راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام پیام‌رسان داخلی از نگاه کاربران محبوب‌تر است؟

به بهانه روز جهانی شبکه‌های اجتماعی، پنج پیام‌رسان داخلی مطرح ایرانی و نظرات مردم درباره آنها را بررسی کردیم

شبکه‌های اجتماعی روزمره برای ما یک همراه همیشگی هستند. ارتباطات، اعتراضات و حتی میزان دوستی‌های ما امروزه تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی است. تا الان از حال چند نفر از دوستانتان بی‌خبر مانده‌اید؛ چون در پیام‌رسان داخلی حساب کاربری فعال ندارند؟

شبکه‌های اجتماعی نقش مهم و مفیدی را در جامعه امروز ایفا می‌کنند و به ما امکانی برای درک تجربه‌های جدید، اطلاع از نظرات مختلف، کشف استعدادهای جدید و حتی کسب درآمد می‌دهند. به همین دلیل ۳۰ ژوئن روز شبکه‌های اجتماعی نام‌گذاری شده و از سال ۲۰۱۰ برای شناخت تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر ارتباطات در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

اولین شبکه بسیار پراستفاده در ایران فیس‌بوک بود که به‌سرعت با فیلترینگ مواجه شد. پس از آن، فیلترینگ به یکی از مسائل مهم برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و در سایه این مسئله، موضوع شبکه اجتماعی داخلی به میان آمد.

اکنون پیام‌رسان داخلی زیادی داریم که نیازهای کاربران را تا حد خوبی پوشش می‌دهند، اما فیلترینگ باعث شده است درصدی از مردم درمقابله با فشار دولتی برای استقبال از پلتفرم‌های داخلی، دربرابر استفاده از آنها مقاومت کنند. با وجود این مقاومت ، باز هم بسیاری از مردم در کنار رقبای خارجی از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پس به مناسبت روز جهانی شبکه اجتماعی ما وضعیت پلتفرم‌های پیام‌رسان داخلی و نظرات کاربران را در کافه‌بازار بررسی کردیم.

روبیکا

این سوپراپلیکیشن با آمار چهل میلیون نصب از کافه‌بازار پرنصب‌ترین شبکه اجتماعی داخلی است. روبیکا خدماتی ازجمله تماس صوتی و تصویری، ارسال فایل، پخش زنده و برقراری کنفرانس صوتی ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار تلاش دارد هم‌زمان نقش اینستاگرام، تلگرام و حتی نتفلیکس را ایفا کند که شاید همین پرکاری باعث شده کیفیت این نرم‌افزار در همه بخش‌ها متوسط و پر از ایراد باشد.

برای بررسی رضایت مصرف‌کنندگان به آمار و نظرات کافه‌بازار تکیه می‌کنیم. از میان چهل میلیون کاربری که این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند، ۲۶۸ هزار نفر (۰.۶ درصد از کاربران) بازخورد داده‌اند که میانگین نظراتشان ۳.۸ از ۵ است.

اکثر نظرات از فروردین ۱۴۰۳ تا امروز (۱۰ تیر) انتقادی و منفی است که بیشتر متوجه مشکل بارگذاری ویدئو، مصرف بالای حجم اینترنت و باگ‌های مختلف و کوچکی است که در حین کار با این نرم‌افزار ایجاد می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در نظرات کاربران دیده می‌شود تعلیق حساب‌های کاربری است که به نظر می‌رسد بسیار اتفاق می‌افتد و بر اساس کامنت یکی از کاربران، فقط در یک شب (۲۳ اردیبهشت) دوازده میلیون حساب کاربری تعلیق شده‌اند.

ایتا

ایتا با سی میلیون نصب تنها شبکه اجتماعی است که فقط شبکه اجتماعی است. این نرم‌افزار که گویا از روی نسخه قدیمی تلگرام توسعه داده شده است امکانات زیادی مشابه تلگرام دارد. در کافه‌بازار ۱۵۱ هزار نفر (۰.۵ درصد از کاربران) به این نرم‌افزار امتیاز داده‌اند که میانگین امتیازهایشان ۳.۴ از ۵ است.

بر اساس نظرات مردم مشکل اصلی این اپلیکیشن اتصال به سرور است که مدت زیادی طول می‌کشد و ارتباط کاربران با هم را دچار اختلال کرده است. وظیفه اصلی یک پیام‌رسان ارسال و دریافت پیام‌های غالباً متنی است که باتوجه‌به کامنت‌ها ایتا در این مورد با مشکلی جدی روبه‌رو است. در مواقعی که گویا پرتکرار است، کاربر پیام ارسال‌شده را دریافت نمی‌کند یا ساعت نرم‌افزار دچار مشکل می‌شود. علاوه بر اینها افرادی زیادی، از تبلیغات متعدد و جهت‌دار این نرم‌افزار گلایه کرده‌اند.

