رسیده است.

رکورد روزانه‌ سفرهای اسنپ‌خودرو در سال گذشته مربوط به تاریخ ۱۶ اسفند است. در این روز پنج میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۴ سفر در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش عملکرد اسنپ در سال ۱۴۰۲، میانگین درآمد ماهانه‌ کاربران راننده در حالت تمام‌وقت ۱۹ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۱۳ تومان و در حالت پاره‌وقت هشت میلیون و ۴۴ هزار و ۲۸۵ تومان است. طرح‎های تشویقی، برگزاری لیگ کاربران راننده‎ اسنپ، اسنپ کارفیکس و برگزاری آزمون‎های روان‌شناسی از جمله اقدامات باشگاه رانندگان اسنپ است که ارزش کلی آنها در سال ۱۴۰۲ بالغ بر هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.


انجام ۱۱۲ میلیون سفر در اسنپ‌باکس


فعالیت اسنپ‌باکس ۷ سال قبل با ارسال بسته با موتور شروع شد؛ اما حالا سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژه‌ اسباب‌کشی به آن اضافه شده است. جدیدترین سرویس اسنپ باکس، پیک اقتصادی است که سال گذشته رونمایی شد. بر اساس گزارش عملکرد اسنپ، در مجموع بیش از ۱۱۲ میلیون سفر در سال ۱۴۰۲ در این سرویس ارائه شد و رشد سالانه آن نیز ۴۲ درصد عنوان شد.

تمام مرسولات ارسالی با پیک، وانت و اسباب‌کشی در اسنپ‌باکس بیمه جبران خسارت می‌شوند. اسنپ در گزارش جامع خود ذکر کرده که در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد تومان برای جبران خسارت پرداخت کرده است.


محبوب‌ترین غذاهای کاربران اسنپ‌فود


طبق گزارش عملکرد اسنپ در سال ۱۴۰۲، تعداد کاربران اسنپ‌فود طی سال گذشته به ۲۰ میلیون نفر رسید. کاربران در این سرویس بیش از ۱۱ میلیون کد تخفیف در سفارش‌های خود استفاده کردند. محبوب‌‎ترین سرویس اسنپ‎فود بخش پروتئین با کسب ۴/۴ امتیاز از ۵ است. سه غذای محبوب کاربران اسنپ‌فود شامل کباب، پیتزا و ساندویچ عنوان شده است.

رکورد بیشترین تعداد سفارش در اسنپ‌فود ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ زده شد. رشد این سرویس در سال گذشته نیز ۲۶ درصد عنوان شده است.


استفاده ۲۱ میلیون کاربر از سوپرمارکت اسنپ


بر اساس گزارش جامع گروه اسنپ، بیش از ۲۱ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر سراسر ایران از امکان خرید از سوپرمارکت‌های اطراف با «تحویل فوری» و خرید از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای با «تخفیف بیشتر» استفاده می‌کنند. سهم سوپرمارکت اسنپ از فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی ۶۴ درصد ذکر شده است.


BNPL در اسنپ‌پی


سرویس BNPL یا سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» در اسنپ‌پی ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار کاربر دارد. کاربران واجد شرایط حداقل ۲ میلیون اعتبار در ماه دارند. سقف اعتبار این سرویس در سال ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان رسید. علاوه بر سرویس اعتباری ماهانه و اقساطی، امکان خرید بیمه‎ آنلاین، پرداخت مستقیم و خرید حضوری نیز به کاربران ارائه می‌شود.


رشد ۱۶ درصدی کاربران فعال در اسنپ‌تریپ


راهکارهای اسنپ‌تریپ برای سفرهای اقتصادی و به‌صرفه ارائه تخفیف‎های ویژه و فصلی و امکان پرداخت اقساطی اقامت در هتل‎های داخلی است. بنابر گزارش عملکرد اسنپ، اسنپ‌تریپ در سال گذشته ۱۶ درصد رشد کاربر فعال، ۵.۲۳ درصد رشد فروش و ۱۰۵ درصد رشد فروش بلیت نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.