سروش‌پلاس

سومین شبکه اجتماعی ایران با ۱۰ میلیون نصب سروش‌پلاس است و در کافه‌بازار ۱۴۰ هزار نفر (۱.۴ درصد کاربران) با میانگین ۴.۳ به آن امتیاز داده‌اند. برخلاف دو اپلیکیشن قبلی نظرات مثبت این شبکه اجتماعی بیشتر از نظرات منفی آن بود و بسیاری از مردم از رشدی که این نرم‌افزار در طول سال‌ها داشته است، گفته بودند. سروش امکانات زیادی مثل تماس صوتی و تصویری، امکان تشکیل گروه با حداکثر ۱۰ هزار عضو و تماشای فیلم و سریال با اینترنت به‌صورت رایگان دارد.

بیشتر نظرات منفی مربوط به قفل‌شدن اپلیکیشن و هنگ کردن وقت‌وبی‌وقت آن است. مشکل دیگر، فضای زیادی است که سروش به‌صورت پنهان در تلفن همراه به خود اختصاص می‌دهد. البته با مقایسه نظرات این اپلیکیشن با دیگر شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد سروش‌پلاس تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود رقم می‌زند.

بله

بله دیگر شبکه اجتماعی ایرانی است که فقط شبکه اجتماعی نیست و با ۱۰ میلیون نصب خدمات بانکی متنوعی ارائه می‌دهد. از میان ۱۳۲ هزار (۱.۳ درصد) امتیاز با میانگین ۴.۵ نظرات مثبت زیادی دیده می‌شد که به سرعت بالا و کیفیت نسبتاً خوب تماس تصویری آن اشاره کرده بودند. البته برخی هم از هنگ کردن نرم‌افزار شکایت کرده بودند.

این برنامه از چت متنی، چت صوتی و تصویری، ارسال فایل، ایجاد گروه و کانال و دیگر موارد پشتیبانی می‌کند و همچنین، امکان پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت و حتی خریدوفروش کالاهای مختلف را به کاربران می‌دهد.

آی‌گپ

آخرین شبکه اجتماعی این فهرست آی‌گپ با ۹ میلیون نصب است. این اپلیکیشن شبکه اجتماعی کامل‌تری نسبت به بقیه نرم‌افزارهای مشابه خودش است و علاوه بر ارسال پیام صوتی و تصویری و ساخت گروه و کانال، امکان ایجاد چت خصوصی، استوری و برقراری ارتباط با افراد نزدیک به خود بدون نیاز به داشتن شماره را نیز به شما می‌دهد.

برنامه آی‌گپ، بخشی به نام «آیلند» نیز دارد که امکاناتی مثل سرویس پرداخت قبوض، خدمات مالی، تاکسی آنلاین و موارد مشابه ارائه می‌دهد.

در کافه‌بازار ۲۵۳ هزار نفر (۲.۸ درصد) با میانگین ۴ به این نرم‌افزار امتیاز داده‌اند. نظرات اخیر مردم بیشتر درباره به‌روزرسانی جدید این نرم‌افزار بود که گویا کل کارایی آن را مختل کرده، به‌طوری که حتی بعد از پاک کردن و نصب مجدد نیز مشکل حل نشده است.

علاوه بر آمار کافه‌بازار خوب است بدانیم که در آبان ۱۴۰۲ آمار جدید کاربران فعال پیام‌رسان داخلی به شرح زیر بوده است:

  • روبیکا: ۵۰ میلیون شماره رجیسترشده دارد که روزانه ۱۹ میلیون حساب کاربری حداقل یک‌بار به آن سر می‌زنند.
  • ایتا: ۴۴ میلیون شماره رجیسترشده دارد که روزانه ۱۵.۵ میلیون حساب کاربری حداقل یک‌بار به آن سر می‌زنند.
  • بله: ۲۳ میلیون شماره رجیسترشده دارد که روزانه ۵.۷ میلیون حساب کاربری حداقل یک‌بار به آن سر می‌زنند.
  • سروش‌پلاس: ۳۴ میلیون شماره رجیسترشده دارد که روزانه ۵.۵ میلیون حساب کاربری حداقل یک‌بار به آن سر می‌زنند.
نویسنده / مترجم مریم آزادی طلب
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.