اسنپ‌شاپ در سال گذشته ۲۲۰ درصد رشد داشت


فعالیت اسنپ‌شاپ از سال ۱۳۹۹ شروع شد و طی سال گذشته تغییرات گسترده‌ای باهدف بهبود تجربه کاربری در آن اعمال شد. بر اساس گزارش عملکرد اسنپ در سال ۱۴۰۲، اسنپ‌شاپ رشد ۲۲۰ درصدی را در فروش اقلام تجربه کرده است. همچنین ۲۴۵ درصد در بخش تأمین‌کنندگان و ۲۱۲ درصد در بخش کاربران فعال رشد داشته است. این سرویس در ۱۵۰ شهر ایران فعال است و کاربران می‌توانند از امکان پرداخت اقساطی و ارسال سریع استفاده کنند.


سفارش آنلاین دارو، محبوب‌ترین خدمت اسنپ‌دکتر


در اسنپ‌دکتر خدماتی مانند مشاوره‌ آنلاین پزشکی و روان‌شناسی، سفارش آنلاین دارو، امکان خرید محصولات بهداشتی، آرایشی و کالاهای پزشکی موجود در داروخانه در کنار همین‌طور درخواست ویزیت پزشک و پرستار در منزل و انجام آزمایش در منزل به کاربران ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش جامع اسنپ، محبوب‌ترین سرویس در اسنپ‌دکتر، سفارش آنلاین دارو و بیشترین درخواست مشاوره پزشکی از تخصص زنان و زایمان بوده است. در سال ۱۴۰۲، ۲ هزار و ۱۲۰ پزشک فعال در حوزه‎های عمومی، تخصصی و فوق تخصص در اسنپ‎دکتر به ارائه خدمت می‎پرداختند.


اختصاص ۱۴۳ میلیارد تومان به مسئولیت اجتماعی در ۱۴۰۲


مسئولیت اجتماعی یکی از بخش‌های ویژه‌ای است که اسنپ در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ خود ذکر کرده است. طرح‌های مسئولیت اجتماعی شامل سه گروه معافیت‌ها و تخفیف‌ها، نیکوکاری (شاملِ نیکوکاری‌کلاب و حمایت اجتماعی) و دسترس‌پذیری می‌شود.

در این گزارش ذکر شده که اسنپ در سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان را به مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده است. از این میان بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان ارزش کل معافیت از کمیسیون کاربران راننده، بیش از ۴۲۶ میلیون تومان ارزش کل تخفیف‌های ویژه‌ کاربران مسافر و بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان ارزش کل طرح‌های نیکوکاری‌کلاب در سال گذشته عنوان شده است.

همچنین ارزش کل طرح‌های حمایت اجتماعی اسنپ در ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است. حمایت اجتماعی یکی از برنامه‌های اسنپ در بخش مسئولیت اجتماعی است که از این میان می‌توان به بورسیه‎ کاربران راننده اسنپ، ساخت مدرسه به یاد یک همکار از دست رفته و … اشاره کرد.

بخش دسترس‌پذیری اسنپ ویژه کاربران راننده دارای معلولیت است، بنابر گزارش جامع گروه اسنپ، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۴ کاربر راننده نوع معلولیت خود را در اسنپ ثبت کردند. همچنین ۴۵ هزار و ۵۲۸ کاربر مسافر نیز در این بخش نوع معلولیت خود را ثبت کرده‌اند.


امنیت سایبری


اوایل زمستان سال گذشته خبر دسترسی به اطلاعات کاربران اسنپ‌فود منتشر شد. بنابراین امنیت سایبری در گروه اسنپ به مسئله‌ای مهم تبدیل شد. به مسابقات امنیت سایبری یکی از برنامه‌‎های امنیت سایبری گروه اسنپ است که اواخر ۹۸ شروع شد اما در سال ۱۴۰۲ گسترش یافت. اولین دوره این مسابقات اسفند سال گذشته با هدف ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ، برای تقویت ساختار امنیت داده ‌برگزار شد.

اسنپ در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر ۷ هزار و ۵۲۶ نفر در بخش‌های مختلف این پلتفرم در حال فعالیت هستند. البته این آمار جدا از میلیون‌ها راننده، فروشنده، رستوران‌دار، هتل‌دار، پزشک و متصدی داروخانه‌ای است که در سرویس‌های مختلف اسنپ به کاربران ارائه خدمت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.